There are 15 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag brouwers, ik wou net een blond bier beginnen bottelen en zie nu dat er twee weken na start gisting een schuimlaagje op staat:

Ik heb het bier twee dagen eerder van de tweede verdieping (warme ruimte) naar de kelder gedragen waardoor het wel goed klutste. Omdoet er een doek op lag zag ik niet hoe het ervoor uitzag.

Zou het geïnfecteerd zijn? Ik heb het bier al eerder gebrouwen en toen eindigde het sg op 1022, nu op 1019. Maar ik heb deze keer wel droger gemaischt. Gebruikte gist was US05, zeker voldoende toegevoegd met snelle opstart vd gisting.

De smaak vandaag is normaal, zeker niet zuur.

Wat doe ik, durf ik te bottelen ? :-)

• Het de US05 wel meer een schuimdek gezien ook na ruim een week, daar zou ik mij geen zorgen maken.

Maar als het niet gecontroleerd vergist is kunnen de temperatuur wisselingen wel de vergisting vertragen en je huidige SG is nog erg hoog. Maar wat bedoel je met droger maischen? Wat waren je temperaturen en tijden?

• Dit zijn mn nota's van tijdens de brouwsessie:

"MAISCH: infusiewater verwarmd tot 67° na menging met mout gaf dit 65°C

=> + 1l koud water geeft 62°C, start maisch (Maischwater nu 18,5l; verhouding v 3,7l water/kg mout)

na 1u verwarmd gekregen tot 70-71°

zeer traag verwarmd om gedeelte vd pap bij de bodem niet te laten oververhitten=> temp is gelijkmatig verdeeld v onder naar boven in ketel!"

Dus waarschijnlijk 50min @ 62°C (na inmaischen op 65°C) via infusie van warm water

Om daarna met directe verwarming traag naar 71°C te gaan; vermoedelijk heb ik de maisch 20min @ 71°C laten staan.

Daarna naar 75°C en spoelen/filteren ....

Mijn eind sg is altijd wat hoger dan voorspeld, blijkbaar doe ik iets anders dan de doorsnee brouwer?

• Mja, na 14 dagen is een bier met start SG 1072 toch wel uitgegist denk ik. Het bier stond steeds aan 21°C, en er is voldoende gist toegevoegd, wat de snelle start ook aantoonde.

Ik was vooral in de war door de fijne schuimlaag die (terug?)kwam (zoals te zien op de foto). Normaal verdwijnt het krausen quasi volledig na het einde van de gisting. Misschien is dit een eigenschap vd US05?

Gisteren heb ik het bier dan toch gebotteld, eind SG is zoals verwacht. Maar dit is inderdaad aan de hoge kant. Heb ik wel vaker, geen idee waarom eigenlijk.

Ik hou jullie op de hoogte ivm hergisting op fles ... Als jullie in HLN lezen 'hobbybrouwer uit Gent geveld door glasscherf' weten jullie hoe laat het is ;-)

• MMM.. heb zeer gelijkaardig probleem...ik brouw een redelijk zwaar biertje ( 20 l) met veel mout en 1 l kandijsiroop.. komt uit op sg 1082,

Laat dit vergisten met slurry van Westmalle gist ( derde keer gebruikt) , eerste dagen zeer ferme vergisting, zelfs even blow off tube, daarna zakt de boel in mekaar en laat ik deze toch nog 2 weken staan op 21 graden.. 3 keer gemeten de laatste 2 weken en telkens naar mijn zin veel te hoog op 1022 uitgekomen, maar verder niks gebubbel meer, laatste week geheveld en nog een extra week in nieuw vat laten staan, maar nog altijd iets meer dan 1020. Hoog maar blijkbaar echt uitgegist. Dan eergisteren maar besloten om te bottelen en netjes in flessen weggezet op 23 graden in gistkast voor de hergisting op fles..

Vandaag, na 2 dagen op fles, zie ik op elke fles een klein wit schuimlaagje van hooguit 1 mm of twee, niet meer dan dat.. eerste keer dat ik zoiets zie..alsof die toch weer terug is beginnen vergisten.. op weg naar bommetjes dus.. of is dit een besmetting ??

Zal morgen foto posten , maar iemand nu al een gedacht ?

• Tja, in feite heb je geen directe aanwijzing dat het besmet is. Mss gaat het schuimlaagje weer weg?

Ik zou een doek leggen over die bak en na nog 2 dagen (dus vier dagen gisten) een flesje openen om te controleren op overdruk. Dit kan je enkele dagen later herhalen + SG meting. (je SG zal wel iets dalen door de hergisting op fles)

• Gebruik je die slurry zo of pep je die nog even op met wat verse starterswort en voeding. Ik zelf pep altijd wel een slurry even op een dag tevoren,

Westmalle gist hoort veel lager dan 1020 te eindigen. Houd je flessen goed in de gaten de komende tijd.