20L vergisten in 54 liter conische CCT

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik ben in het bezit van een 50L Braumeister en een 54 liter RVS CCT van SS Brewing Technologies. Tot nu toe heb ik altijd brouwsels gemaakt waarbij er uiteindelijk 40L in het vergistingsvat raakt. Ik overweeg nu om soms ook kleinere brouwsels te maken (~ 20L met de verkorte moutpijp van Braumeister), maar ik vroeg me af of de grote headspace in de CCT niet voor problemen zou kunnen zorgen (vooral dan tijdens de lagering). Er zal altijd wel een CO2-laagje boven het wort blijven hangen, maar ik vroeg me af of dit voldoende is? Is er iemand die hier (liefst) praktische ervaring mee heeft?

• Hallo,

Er zal altijd wel een CO2-laagje boven het wort blijven hangen, maar ik vroeg me af of dit voldoende is? Is er iemand die hier (liefst) praktische ervaring mee heeft?

Daar maak je een redeneringsfout, verschillende gassen ongeacht hun dichtheid zullen op zeer korte tijd een homogeen gasmengsel vormen.
    Een CO2 deken is maar heel tijdelijk, we spreken dan in grote orde van minuten.

• Daar maak je een redeneringsfout, verschillende gassen ongeacht hun dichtheid zullen op zeer korte tijd een homogeen gasmengsel vormen.

En daarom zet je toch een waterslot op je gistfles?

Ik overweeg nu om soms ook kleinere brouwsels te maken (~ 20L met de verkorte moutpijp van Braumeister), maar ik vroeg me af of de grote headspace in de CCT niet voor problemen zou kunnen zorgen (vooral dan tijdens de lagering).

Wat je misschien kan doen is voor die brouwsels een kleinere (glazen) dame jeanne tijdens het lageren te gebruiken. Eentje met net genoeg volume zodat er nagenoeg geen headspace is. Zo'n DJ kost eigenlijk heel weinig en levert meteen ook het voordeel op dat je CCT weer beschikbaar is voor een grotere batch.

• 20L in een 50L CCT mag geen probleem zijn. Tijdens het coldcrashen krijg je wel wat lucht binnen maar dat is verwaarloosbaar. Als je een CCT op druk hebt, is dit helemaal geen probleem.

Als je in een CCT 20l kopruimte hebt en je koelt die van 25° naar 5°C kan krimpt die 1,36l, ik vind dat niet te verwaarlozen!
    (en dat is dan zelfs zonder rekening te houden dat er ook nog extra CO2 in oplossing gaat in je bier en dus ook uit je kopruimte verdwijnt tgv het koelen)
    Als hobby brouwers zitten we over het algemeen in heel ons brouw proces al slecht op het gebied van zuurstof invloed, gewoon tijdens het brouwen is de ratio blootgesteld oppervlak ifv volume al vele male slechter dan in de gemiddelde (micro) brouwerij, we doen geen transfers onder CO2, .....
    het is een kleine moeite om er een CO2 buffer fles tussen te hangen, en je hebt geen invloed van lucht die ingezogen kan worden.

• (Quote from Kinnie1979)

Daar maak je een redeneringsfout, verschillende gassen ongeacht hun dichtheid zullen op zeer korte tijd een homogeen gasmengsel vormen.
    Een CO2 deken is maar heel tijdelijk, we spreken dan in grote orde van minuten.

Als je die redenering volgt moet je in theorie iedere keer overhevelen naar iets met zo weinig mogelijk headspace ?

• Ik zit ook met zo'n probleem. Ik brouw met een bm 20l tussen de 15l en 24l wort. Aan de krappe kant voor 26.5l versie en de 54l is dan overkill. Ik overweeg zelfs de unitank te kopen. Als je vergist onder druk en dan cold crasht heb je dat probleem niet dacht ik?

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

• (Quote from Brucero)

Volgens mijn heb je dan geen probleem (op voorwaarde dat je vat 100% dicht is)

Dus dan ik met een gerust hart een cct van 54l kopen die ik kan gebruiken met BM 20L en men driepannssysteem 40L. Op voorwaarde als ik ga coldcrashen dat ik het waterslot vervang door vaste stop, bij brewbucket kan je trouwens mooi zien dat hij het vat vacuum zuigt daar het deksel naar binnen getrokken is, en nu weet ik dus ook waarom bij de “ ex “ fastferment men blonde bieren steeds geoxideerd smaakten doordat ik daar met een potjes waterslot ging coldcrashen en men daar dus veel lucht binnenzoog.

• Als je gaat cold crachen gaat het waterslot dan toch in de andere richting tgv de krimp?

In het licht van wat je daarnet hebt uitgerekend, snap ik wat je bedoelt. En dan maakt het volume aan kopruimte inderdaad wel uit.

Maar stel dat er dan een ding (eender welk) opstaat dat het opzuigen van lucht tegengaat, riskeer je dan geen beschadiging aan je CCT door de onderdruk? Zeker bij CCT's die er niet echt op zijn berekend?

• In het licht van wat je daarnet hebt uitgerekend, snap ik wat je bedoelt. En dan maakt het volume aan kopruimte inderdaad wel uit.

Maar stel dat er dan een ding (eender welk) opstaat dat het opzuigen van lucht tegengaat, riskeer je dan geen beschadiging aan je CCT door de onderdruk? Zeker bij CCT's die er niet echt op zijn berekend?

Om grof te tellen je hebt max 1.5 liter krimp op 20l dat is 7.5% dan zou je druk 0.930 bar worden dus slechts max 70 mbar onderdruk, Daar gaat je CCT echt niet van dichtklappen

• Meer heb je niet nodig eventueel neem je beter een pet fles of bokaal van 2l of je neemt er 3 in lijn.

Alleen zitten hier de slangetjes verkeerd, als CO2 reservoir moet de slang van uit de CCT tot beneden in de bokaal, en de uitgang die dient aan bovenkant van de deksel zijde te zitten, (CO2 is zwaarder dan lucht)

• Mijn idem oplossing met een paar flesjes van 0,5 liter, nooit meer opgezogen vloeistof uit uw "waterslot", simpel en goedkoop:

Blow-off met 3-flessen

Enkel maak je het nog veel te moeilijk, in geen van die 3 flessen dient water zitten hebben, je moet enkel op de laatste fles een waterslot zetten dat passend is aan de geproduceerde hoeveelheid CO2 (vb in het begin van de vergisting een groot waterslot en na 3 dagen een klein waterslot) en moeten de toevoer van de CO2 in de flessen onderaan zitten en de afvoer boven aan (verdringing van onder naar boven toe werkt het beste om je flessen volledig opgevuld te krijgen met CO2 daar CO2 nu eenmaal zwaarder is dan lucht)

• Idd Serge, doch in een waterslotje zit echt weinig water, als je wat brut aftapt zuigt die het snel leeg, dus beter wat meer volume "water" was mijn idee, ik doe er steeds wat Starsan in, doch het hoeft eigenlijk niet. Durft zo ook wel wat te schuimen. Als je een waterslot gebruikt hoef je geen 3 flessen te hebben zelfs, maar het lukt met 3 flessen ook, ivm het aangehaalde "weinig" vloeistof in het slotje....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Idd Serge, doch in een waterslotje zit echt weinig water, als je wat brut aftapt zuigt die het snel leeg, dus beter wat meer volume "water" was mijn idee, ik doe er steeds wat Starsan in, doch het hoeft eigenlijk niet. Durft zo ook wel wat te schuimen. Als je een waterslot gebruikt hoef je geen 3 flessen te hebben zelfs, maar het lukt met 3 flessen ook, ivm het aangehaalde "weinig" vloeistof in het slotje....

Op al mijn vergistingen daar staat zelfs steeds een klein waterslot op en dat blaas of zuig zich nooit leeg, je moet het mogelijk wel eens in de loop van de eerste dagen wat bijvullen.
    Je moet opletten dat je het vooral niet te vol doet want dat zorgt er net voor dat het sneller leeg gezogen/geblazen wordt daar je dan een hevel effect krijgt naar binnen toe of dat het leeg blaast omdat de kamer vol zit met vloeistof zodat het niet kan bluppen.
    Je vloeistof niveau in een waterslot mag maar 1/3 van de borrelkamer komen als het doorslaat!
    Dus in drukloze toestand is dat het niveau zoals onderaan aangeduid.
    Als je het voor de helft of meer vult in drukloze toestand dan is het te vol!
    Dan ga je bij druk opbouw de volledige borrelkamer (of meer dan) opvullen en dan blaast het er natuurlijk uit, en als je onderdruk hebt creëer je dan een hevel en zuig je sowiso al je vloeistof bijna uit je waterslot
    Hoeveel flessen of poten je er in serie aan hangt maakt niet zo veel uit ik zou voor 2 gaan maar je moet gewoon zorgen dat je genoeg CO2 buffer hebt.
    Het gaat hem hier niet om een blow of te maken, maar om te zorgen dat je een CO2 buffer hebt om de krimp bij het tegen koelen op het einde van de vergisting of bij een cold crash op te vangen
    Ideaal vul niveau in drukloze toestand voor een waterslot aangeduid met rode lijn,

• 20L in een 50L CCT mag geen probleem zijn. Tijdens het coldcrashen krijg je wel wat lucht binnen maar dat is verwaarloosbaar. Als je een CCT op druk hebt, is dit helemaal geen probleem.

Als je in een CCT 20l kopruimte hebt en je koelt die van 25° naar 5°C kan krimpt die 1,36l, ik vind dat niet te verwaarlozen!

(en dat is dan zelfs zonder rekening te houden dat er ook nog extra CO2 in oplossing gaat in je bier en dus ook uit je kopruimte verdwijnt tgv het koelen)

Als hobby brouwers zitten we over het algemeen in heel ons brouw proces al slecht op het gebied van zuurstof invloed, gewoon tijdens het brouwen is de ratio blootgesteld oppervlak ifv volume al vele male slechter dan in de gemiddelde (micro) brouwerij, we doen geen transfers onder CO2, .....

Het is een kleine moeite om er een CO2 buffer fles tussen te hangen, en je hebt geen invloed van lucht die ingezogen kan worden.

• Ja, met een normaal gebruik v/e waterslotje heb ik geen problemen, 't is maar als het op een CCT staat (al dan niet via een darm opzij eraan) en je zet de onderste kraan open om gist af te laten, dan zuigt het te veel aan om goed te zijn, met een ander gistvat heb je dat "probleem" niet, maar ik gebruik dat toch niet meer op mijn CCT's...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Het is een kleine moeite om er een CO2 buffer fles tussen te hangen, en je hebt geen invloed van lucht die ingezogen kan worden.

Het zou idd beter zijn om er een 5-literfles als laatste aan te hangen, de rest mogen kleine zijn, de buffer is dan wel veel groter mocht er zuurstof in meegezogen worden...

• Meer heb je niet nodig eventueel neem je beter een pet fles of bokaal van 2l of je neemt er 3 in lijn.

Alleen zitten hier de slangetjes verkeerd, als CO2 reservoir moet de slang van uit de CCT tot beneden in de bokaal, en de uitgang die dient aan bovenkant van de deksel zijde te zitten, (CO2 is zwaarder dan lucht)

mmmm Heb zo mijn bedenkingen