Wanneer je water niet klopt met wat je verwacht

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Sedert vorige maand ben ik bezig met leidingwater te gebruiken (Loppem), dat volgens de Watergroep vrij stabiel zou moeten zijn. Alleen de hardheid varieert tussen 12°F en 28°F. Maar met Bru'n'Water had ik een procedure getest waarmee ik de hoeveelheid carbonaten kon bepalen. Ik had in het verleden, en vorige maand eigenlijk ook al, wel eens de pH van het water hier gemeten, en dan krijg je een waarde tussen 8.0 en 8.5 (ongeveer hee).

Ik vul deze avond 15 liter water af, meet mijn pH en schrik mij een hoedje: 5.7! pH meter gekalibreerd met pH 7 en pH 4, alles correct, alleen lichte afwijkingen. Opnieuw gemeten en een tijdje laten staan, pH blijft op 5.9 hangen.

Toch maar een mailtje gezonden naar de Watergroep.

Voor mijn recept ben ik er maar van uitgegaan dat er geen carbonaat aanwezig is in het water, en dat de minerale samenstelling voor de rest hetzelfde is. Fingers crossed.

Ik brouw vrijdag een RIS, en ik maar hopen dat het carbonaatgehalte nu eens hoger ligt.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Zucht, mijn pH meter is altijd wat traag, maar die stabiliseert zich altijd. 5,7 was in het begin en die was toch aan het bewegen. Gebruik van kalibratievloeistoffen ging snel genoeg.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Trage uitlezing is nog een symptoom van een vervuilde electrode.
    Tips voor het reinigen van je PH electrode of een nachtje in een enzymatisch wasmiddel (vb biotex handwas) laten weken om de eiwitten op te lossen die zich aan het glaasje hebben gehecht. (proteïne vervuiling is typisch voor bierbrouwen)
    De biotex is een laatste red middel, probeer eerst de voorgeschreven reinigings methoden.

Trouwens over welke PH meter/ PH electrode spreken we?

• Sedert vorige maand ben ik bezig met leidingwater te gebruiken (Loppem), dat volgens de Watergroep vrij stabiel zou moeten zijn. Alleen de hardheid varieert tussen 12°F en 28°F.

Dat spreekt zichzelf toch tegen? De hardheid kan schommelen met meer als 100% maar de watersamenstelling zou nagenoeg stabiel moeten zijn ?(

We hebben dat hier in Duisburg ook voor en mijn oplossing is om gewoon zelf water beginnen samen te stellen. Dan weet je tenminste wat erin zit.

• Met m'n pH meter heb ik gelijkaardige miserie en is inderdaad weeral die sonde, krijg ze niet meer goed, al vanalles geprobeerd, ook biotex. De meter zelf is 22 jaar oud en OK.

Vanaf nu meet ik met pH strookjes omdat ik maar 3, max 4 X /jaar brouw.

• Yep, de beste zijn deze van Merck = superieur, range van pH 4 tot 7.

https://www.novolab.be/ph-indi…-0-pakje-v-100strips.html 18,50€ / doosje van 100

In de Reynaert gilde gebruiken wie die al meer dan 20 jaar!

Goedkoper zijn deze van BMS, https://www.bmswijndepot.com/n…logus/Index/335/ph-meters
    die 2 bovenste, telkens 20 van elk nodig, dus 10,40€ maar je verbruikt er heel wat meer van dan van die Merck omdat de range van die Merck perfect zijn voor onze toepassing.

Best bewaren in de koelkast (bovenaan in de deur -niet in 't vriesvak!) ik doe dat in goed toegekleefde plasticzak.

• En als je een silica gel zakje moest hebben steek dat er ook maar bij, ze moeten absoluut droog blijven luchtvochtigheid is nefast voor die strips.

Just, vergeten zeggen, alhoewel heb ik deze die nu meer dan 2 jaar heb pas na iets meer dan 1 jaar, er pas bijgestoken.

Heb zo enige liggen van allerlei elektronica prutsen.

Even een paar dagen op de radiator leggen en ze zijn weer gerecycleerd.

• Nee, die heb ik ook van Brouwland. Zijn niks waard, je kan de kleur daar bijna niet van aflezen omdat deze lijkt op te lossen en uit te vloeien (en ja ik gebruik met moeite een druppeltje wort). Die zijn heel onleesbaar.

Die van Merck kende ik nog niet, eens zien waar ik die kan vastkrijgen.

En als je nog wat zuiniger wil zijn met de strips, knip je ze gewoon door. Uiteraard in de lengte.

Ah, in de lèngte :/ Maar in de breedte gaat ook zelle maar je range is maar half zo groot ^^

• Alles is uiteindelijk goed afgelopen. Met Bru'n'Water en de veronderstelling dat er geen carbonaten in het water zitten, heb ik de originele samenstelling ingegeven, de samenstelling van mijn schroot, en 0,2 g/L bicarbonaat. En ik kwam uit op een pH van 5,5 bij kamertemperatuur.

Wat ik ook merk is dat mijn pH meter enkel traag is bij het meten in water. Bij het meten in kalibratievloeistof of wort duurt dit toch niet erg lang vooraleer hij stabiel is, 10 tot 20 seconden. Dit is meer dan voldoende voor mij, en op basis van kalibratievloeistof weet ik dat hij voldoende precies is voor mijn doeleinden.

• Wat ik ook merk is dat mijn pH meter enkel traag is bij het meten in water. Bij het meten in kalibratievloeistof of wort duurt dit toch niet erg lang vooraleer hij stabiel is, 10 tot 20 seconden. Dit is meer dan voldoende voor mij, en op basis van kalibratievloeistof weet ik dat hij voldoende precies is voor mijn doeleinden.

Foutieve redenatie.:|

• In begin gebruikte ik ook van die strips gekocht in BMS , maar weet niet hoe het werkt.

Ik die dacht dat er bepaalde kleur ging tevoorschijn komen zoals de strips voor mijn vijver, die steek je in het water en hou je naast een kleurschaal om de juiste waarden te bepalen , maar met die strips gebeurde niets en je hebt ook geen kleurschaal om mee te vergelijken :-/, hoe werkt dat dan ?

• UItleg, Serge, uitleg. Anders kun je het beter niet zeggen.

Als er een verschil is tussen de snelheden van meten is er iets fout met je electrode zonder meer.
    Dus is het tijd voor actie, en mag je niet gewoon bij de pakken blijven te zitten, het gaat er met de tijd niet op verbeteren.

Trouwens over welke PH meter/ PH electrode spreken we?

• Hola, leg eens uit? Ik dacht dat ik gewoon een druppeltje op dat middelste vakje moest doen voor de uitslag?

Heeeel lang geleden in les scheikunde in den humaniora nog es zien doen, zo een papiertje helemaal enkel seconden onderdompelen. En verder heeft Steinie ondertussen dit antwoord gepost...

Poepsimpel dus.

Je moet de strip een 3 tal seconden in de vloeistof dompelen en dan het middelste vakje vergelijken met de rest van de vakjes. Daar staat de ph-waarde op.

Verder zal je hieruit leren dat er met die papiertjes niks mis is...

• Ik vind het maar logisch dat gans het stripje in de wort moet ipv bvb 1 druppel, hoe kan het product anders geactiveerd worden op de droge zones, maar ik blijf het rommel vinden. Met de nieuws sonde van mijn pH-meter (deze die Serge hier ergens als tip gaf) ben ik terug een paar jaar goed, dus dat tijdperk van die papiertjes laat ik voor wat het is/was....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik vind het maar logisch dat gans het stripje in de wort moet ipv bvb 1 druppel, hoe kan het product anders geactiveerd worden op de droge zones, maar ik blijf het rommel vinden.

Awel ik wist dat nu echt niet. Ik ging ervan uit dat je een druppeltje op dat middelste vakje moest doen en dan de kleur daarvan vergelijken met de andere. Dom van mij uiteraard maar ik heb nooit enige opleiding in chemie ofzo gehad waar ik dat had kunnen leren. :blush: