Ss Brewtech BrewMaster Chronical Fermenter

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by Loser.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zou de ( https://www.braumarkt.com/ss-b…tion-chronical-7-gal.html )brewmaster editie zijn 200€ extra met vlinderkranen waard zijn. Als ik de gewone versie bekijk en de kranen🤔 mijn allie express versie die ik gekocht heb voor de fastferments was na eenmaal te hard aandraaien al gebroken, en zouden die vlinderkranen rapper en gemakkelijker te reinigen zijn, hier is het de bedoeling dat na iedere brouwsessie alles gedemonteerd wordt.

• is niet enkel de vlinderkranen, er zit ook standaard een koelspiraal ingebouwd. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de gewone CCT omdat we die toch in een koelkast gingen zetten.

Bij de vlinderkranen heb je geen dode ruimte waar bier kan achterblijven dat dan nadien eventueel je batch zou kunnen besmetten, maar als je alles toch gaat demonteren is dat niet echt een risico. Wij kappen ook steeds de eerste afvloei weg (dat is die paar cl die in de dode ruimte van de bolkraan heeft gezeten) en nog nooit probleem gehad met een batch uit de CCT.

• Als er aseptische vlinderkranen opstaan en die zijn gemonteerd met tri clamps en er zit een passende dichting tussen dan moet je in principe niets demonteren om te reinigen en desinfecteren.
    Dat is net om die reden allemaal ontworpen en kost daarom ook zoveel!!
    Passende pakkingen voor tri clamp's daar moet je onder verstaan dat de pakking aan de binnenzijde van de buis de zelfde diameter heeft.
    Dus niet als in dit het filmpje daar is de inwendige diameter van de pakking te klein en ben je dus alle voordeel van een tri clamp verloren.
    En tri clamp's vastdraaien, handvast is voldoende, je moet er niet met een tang aan liggen wringen!!!

• Over het voordeel van vlinder versus bolkranen ga ik mij niet uitspreken, ik ken er weinig tot niets van. Maar ik kan me wel uitspreken over de kranen die op een gewone Chronical zitten. Dat zijn bolkranen maar je kan die volledig uit elkaar halen, het bolletje en al kan eruit. Gewoon 4 schroeven losdraaien en alles kan gewoon uit elkaar. Daarna kan je alles reinigen en terug in elkaar steken.

Een dezer is mijn bier klaar en kan ik het bottelen. Daarna moet ik alles reinigen en zal ik foto's proberen te nemen.

• Ik zie daar ook nog 4 inbusboutjes moet je die dan ook nog steeds openen?

Neen, altijd vrij om dit te doen ;) maar de vlinderkleppen zijn zo ontworpen dat je alles langs binnen en buiten mooi kan reinigen zonder ontmanteling :thumbup:
    En aftappen is een makkie, trek de hendel achteruit en duw hem naar beneden.
    Te lui om zelf vast te houden? Zet hem dan in de middelste stand :drinken:
    Nog niet overtuigd? Ik geef je een live demonstratie... :party:

• Neen, altijd vrij om dit te doen ;) maar de vlinderkleppen zijn zo ontworpen dat je alles langs binnen en buiten mooi kan reinigen zonder ontmanteling :thumbup:
    En aftappen is een makkie, trek de hendel achteruit en duw hem naar beneden.
    Te lui om zelf vast te houden? Zet hem dan in de middelste stand :drinken:
    Nog niet overtuigd? Ik geef je een live demonstratie... :party:

Ik heb de zelfde vlinderklep op mijn maisch ketel staan, en heb deze ook nog nooit moeten uit elkaar schroeven om te reinigen.
    De 4 bouten zijn er om de pakking eventueel te kunnen vervangen als deze niet meer afsluit. (ondanks dat die bij mij net naast de gasbrander hangt gaat die zelfs al meer dan 4 jaar mee)

Trouwens zulke vlinderkleppen zijn veelal de standaard geworden welke gebruikt worden in nieuwe apparatuur in de voedingsindustrie.