Toppers onder de vloeibare gisten

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by Breugel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb nog 1 zakje korrelgist en dan is mijn voorraad op. Ik heb er bewust geen nieuwe gekocht want ik wil eens aan de slag met vloeibare gisten. De methode heb ik al klaar, maar als ik naar de websites van de brouwwinkels ga dan loop ik hopeloos verloren in een myriade van beschikbare gisten. Ik zie door de bomen het bos niet meer =O

Vandaar mijn vraag : wat zijn nu echt aanraders onder die gisten? De welke zijn de moeite waard en voor welke types bieren?

Alvast bedankt voor jullie input :danku:

• OOO wat een wondere wereld Walter..de Duvelgist 1388, de trappistgisten chimay, rochefort en westmalle

Maar ook de Hoegaarden verboden vrucht en heel veel Brett gisten, een echte klasse apart..

Voor Amerikaanse bieren de wlp001 of 1056 van wyeast.. de ongelooflijk weerbarstige echte dupont 3724..

En van the yeast bay de Vermont voor Neipa's en de Voss Kveik..

Eén tip: koop gisten die zo vers mogelijk zijn ( niet veel ouder dan 3 tot 5 maanden ! , liefst nog jonger ) , let daarom op met bestellingen online uit buitenland, want die worden vaak langer dan een week getransporteerd aan te hoge temperaturen..

bestellen in de winter en zeker toch echt niet in volle zomer..

En ja, extra taakje door de dagen voor brouwdag een wyeast te smacken ( best 2 à 3 dagen op voorhand) en/of starters te maken ( een week op voorhand) die je dan nog moet opschalen..alles hopeloos ziekenhuis proper uit te voeren , met moutextract of steriel wort, erlenmeyers en magneetroerders..

Mogelijk vullen je eerste biertjes wat minder zijn dan je bieren met korrelgist, dat is dan leergeld.. later zullen ze des te beter zijn en zal je nooit meer terugwillen naar korrels, niet echt.. maar eigen gistslurry bewaren, hergebruiken , invriezen en opnieuw opkweken.. en voor ge het weet zitten al uw frigo's en diepvriezers vol met Serge-achtige gistbanken..

Daarna is zelf kolonies zuiveren en uitplaten nog de resterende stap om het "helemaal zelf" te doen.. maar dan zijn we alweer 5 jaar later:vic::D

• Een tip, bestel smash pak's waar er ook een cold pack bij geleverd wordt als je ze thuis laat sturen (of koop er een isolatiedoos en coldpack bij als ze van het buitenland komen),of beter nog ga ze zelf afhalen!!!!!
    Onderbreking van de koude keten is nefast voor de viabiliteit van die smash pack's.
    Heb ik zelf aan de lijven moeten ondervinden en ik ga ze nu enkel nog zelf halen en heb zelfs een cold pack/zak bij, nooit nog problemen gehad dat die niet binnen de 8h opgezwollen zijn sinds ik dat doe.

En smash aub niet die packs's 3 dagen op voorhand, dat is voor niets nodig en zeker niet als je ze gaat opkweken, dan is het smashen en dadelijk in de erlenmeyer gieten. (het opzwellen is dan voor je eigen gemoedsrust meer niet)
    De Brouwwinkels hebben zo iets neergeschreven van 1 dag per maan maar dat is om zich zelf te beschermen tegen al te veel klachten, je vind die informatie nergens op de site van Wyeast. (wel dat het niet onmiddellijk opzwellen meestal het gevolg van het onderbroken zijn van de koude keten)

• Wyeast Belgian Ardennes 3522 is voor mij echt een topper.

Super aangename gist om mee te werken.

Niet te evenaren in een blond biertje van 6 tot 8,5 %vol met Saaz, Styrian Goldings, Northern Brewer, Fuggles hop ...(heel goeie balans fruitigheid/kruidigheid en steeds een zeer mooie schuimkraag).

Ik heb tevens zeer goeie ervaringen met een late toevoeging van een aromatische Amerikaanse hopsoort (whirlpool of dry-hop) bij deze blonde bieren.

Maar vorig jaar heb ik er ook een heerlijke stout mee gebrouwen (vergist bij 18,5 tot 20,0 °C oplopend over een paar dagen) met East Kent Goldings hop.

Maar ook een Belgische quadruppel is best te doen met deze gist.

Nog een groot voordeel bij deze gist is dat je er relatief eenvoudig een zeer helder bier mee brouwt. De gist flocculeert zeer goed en hierbij slaan ook een groot deel van de troebelvormende eiwitten neer.

• In bijlage een overzichtje/tabel met biertypen en gisten, dit is niet heel recent maar het is al een begin om je te oriënteren.

Zoiets zouden we hier op het forum ook moeten kunnen maken maar dan ook uitgebreid met de gisten van White Labs, Mangrove Jack's und viele andere :)

Ja Koen, wie heeft dat lijstje opgesteld?

Sla me er niet op dood, maar komt die lijst niet van Hobbybrouwen.nl? Hij is alleszins oud want die bestond al toen ik pas begon met brouwen. Maar het is een begin, zelfs al klopt er links of rechts iets niet. Dat van die saison en de T58, in den tijd voor de Belle Saison & companen werd die inderdaad aangeraden voor een saison vanwege de vele esters die erdoor worden gemaakt, zeker bij hogere temperaturen.

En smash aub niet die packs's 3 dagen op voorhand, dat is voor niets nodig en zeker niet als je ze gaat opkweken, dan is het smashen en dadelijk in de erlenmeyer gieten.

Was ik niet van zin zelle, gewoon smacken en een uurtje of twee wachten (kwestie van de gist ook zijn tas koffie te gunnen vooraleer hij aan het werk moet. Daarna gaat hij bij een liter wort in een bus van 5l (demi water bus) en is het shake, rattle & roll tijd :)

Back on topic : ik zie dat er toch al verschillende goede tips zijn bijgekomen :thumbup:. Ik ga eens kijken hoe we dat in een werkbaar formaat op het forum kunnen plaatsen.

• Mijn advies, begin met een eigen gistbank, zo moeilijk is dat niet.

Ik bewaar al mijn gisten in de koelkast (niet de diepvries) en elke soort op schuine buis + in steriel wort in een heel klein flesje. Dat alles steriel moet gebeuren hoef ik niet te zeggen.

Een snelkookpan, een bunzenbrander en een entnaald zijn onontbeerlijk om zowel het wort als de flesjes en de petriplaten steriel te maken en de gistcellen over te brengen van A naar B.

Je kan hier veel authentieke brouwerijgisten bekomen voor slechts 2 euro.

De Koninck

Duvel

Westmalle

Chimay

Rochefort

Omer

Witkap

Hapkin

Achouffe

Een speciale bottelgist van Moortgat

• Ondertussen heb ik ook al een mooie gistbank aangelegd maar dan ingevroren.
    Wil je er eentje van spring eens binnen kom een glaasje drinken en de vergoeding beuu.... daar kies je zelf voor.
    Opsturen doe ik liever niet daar ik die dan moet versturen zodat het zeker ingevroren blijft, dus in een groot ijs pack waar de gist midden in zit en veel isolatie in een relatief grote doos, te veel werk!!!
    (De lijst is onderhevig aan aanpassingen ik houd niet steeds alle gisten meer op stock enkel nog die ik zelf veel gebruik of waarvoor er geen alternatieven voor zijn of echt de speciallekes)

SACCHAROMYCES CEREVISIAE

Brouwerij gisten:

Achouffe

Chimay

De Koninck

Duvel

Gouden Carolus.

Hapkin.

Kasteelbier.

Omer.

Rochefort

Witkap