Bottelsuiker

There are 15 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Misschien niet meteen van toepassing voor de hobbybrouwer, maar toch... Ik zou graag een botteldag niet willen laten beginnen met het koken van water, oplossen van suiker en laten afkoelen. Het zou veel handiger zijn mocht ik kant-en-klare vloeibare suiker kunnen gebruiken...

Volgens Castle Malting kun je voor de hergisting op fles ook "invert sugar" kunnen gebruiken: is vloeibaar en kan meteen in het bottelvat. (Zou zelfs steriel zijn, maar dat zal het zeker niet blijven.)

Weet iemand hier meer over? Ik heb zo mijn twijfels.

Alvast merci!

• Gert, waarom laat je dat afkoelen? Ik kieper die suikeroplossing gewoon bij mijn bier. Voor die paar cl per liter gaat dat geen nefast effect hebben volgens mij.

Anders kan je inderdaad vloeibare suiker kopen van een bekende concentratie en deze toevoegen. Maar dat hoeft imo geen invertsuiker te zijn, ik ben zeker dat je suikerstroop in grotere hoeveelheden kan kopen bij zaken die ook aan bakkers enzo leveren.

• Eigenlijk is de werkwijze je suikeroplossing koken, dit op die temperatuur in het lege bottelvat doen, de slang van je hevel in de hete oplossing steken en het bier er doorheen hevelen om luchtinslag te vermijden en goed te mengen.

Ik gebruik tegenwoordig pure dextrose dat ik rechtstreeks in het bottelvat doe, maar voor iemand die professioneel brouwt is dit waarschijnlijk wel te duur. Ik bottel maar tussen de 20 en de 28 flesjes.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• De vraag is, moet je wel koken of alleen de suiker oplossen in warm water.

Je moet ze wel even koken om de suiker goed opgelost te krijgen en een homogene vloeistof te bekomen. Ik heb het vroeger eens geprobeerd om gewoon op te lossen in heet water (lees heet kraantjeswater). Dat oplossen ging heel moeizaam en na een tiental minuten lag er een laag suiker op de bodem. Door te koken heb je dit niet en krijg je suikerwater.

• Mss een stomme opmerking maar euh...

Suikersiroop is toch vrij lang houdbaar in de koelkast. Alle, bij een 2:1 verhouding toch. (Keb ook gehoord da je er wat vodka in kan doen)

Als ge vaak brouwt wrm maakt ge dan geen liter siroop (of meer of minder) en bewaar je et in de koelkast en haal je et uit wnr nodig

• Mss een stomme opmerking maar euh...

Suikersiroop is toch vrij lang houdbaar in de koelkast. Alle, bij een 2:1 verhouding toch. (Keb ook gehoord da je er wat vodka in kan doen)

Als ge vaak brouwt wrm maakt ge dan geen liter siroop (of meer of minder) en bewaar je et in de koelkast en haal je et uit wnr nodig

Awel, ik zat met hetzelfde gedacht, maar zou een verhouding 1:1 gebruiken, dat rekent makkelijker om volgens mij. Is trouwens ook het soort suikersiroop dat ze gebruiken voor het maken van cocktails.
    als je dan bvb 500 gr. suiker nodig hebt gebruik je 1 kg van je suikersiroop. Hou er rekening mee dat 1kg siroop NIET hetzelfde is als 1 liter van diezelfde siroop.

• Koop toch gewoon vloeibare suiker als je dit niet graag zelf doet
    https://sbi4beer.com/suikers/b…ers/vloeibare-suiker.html
    of
    Vloeibare invert suiker
    https://sbi4beer.com/suikers/b…uikers/invert-suiker.html

Merci Serge. Dat was precies de vraag: is invert suiker/vloeibare suiker even veilig in gebruik dan een op het moment zelf gekookte suikeroplossing. Door te koken is die laatste bacterievrij, maar een groot vat met aangekochte vloeibare suiker dat verschillende keren open en dicht gaat, kan dat wel zomaar meteen in het bottelvat?

De leverancier zegt van wel, maar ergens heb ik wel twijfels. Onterecht?

• Merci Serge. Dat was precies de vraag: is invert suiker/vloeibare suiker even veilig in gebruik dan een op het moment zelf gekookte suikeroplossing. Door te koken is die laatste bacterievrij, maar een groot vat met aangekochte vloeibare suiker dat verschillende keren open en dicht gaat, kan dat wel zomaar meteen in het bottelvat?

Ik denk onterecht.

Neem eens contact op met de firma Belgosuc, dat zijn professionals die weten waarmee ze bezig zijn. Leveren ook aan veel brouwerijen.

• Merci Serge. Dat was precies de vraag: is invert suiker/vloeibare suiker even veilig in gebruik dan een op het moment zelf gekookte suikeroplossing. Door te koken is die laatste bacterievrij, maar een groot vat met aangekochte vloeibare suiker dat verschillende keren open en dicht gaat, kan dat wel zomaar meteen in het bottelvat?

Gert de suikeroplossingen die ik aanhaalde zijn respectievelijk 66 en 70%
    Van af een suiker concentratie van meer dan 65% wordt de osmotische druk van de oplossing zo groot dat deze oplossing eigenlijk bacteriostatisch wordt en er dus geen groei van bacteriën meer mogelijk is. (Bron)
    Dus deze suikeroplossing op zich gaat nooit slecht worden als je ze niet verdund of zorgt dat deze geen water kan opnemen daar de oplossing op zich ook hygroscopisch is. (gesloten bewaren is dus de boodschap)
    Je bier zelf net voor het bottelen is ook bacteriostatisch tgv de alcohol, lage PH en antimicrobiologische eigen schappen van de hopoliën.
    Je moet er al een grote knoeiboel van maken alvorens je langs deze weg een besmetting gaat oplopen.