Flesje of blik?

There are 29 replies in this Thread. The last Post () by D_Reamzzz.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedemiddag,

in veel landen wordt het bier voornamelijk in blik gebotteld/gecanned, ook in Nederland begint dit meer en meer op te dagen. Onlangs een fb-vraag brouwerij Uiltje gevolgd en daar waren de mening 50/50 (niet nageteld, maar dat was mijn impressie).

Wat denken jullie? Zal er binnenkort het meerendeel in blik zijn of zal het hier nog jaren flesjes all the way zijn?

En die brouwers/bierfirma's onder ons. Waarin zouden jullie afvullen als je de keuze had?

• Wat denken jullie? Zal er binnenkort het meerendeel in blik zijn of zal het hier nog jaren flesjes all the way zijn?

Persoonlijk vind ik bier en blik een prima evolutie; maar ik vermoed dat veel belgische liefhebbers blik associeren met "zuipen" (om het zo te zeggen). En ik denk ook dat de meeste brouwers die ooit zwaar geinvesteerd hebben in bottellijnen niet direct de kar gaan duwen.

• De brouwers zulle steeds voor het meest economische kiezen, en dit kan en zal zeker in de toekomst nog meer beïnvloed worden door de taksen en heffingen door die beleidsmakers om uiteindelijk langzaam naar het meest ecologische productie proces te worden gestuurd.
    In de US waar blik door de nieuwe generatie brouwers meer en meer wordt omarmd, heb je die druk niet van uit de overheid om het ecologisch te houden daar gaat het steeds om zoveel mogelijk winst?

• De brouwers zulle steeds voor het meest economische kiezen, en dit kan en zal zeker in de toekomst nog meer beïnvloed worden door de taksen en heffingen door die beleidsmakers om uiteindelijk langzaam naar het meest ecologische productie proces te worden gestuurd.
    In de US waar blik door de nieuwe generatie brouwers meer en meer wordt omarmd, heb je die druk niet van uit de overheid om het ecologisch te houden daar gaat het steeds om zoveel mogelijk winst?

Brouwers gaan vooral kiezen voor wat de klant wil. In de USA gaat de voorkeur duidelijk naar blik. Een 90% van het bier zit in blik. De andere 10% is fles. Economisch is dat zeker voor een kleine brouwer niet voordeliger. Voor de brouwers in de USA is blik trouwens het meest ecologische. Minder gewicht om te transporteren en ook nog relatief eenvoudig te recycleren. Ik denk dat een systeem van herbruikbare flesjes daar niet zou werken. Voor de kwaliteit van het bier is blik trouwens ook beter.

In andere landen (Nederland, Spanje, Italië,...) is blik ook in opmars. Ik heb dan ook geprobeerd ook daar blikjes aan de man te brengen, maar met weinig succes. Volgens mijn klanten worden Belgische bieren gedronken omwille van onze lange traditie en hoort Belgisch bier in een flesje thuis. Kan ik voor een deel wel inkomen. Langs de andere kant worden de Belgische brouwers verweten te conservatief te zijn, maar als we dan eens vernieuwen is het ook niet goed :-)

• Volgens mijn klanten worden Belgische bieren gedronken omwille van onze lange traditie en hoort Belgisch bier in een flesje thuis. Kan ik voor een deel wel inkomen. Langs de andere kant worden de Belgische brouwers verweten te conservatief te zijn, maar als we dan eens vernieuwen is het ook niet goed

+1

De evolutie naar blik door "craftbrouwers" en dan nog vooral in landen zonder grote bier geschiedenis vind ik enerzijds wel "leuk en hip" een verse fancy ogende NEIPA/IPA/APA... uit blik kan ik zeker bekoren (persoonlijk grote fan van het uiltje)

Maar laten we het er daar maar bij houden.

Een trappist uit blik is nu niet iets waar ik zit op te wachten en stel je voor om een bierkelder te hebben met enkele bewaarblikken geuze. Moet je die liggend of staand bewaren?:-/8o

• +1

De evolutie naar blik door "craftbrouwers" en dan nog vooral in landen zonder grote bier geschiedenis vind ik enerzijds wel "leuk en hip" een verse fancy ogende NEIPA/IPA/APA... uit blik kan ik zeker bekoren (persoonlijk grote fan van het uiltje)

Maar laten we het er daar maar bij houden.

Een trappist uit blik is nu niet iets waar ik zit op te wachten en stel je voor om een bierkelder te hebben met enkele bewaarblikken geuze. Moet je die liggend of staand bewaren?:-/8o

Geuze in blik moet dan wel een kurk met 'muilkorfje' hebben hé :rofl:

• Het is wel zo dat voor een IPA een blikje beter is om het langer te bewaren. Maar een stevige tripel in blik met de juiste koolzuurdruk X_X daar kan het blik niet tegen. Hergisten in blik kun je vergeten.

Dus Steinie, je hoeft je naam niet te veranderen ^^

• Als blik effectief ecologischer is als flesjes, dan ben ik er wel voor te vinden. Maar toch gaat de vlieger niet zo snel opstijgen als sommigen geloven. Hoe ga je hergisten in blik? Nog steeds wordt een behoorlijk deel van het Belgische bier hergist op de fles. Veel (kleinere) brouwerijen hebben een bottelinstallatie die daaromheen is gebouwd en die gaan dat niet snel weggooien want dat kost geld.

Een glazen flesje heeft ook een bepaald cachet. Bier uit blik komt gewoon veel goedkoper over en eerlijk gezegd laat ik blikbier sneller links liggen als er goede flesjes naast staan. Waarmee ik niet wil zeggen dat bier in blik niet goed is of slechter als in flesjes, maar het komt wel zo over. Een maeske kan ik gerust uit blik drinken, een trappist heb ik toch liever uit een flesje.

Ik denk dat het met die blikken is als met de schroefdoppen op wijnflessen. Ja ze zijn praktischer en gemakkelijker in gebruik, maar ik denk niet dat een wijnfanaat een Chateau Pétrus gaat drinken uit een fles met een schroefdop erop.

En eerlijk gezegd is het niet omdat de rest van de wereld alles in blik gaat gooien, dat wij dat ook moeten doen. :P

• Die oude Belgen mits op fles hergist kunnen ook niet in blik. Het gaat alleen lukken met bier wat onder druk gecarboniseerd en gepasteuriseerd is. Het zal met zo'n vaart niet gaan.

Bij het Uiltje gaan ze nu eerst de IPA stijl bieren inblikken. De rest zal gerust wel volgen maar die maken daar ook geen hergistend bier.

• omdat iedereen het doet moet je ineens meedoen of anders tel je niet meer mee.

Nou, als er hier nu iemand rondloopt die NIET trendgevoelig is op bier of ander vlak, dan ben ik het wel.

Maar bier in blik vind ik nu eenmaal "the way forward". Het is in se beter voor de bewaring van het bier (ok typische bewaarbieren als geuze uitgezonderd), vlot recycleerbaar en beter voor het mileu (die fleskuisinstallaties).

Ik vind het persoonlijk ook handiger; zeg nu zelf, neem je op uitstap een blikje cola of een flesje cola mee (bij wijze van vb). Om nog maar te zwijgen van die dozen leeggoed die ik hier continue sta te verzamelen (aaargh).

• Ik vind het persoonlijk ook handiger; zeg nu zelf, neem je op uitstap een blikje cola of een flesje cola mee (bij wijze van vb).

Ik neem een Plastiek flesje mee. Handig met schroefdop, dan hoef je je blikje niet ineens uit te drinken.;)

• Nou, als er hier nu iemand rondloopt die NIET trendgevoelig is op bier of ander vlak, dan ben ik het wel.

Dat is zeker waar :thumbup:

Maar bier in blik vind ik nu eenmaal "the way forward". Het is in se beter voor de bewaring van het bier (ok typische bewaarbieren als geuze uitgezonderd), vlot recycleerbaar en beter voor het mileu (die fleskuisinstallaties).

Ok, maar hoe zie je die hergisting op fles dan? Sommige bieren hebben dat echt wel nodig. Een Orval bijvoorbeeld.

Maar misschien heb je wel gelijk dat een groot deel van de huidige bieren wel in blik kunnen. En mocht de technologie bereikbaar en betaalbaar zijn voor de kleine brouwers dan zou dat inderdaad wel een oplossing kunnen zijn voor bijvoorbeeld het leeggoed waar zij ook geen weg mee weten.

• Ok, maar hoe zie je die hergisting op fles dan?

In het buitenland (UK) al blikjes met duidelijk gisdtdepot gedronken.

Ik zie niet in waarom je niet zou kunnen hergisten in blik.

Het is toch een container als een ander. Of je nu gecarboniseerd afvult, of laat carboniseren in blik; uiteindelijk krijg je toch dezelfde druk in je fles of blikje. Toch?

In de US waar blik door de nieuwe generatie brouwers meer en meer wordt omarmd, heb je die druk niet van uit de overheid om het ecologisch te houden daar gaat het steeds om zoveel mogelijk winst

Als je kijkt naar het meest economische kijk je natuurlijk niet alleen naar wat het kost, maar ook wat de klanten willen hebben. Als je meer verkoop kunt genereren met het een dan met het ander, dan mag het een al wat meer kosten.

• In het buitenland (UK) al blikjes met duidelijk gisdtdepot gedronken.

Het is toch een container als een ander. Of je nu gecarboniseerd afvult, of laat carboniseren in blik; uiteindelijk krijg je toch dezelfde druk in je fles of blikje. Toch?

Uiteindelijk wel dezelfde druk, maar tijdens het proces daarnaartoe gaat de druk bij hergisting wel tijdelijk hoger zijn.

• In het buitenland (UK) al blikjes met duidelijk gisdtdepot gedronken.

Wist ik niet. Weeral iets geleerd :-)

Ik heb gezien dat blikinstallaties trouwens ook weeral niet zo heel duur zijn dus al bij al moet het nog meevallen. Het is inderdaad wel een stuk makkelijker om blik te recycleren als elke maand aan die groene bak te staan met lege flessen.

• Glas is gratis voor de gebruiker: je brengt het gratis naar de glasbak of je krijgt je statiegeld terug. Blik moet in de pmd zak en die betaal je. Waarom vind je relatief weinig flesjes op straat of in de natuur maar wel massaal veel blikjes? Het gaat altijd over geld.

denk eerder dat dat komt omdat blikjes onderweg gedronken worden en glas thuis of in de kroeg, waar het meteen de bak weer ingaat na uitschenken. Moesten ze enkel glas verkopen dan zou je wsl net zoveel glas langs de weg tegenkomen. Ligt gewoon aan de luiheid van de (meeste) mensen...

Nunc est Bibendum