Flesverlichting bij bottelen

There are 24 replies in this Thread. The last Post () by WBR.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij mijn bottelinstallatie heb ik zo een statief met "links/dicht/rechts" kraantje.

Die is verlicht d.m.v. een lichtslang. (= flexibele transparante slang waarin neonlichtjes zitten).

Dat werkt wel, maar geeft toch niet voldoende licht, vooral als het donkere flesjes zijn (meestal bruine Duvel-flesjes).

Is kwestie dat je het niveau goed ziet zodat je op het juiste moment de kraan naar de andere kant omzwaait.

Is er iemand die ervaring heeft met LED-slang? zie bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item…b9axLec8&isOrigTitle=true

ik heb eerst zo een lichtdraadje zoals deze geprobeerd, maaar dat licht is veel te zwak:

https://www.amazon.co.uk/Lerwa…-Controller/dp/B00AF5YM90

Je ziet dat wel heel goed, zelfs van ver, maar dat licht is veel te zwak om nog het niveau van het gevulde bier in een flesje goed te zien. Om in de donker op de fiets te gebruiken is dat ding zeer geschikt!

Iemand een idee voor zoiets?

• Ik heb zulke led strips als die van Ali als verlichting thuis in de gordijnkasten, Ik heb de eerste set na 2 jaar mogen vervangen, dat waren led strips van de Lidl of Aldi (weet ik al niet meer) nu zijn die vervangen door led strips van een verlichtingswinkel wel 10 keer zo duur maar die blijven op zijn minst na 5 jaar nog steeds branden.
    Er zijn dus wel duidelijk kwaliteits verschillen, (zonder een uitspraak te doen over de kwaliteit van die van Ali)
    Bij die van Ali staat wel niet bij hoeveel Lummen die geven per watt, wel dat het Cree leds zijn en daarvan is algemeen geweten dat het een goed producent van led's is.

• Ik gebruik een draaibare bureaulamp die ik achter de fles plaats, werkt perfect, zelfs voor donkere bieren in donkere flessen

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• ...Ik heb de eerste set na 2 jaar mogen vervangen, dat waren led strips van de Lidl of Aldi (weet ik al niet meer) nu zijn die vervangen door led strips van een verlichtingswinkel wel 10 keer...

Voor die applicatie geeft dat niet, zal zeker z'n tijd meegaan: pak 4 a 5 bottelcessies per jaar van ocharme 1, max. 2 uurtjes, dus...

Voornaamste is of het voldoende licht geeft.

• Ik doe dat gewoon in een bak bier met een dweil onder en vul tot de flesjes net tot aan de rand gevuld zijn of net overlopen, dan haal ik het bottelpijpje er uit, de flessen zijn dan optimaal gevuld. Ik heb daar geen extra licht voor nodig je ziet immers bovenaan wanneer je flesje overloopt of vol is. En ik vul gewoon een bak in een keer af, doe er kroonkurken op en spoel dan de flesjes met bak zuiver boven de gootsteen.

• Ondertussen bij Amazon Duitsland die ledstrip Cool White besteld, kan ik niet mee gefopt zijn.

Zou zaterdag in ons postkantoor moeten liggen. (kost 12€tjes) en kan maandag dan bottelen.

In China veel goeiekoper maar 4 a 5 weken wachten.

• Hallo Ronnie,

Hierbij enkele foto's van een lampje wat ik zelf gemaakt heb en gebruik om het vullen van flesjes een stuk makkelijker te maken.

Bij het vullen zelf plak ik een stuk keukenpapier over de bovenkant van de lamp zoals je kan zien op de tweede foto.

Ik gebruik een spaarlamp om die de ganse hoogte van het flesje verlicht.

Voor wie graag de afmetingen wil kan ik later nog een plannetje doorsturen.

• Dit terzijde : riskeren we geen lichtsmaak door te bottelen met zo'n licht? Ik kan aannemen dat sommige lichtbronnen misschien schadelijke frequeties bevatten voor bier?

Ja UV licht

Ultraviolet 200 - 400 nm 1500 - 750 THz

maar gewone verlichting mag in principe hier niet te veel van uitzenden daar het ook voor de mens schadelijk is.

• Hoeveel UV licht geeft een TL lamp af?

Technologie van witte LED's

In het eerste geval een kleine hoeveelheid weinig krachtig UV licht, waar het bier dan nog niet lang aan blootgesteld is.

In het tweede geval zit er zelfs geen UV licht in. En blauw licht, zelfs al heeft een hogere frequentie dan rood en groen, is geen ioniserende straling.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• maar gewone verlichting mag in principe hier niet te veel van uitzenden daar het ook voor de mens schadelijk is.

Ik ben muggen aan het ziften hoor, maar zou er geen rol kunnen worden gespeeld omdat de lamp zo dicht bij het flesje staat? Aan de andere kant, dan mogen we ook geen lampen meer gebruiken als verwarming van onze gistkasten.

• Een gewone gloeilamp, gebruikt als verlichting van je gistkast, geeft eigenlijk met moeite gewoon licht af, laat staan UV licht. En van welk vermogen zijn dit soort lampen? 25W? Maar waarschijnlijk niet meer dan 60W. Als je alleen warmte wil, en weinig licht zou je er nog twee in serie met elkaar kunnen zetten.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Fel zonlicht is al ruim meer als bijvoorbeeld een 1000 Watt bouwlamp en echt zonlicht is wel schadelijk voor bier. Vanwege het brede lichtspectrum is er ook veel UV licht. Die kleine lampjes om mooi mee door je fles te kijken stelt echt niets voor. Kunstlicht heeft naar verhouding bijna geen UV.