La Choufe achtig

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zou eens een La Choufe achtig bier willen brouwen , en heb hier iets in elkaar gestoken

Zeg eens jullie gedacht , wat moet veranderen

Naar het water moet je nog niet te veel kijken moet nog leren hoe het moet met Brewfather , is eerste brouwsel

En hoe plaats je best je recept ? heb eens gezocht hier op het forum, dacht iets gelezen te hebben maar vind niet direkt terug

De Kabouter

Belgische stijl Pale Strong Ale

7,7% / 17,3 ° P

Recept van

Rene Vergote

All Grain

SS - Brouwen

70% efficiëntie

Batchvolume: 21 L

Kooktijd: 65 min

Mash Water: 20,2 L

Aanvoerwater: 13,98 L @ 62 ° C

Totaal water: 34,18 L

Kookvolume: 27,98 L

Pre-Boil Gravity: 1.048

edele delen

Oorspronkelijke zwaartekracht: 1.071

Eindzwaartekracht : 1.012

IBU (Tinseth) : 29

Kleur: 11.2 EBC

beslag

Temperatuur - 63 ° C - 30 minuten

Temperatuur - 70 ° C - 30 minuten

Mout (5,2 kg)

3,2 kg - BestMalz Pale Ale - Grain - 9 EBC

2 kg - Pilsmout - Grain - 3 EBC

Overig (910 g)

910 g - Kristalsuiker - Suiker - 0 EBC

Hop (71 g)

15 g - Columbus (Tomahawk) 11% - Kook - 60 min

10 g - Columbus (Tomahawk) 11% - Kook - 19 min

25 g - Saaz 3% - Kook - 7 min

21 g - Amarillo 8% - Dry Hop - 3 dagen

Miscs

1,19 g - Epsom Salt (MgSO4) - Mash

4,55 g - Gips (CaSO4) - Mash

0.94 g - Epsom Salt (MgSO4) - Sparge

3,6 g - Gips ( CaSO4 ) - Sparge

8 g - Korianderzaad - Koken - 10 min

4 g - Iers Moss - Kook - 10 min

Gist

1 pkg - Wyeast Labs 3522 Belgische Ardennen 2.1 L-starter - 206 g DME

Fermentatie

Primair - 22 ° C - 10 dagen

Carbonatatie: 2,4 CO 2 -vol

Water profiel

Ca +2138

Mg +218

Na +42

Cl - 78

SO 4 -2230

HCO 3 - 0

uit een goede kraan stroomt geen water

• Met deze hoppen ga je meer richting Houblon Chouffe (wat ook zeer lekker is natuurlijk)

Volgens mij zijn de hoppen van de gewone Chouffe Styrian Goldings en Saaz.

Persoonlijk zou ik ook de aandelen pale en pils mout net andersom nemen. (Dus meer pils dan pale).

• En hoe plaats je best je recept ? heb eens gezocht hier op het forum, dacht iets gelezen te hebben maar vind niet direkt terug

Het is goed zoals je het hebt geplaatst hoor. Probleem is dat elke software zo een beetje zijn eigen regels volgt qua opmaak wat het voor forumsoftware niet simpel maakt.

Ik ben aan het denken om een app te schrijven voor dit forum dat .xml bestanden kan lezen en in een forumformaat kan omzetten. Dat zou een oplossing kunnen zijn om recepten uit de verschillende softwares wat uniform te kunnen laden.

Naar het water moet je nog niet te veel kijken moet nog leren hoe het moet met Brewfather , is eerste brouwsel

Het is op zich niet zo moeilijk, bij het "water" gedeelte klik je op "calc" en dan kom je in het watermenu terecht. Hier kan je een source kiezen, bijvoorbeeld je stadswater of demi water (als je hulp nodig hebt om je eigen waterprofiel in te geven, wil ik daar gerust wat meer uitleg over geven in het Brewfather topic).

Daarna kan je een target profile kiezen maar dat is niet essentieel. Hetzelfde voor "Style". Belangrijker is wat daarop volgt. Je krijgt een titelbalk met je Mash pH en daaronder een aantal vakjes waar je de brouwzouten kan toevoegen. Daaronder zie je dan een samenvatting van je watersamenstelling voor je maisch en totaal water (ik moet nog eens vragen op Facebook wat het verschil is eigenlijk). Brewfather deelt trouwens de mineralen op tussen Mash en Sparge. Het gaat ervan uit dat je beide in hetzelfde waterprofiel gaat maken.

Daarna volgt het aanzuren. Je kan kiezen om wel of niet aan te zuren met het knopje aan de rechterkant in de titelbalkjes voor Acid (Mash) en Acid (Sparge). Dus respectievelijk het maisch- of spoelwater aanzuren. Je kan dan kiezen wel soort zuur je gaat gebruiken, de hoeveelheid en concentratie. In de titelbalk geeft de software in het rood aan hoeveel invloed het op de pH gaat hebben, bovenaan is er een titelbalk met de "Water pH" en de gecorrigeerde pH waarde van het beslag (dus niet het spoelwater). Voeg zoveel zuur toe bij het maischen om je beslag op het gewenste pH te brengen, je zal zien dat het "Water pH" zich automatisch aanpast.

Tot slot klik je nog op "Save adjustments to recipe" en alles wordt netjes aan het recept toegevoegd.

Mout (5,2 kg)

3,2 kg - BestMalz Pale Ale - Grain - 9 EBC

2 kg - Pilsmout - Grain - 3 EBC

Ik zou de moutstort toch iets complexer maken met wat caramouten erin. Eventueel wat carahell of carabelge maar ook een goed percentage munich- of vienna zou niet misstaan.

• Je schreef: All Grain

Maar in de originele La Chouffe zit een beetje suiker die ze tijdens koken toevoegen. (een heel pak minder dan bijv. Duvel)

In dit recept zit 14,89 % suiker , misschien iets te veel ?

bijvoorbeeld je stadswater of demi water (als je hulp nodig hebt om je eigen waterprofiel in te geven, wil ik daar gerust wat meer uitleg over geven in het Brewfather topic).

Ik heb mijn waterprofiel ingegeven maar weet niet voor de HCO3

Met deze hoppen ga je meer richting Houblon Chouffe (wat ook zeer lekker is natuurlijk)

Volgens mij zijn de hoppen van de gewone Chouffe Styrian Goldings en Saaz.

Persoonlijk zou ik ook de aandelen pale en pils mout net andersom nemen. (Dus meer pils dan pale).

De pale en pils heb ik veranderd en heb nog vienna liggen en wat cara

Voor hop heb ik de saas en styrian goldings liggen , de andere ging ik nog moeten kopen dus komt goed uit

• In dit recept zit 14,89 % suiker , misschien iets te veel ?

De pale en pils heb ik veranderd en heb nog vienna liggen en wat cara

Voor hop heb ik de saas en styrian goldings liggen , de andere ging ik nog moeten kopen dus komt goed uit

14.9%suiker is mogelijk aan de hoge kant maar in mijn versie van de chouff zit ook wel 12% ongeraffineerde suiker.
    Verder zit daar niets meer in dan pilsmout 84.4% en 3.6% cara hell. (eenvoud is soms de beste oplossing)
    En als als hoppen saas en styrian natuurlijk + wat koriander en zoete sinaasappelschil op 10 min einde kook
    OG = 1076 FG= 1015 en 34 IBU

Trouwens voor zover ik weet:

Chouffe Houblon is met Amarillo, Tomahawk en Saaz.

Chouffe Soleil met Amarillo, Bravo en Magnum

Volgens Verstrepen zijn boek belgische bieren getest:
    8 vol%
    13EBC
    Slechts 13 IBU
    60 kCal
    Herrekend door de rekenmodule van de Deense brouwrijschool onze zou dit resulteren in een OG van 1065 zijn en FG 1003 en een SVG van 93.6% ? :-/

• Essentieel voor de smaak is ook de gist. Maar daar zit je dus goed. Deze gist is zo typerend en met geen enkele andere gist te evenaren. Mijn laatste brouwsel is een 100% pilsmout van zo’n 6 graden, vergist met Belgian Ardennes. Northern Brewer en Styrian Goldings hop en GEEN koriander en toch is de eerste indruk ..... hmmmm... iets met Chouffe trekjes. :P

• En als als hoppen saas en styrian natuurlijk + wat koriander en zoete sinaasappelschil op 10 min einde kook

Een paar weken geleden bezocht ik de brouwerij van La Chouffe. Er stonden daar inderdaad paletten vol met kartonnen dozen vol met Saaz en Styrian Goldings.

Verder niet veel bij te leren!

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• Vandaag bezig met brouwen.

Wil mijn brix meten met mijn chineeske van dit jaar nieuw gekocht

en nee heb hem niet gestoten of laten vallen :(

vorige keer dat hij in gebruikt was , was hij nog perfect , gelukkig heb ik nog een andere

en laatste meting gebeurt nog met hydrometer

• Bij de brouwer bedoel je? :)

Ik denk ook dat er van alles begint los te komen .

Ben aan de opkuis bezig en zie dat er nog een potje staat met hop (laatste hop vergeten in te doen )

En zal te veel koriander in zitten ook , heb koriander geplet en bij het wort gedaan en dan de hoppen , die ik erna bij doe zag ik kleine zaadjes zitten , dus had hem gisteren afgewogen en bij de hop gedaan in zelfde zakje, en was het vergeten , had ze ook niet gecrusht

• Ik denk ook dat er van alles begint los te komen .

Ben aan de opkuis bezig en zie dat er nog een potje staat met hop (laatste hop vergeten in te doen )

En zal te veel koriander in zitten ook , heb koriander geplet en bij het wort gedaan en dan de hoppen , die ik erna bij doe zag ik kleine zaadjes zitten , dus had hem gisteren afgewogen en bij de hop gedaan in zelfde zakje, en was het vergeten , had ze ook niet gecrusht

Als ze niet gecrusht zijn zullen ze niet zoveel doen. Die zaadjes gaan wel naar de bodem in de gistslurry, ik doe meestal de koriander gecrushed zo in de ketel. Het meeste blijft al in de ketel na de whirlpool.

Uiteindelijk zie je met bottelen hier niets meer van terug is mijn ervaring.

• Normaal als ik gebruik is dat 4gr/20L gecrusht

Nu wilde ik iets meer smaak en zou 8gr/20L

Maar er is nu 8gr/20L niet gecrusht en 8gr/20L wel gecrusht

Als je kijkt in brouwplanner geven ze 15gr/100L

Er is niets meegekomen naar het gistvat , is mooi helder wort

• En, wat was het nou? Aan de schaal te zien heb ik dezelfde.

Sorry voor dit late antwoord , maar had het niet gezien.

Heb er eigenlijk niet veel aan ontdekt , vanbinnen zie je het glaasje die je kan bij stellen door draaien aan het vijsje boven op de refractometer , dit heb ik niet weggenomen maar eens helemaal naar boven gedraaid en er terug indraaien en heb hem erna weer terug dicht gedaan en wonder bij wonder maar hij werkt weer.

Mijn bier is op 21 december gebrouwen heb SG van 1.073

Op 22 december s'morgens gaan kijken en had een goede gisting veel borrelen in waterslot en te volgen met de TILT

Op 24 /12 denk dat de hoodgisting voorbij is want de TILT tekent langzamer SG is 1.048 wat toch nog veel is , kan ook zijn dat hij in het schuim vast zit , maar hij zakt verder traag door tot gisteren SG 1.019

Om 16 uur tekent hij plots 1.000 , twee uur later 1.002 en deze morgen 0.999

Zou het kunnen dat de batterij op is , nog geen staal genomen om zelf te meten , zal deze middag gebeuren.

• blijft de vraag waarom :shy:

Deze namiddag gecontroleerd met mijn refraktometer , en wat blijkt wederom schuine streep

Maar weet nu waaraan het ligt , je kan de refracto uit elkaar draaien , en je moet als hij volledig dicht gedraaid is door de lens kijken om te zien of de lijn horizontaal staat , zoniet iets terugdraaien of nog iets bij draaien tot de bussen lijn horizontaal staat

Ik zal iets moeten tussen steken zo dat ik hem goed kan dicht draaien

• Vandaag is mijn Kaboeter gebotteld

55 flesjes van 330 cl met een ABV 8,2 vol %

Is mooi helder bier en heeft een goede smaak

Nu nog een 2 tal weken geduld hebben en dan eens één open trekken om te zien hoeveel koolzuur er op zit en wat de smaak zal zijn met koolzuur

• Ik heb woensdag één open gedaan na 11 dagen op de fles en ziet er goed uit mooi uitgeklaard mooie schuimvorming en smaakt nog lekker ook , is wel nog beetje te jong.

Of het een chouffe word dat weet ik niet , zal ze eens naast elkaar moeten proeven , maar is tot nu een geslaagd bier denk dat het een blijvertje wordt.

• Ik maak mijn Achouffe (achtig) zonder suiker.

Voor 42L bier

pilsmout 6,95kg of 69,8%

munch 1,2kg of 12,1%

Cara 50 0,3kg of 3%

Tarwe 1,5kg of 15,1%

Hop giften

50g Cascade na 10'

10g Fuggles na 10'

55g Cascade na 50'

50g Fuggles bij flame off

Begin SG 1061

vergisten met Achouffe gist bij 23°C duurtijd 7 dagen

Lageren bij 8°C duurtijd 17 dagen

Dry hop 40g duurtijd 4 dagen

Orange 5 gr duurtijd 4 dagen

Koriander 4 gr duurtijd 4 dagen

Na lagering SG 1009

Gebotteld bier alcohol 7,5vol%

Vorige week mijn broer op bezoek een laten proeven, hij dacht een kabouter of een bolleke.