There are 52 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Antischuim:

Zoals jullie al gelezen hebben op het forum werk ik meestal heel alternatief:

Als het nodig is voeg ik een beetje geraspte schil van biocitroen toe.

Waarom bio:

Omdat gewone citroenen meestal behandeld zijn met "smeerlapperij" (sorry) als isothiazolines, soms zelfs met orthofenylfenol (in verf en houtbescherming is dat zelfs al jaaaaaren verboden als conserveermiddel...).

Wel die biocitroen even met vrij warm tot heet water met de schuurspons goed afwassen.

Biocitroenen worden dikwijls behandeld met parafine en als dat in je bier komt zou je de schuimkraag wel eens kunnen kwijt raken.

Ik haal "het geel" van de schil er af met een dunschiller (een beetje wit kan geen kwaad, smaakt bitter...)

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Antischuim nog nooit gebruikt en zou ook niet meteen weten waarom. Ik weet dat er hier mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben en het zal zeker zijn nut ook hebben maar voorzien in een goede headspace zal zeker en vast ook werken. En ergens vraag ik me af of antischuim niet net een bovengister gaat beperken in zijn werking? Het is immers in dat schuim dat er veel gist zit?

• Antischuim nog nooit gebruikt en zou ook niet meteen weten waarom. Ik weet dat er hier mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben en het zal zeker zijn nut ook hebben maar voorzien in een goede headspace zal zeker en vast ook werken. En ergens vraag ik me af of antischuim niet net een bovengister gaat beperken in zijn werking? Het is immers in dat schuim dat er veel gist zit?

Nog nooit last van gehad. Altijd mooi uitgegist (of toch bij benadering)
    Headspace wat is dat? :S
    Antischuim & blow-off voor de win!

• Ik hanteer 1 druppel per liter bij vergisting. (Old skool pipet druppeltjes tellen...)
    Ik weet dat er zijn die het er in doen bij de kook zou de schuimstabiliteit verbeteren.
    Dacht dat HermanH me dit wijs gemaakt had :-)

1 druppel per liter is veel te veel Enzo, ik doe max een druppel of 5 op 30 liter...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• En ergens vraag ik me af of antischuim niet net een bovengister gaat beperken in zijn werking? Het is immers in dat schuim dat er veel gist zit?

In het schuim zit inderdaad veel gist bij een boven gister, maar die gist in die schuim zit mag spijtig genoeg niet mee doen aan de vergisting daar die geen direct contact maakt met de wort onderaan. (suikeroplossing stijgt nog steeds niet op in die schuimlaag)
    Bij het gebruik van antischuim heb je dus een veel kleinere tot geen schuimvorming en blijft er meer gist in je wort waardoor deze sneller en vollediger vergist.
    In de schuim zitten ook de schuimbevorderende eiwitten, en deze blijven als je veel schuimvorming hebt dus veel meer aan de wand kleven (de gist rand in je gistvat na de vergisting) bij gebruik van antischuim is deze rand beduidend kleiner en blijven er dus meer van die schuim-positieve eiwitten in je bier zitten.
    Vermist die gistrand kleiner is en deze ook veel hop harsen bevat ga je ook minder van die hopharsen verliezen, je bier ook net dat ietsje bitterde zijn en mee hopsmaak hebben.
    (Dat is de theorie althans)

De correcte dosering is trouwens slechts 1 tot 6 ml / 100l
    Hier nog netjes samengevat in een PPS de voordelen van antischuim met de nodige foto's.

Dat je het gebruikt of niet dat laat ik aan de brouwer over, soms heeft het zijn voordelen soms is het overkill, gewoon eerst even de nodige achtergrond info lezen en je gezond verstand gebruiken ;)

• Dat je het gebruikt of niet dat laat ik aan de brouwer over, soms heeft het zijn voordelen soms is het overkill, gewoon eerst even de nodige achtergrond info lezen en je gezond verstand gebruiken

Dat is een gouden tip. Je ziet te vaak mensen iets gebruiken omdat iemand anders dat ook doet zonder er eigenlijk bij stil te staan waarom je het zou doen. Maar er zijn wel wat voordelen aan dat anti-schuim spul dus.

• Komt dat anti-schuim spul niet mee in het flesje tijdens bottelen zodat je ook minder schuim op je bier hebt

Dat "spul" drijft na de gisting aan de oppervlakte, dus bij 'normaal' bottelen/overhevelen ben je het zo kwijt, nog nooit last van gehad telkens ik het gebruikt heb, en voor wie er weigerig tegenover staat, eet nooit meer frietjes, want het zit ook in frituurolie om niet te schuimen, dus het vervangende ossewit is ook niet gezond indien je denkt om dat te gebruiken, want dat is dierlijk vet en geen olie, dus daar ga je ook van dood.... 8o^^

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."