There are 34 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik ben Ruben, 24 jaar en sedert 6 maanden aan de slag in de waterzuiveringssector.

Mijn studies Agro- en Biotechnologie en Biowetenschappen hebben mij al een beetje kennis laten maken met het proces achter bier brouwen. Nu zou ik hier graag ook in mijne vrije tijd meer mee bezig zijn.

Waarschijnlijk zijn er al tientallen topics geschreven met tips voor absolute beginners, maar het aanbod aan informatie is zo gigantisch dat ik niet goed weet waar beginnen :).

Is het als starter een goed idee om het startpakket Brewferm Superior elektrisch te kopen (bevat het al het nodige materiaal om aan de slag te kunnen gaan, prijs/kwaliteit, enz.)? Hebben jullie verder nog tips waar ik als beginner de echte basisinformatie kan vinden (topics, boeken, enz.)?

Alvast bedankt!

• IK zou dit pakket NIET aanraden:

- De elektrische brouwketel is heel degelijk en zijn geld waard.

- De schrootmolen is niet veel soeps, koop liever een walsenmolen zoals deze. Heb ik ook, past op een standaard vergistingsemmer en makkelijk elektrisch te bedienen via een snoerloze boormachine.

- Het kroonkurkapparaat raad ik ook niet aan. Veel degelijker is een apparaat op voet zoals dit.

- Geen platenkoeler, beter een dompelkoeler, makkelijker te reinigen.

- Jodiumtinctuur heb je niet echt nodig.

- Als boek raad ik aan 'Verander water in bier', dit is voor beginners en wat meer gevorderden.

• ik heb mijn set zelf samengesteld aan de hand van de vele tips hier op het forum (en uiteraard ook x aan tal keer raad gevraagd). Alles bij elkaar heeft me dat een 650 euro gekost, maar daar zat wel een Easybrew / Brewmonk van 400 euro in. Ik kan je deze ketel absoluut aanraden. Verder nog een walsenmolen van een 100 euro en voor de rest wat plastic vaten, meetgerief, e.d. Mijn eerste brouwsel was een volmout pakket van Arsegan en dat bleek een goede keus. Alles was vooraf netjes afgewogen en verpakt, de hop zat al in genummerde zakjes, enz... Geen stress op gebied van ingrediënten dus. En als je de bijgeleverde handleiding goed volgt bekom je gegarandeerd een (lekker) bier. Je eerste brouwsel kan je je best concentreren op je materiaal volgens mij. Zelf recepten samenstellen en dergelijke kan je toch maar pas als je de techniek al wat onder de knie hebt en je je apparatuur kent en weet hoe te gebruiken. Probeer zeker ook in het begin verschillende brouwsoftware. De ene zal je al beter liggen dan de andere.

De beste tip die ik je kan geven is veeeeeeeeel lezen op dit forum en leren van de meer ervaren brouwers (waar ik mezelf absoluut nog niet bij reken). Dit forum is alvast een zegen geweest voor mezelf. Op alle vragen kreeg ik tot nu toe snel en goede antwoorden.

Zoals eerder aangegeven het boek Verander water in bier is voor een beginner ook zeker een aanrader. Een tijdje moeilijk verkrijgbaar geweest, maar intussen is er blijkbaar een tweede druk van.

En het is bijna kerst, dus als e van iedereen een waardebon van een brouwshop kan krijgen ben je al een heel eind op weg.

In ieder geval enorm veel succes met brouwen, en wie weet kunnen we op een keer wel eens ergens één van jouw biertjes nuttigen.

Schol!

• Een Easybrew ziet er inderdaad wel gerief uit! Welk materiaal heb je naast een walsenmolen nog aangekocht (welke meetapparatuur, vaten, enz.)?

• Welkom Ruben,

Ik ken je "leerstijl" niet, maar naast veel lezen en vragen , zal je enorm snel en veel leren als je eens een brouwdag met iemand mee volgt. Ik weet niet waar je woont, maar er is hier vast een forumlid die je wel eens wil laten meekijken/meeroeren in de potten. (Al zijn er ook van die zonderlingen die alles liever op hun eentje doen).. maar leren met je ogen , werkte voor mij het beste.. dus laat maar weten als je dat zou zien zitten.. Opgelet, het zijn hier wel (bijna) allemaal mannen op leeftijd met een biervatje voor gebonden =):S

• Welkom Ruben,

Ik ken je "leerstijl" niet, maar naast veel lezen en vragen , zal je enorm snel en veel leren als je eens een brouwdag met iemand mee volgt. Ik weet niet waar je woont, maar er is hier vast een forumlid die je wel eens wil laten meekijken/meeroeren in de potten. (Al zijn er ook van die zonderlingen die alles liever op hun eentje doen).. maar leren met je ogen , werkte voor mij het beste.. dus laat maar weten als je dat zou zien zitten.. Opgelet, het zijn hier wel (bijna) allemaal mannen op leeftijd met een biervatje voor gebonden =):S

Met je ogen stelen is inderdaad de beste methode om bij te leren! Ik ben zelf van Zoutleeuw (tussen Tienen en Sint-Truiden), dus als er iemand van de buurt is laat maar weten.

• Hallo Ruben, welkom op het forum :thumbup:

Stel je vragen maar gerust als beginner hoor, maakt niet uit of ze elders ook al gesteld zijn. Van beginnersvragen kunnen zelfs de oude rotten op het forum al iets leren (en ik al zeker) ;)

Wat dat brouwpakket betreft : ik zou het niet kopen. Het is nogal duur en bevat een aantal dingen die je ofwel al liggen hebt in de keuken, ofwel in de Ikea veel goedkoper kan vinden ofwel volledig overbodig zijn en zelfs de zaken gaan bemoeilijken (zoals die platenkoeler).

Als je een soortgelijk budget voor ogen hebt om mee te beginnen, dan zou ik je eerder aanraden om te investeren in een brouwketel zoals de BrewMonk of de Easybrew. Deze kost iets minder als 400 euro maar er zit al meteen een aantal zaken in die je nodig hebt zoals een maisch/kookketel met verwarming en een wortkoeler (bij de easybrew tenminste). Beide zijn eigenlijk hetzelfde systeem alleen is de Easybrew 10 euro goedkoper.

Voor de rest heb je een gist- en lagerfles nodig. Vergisten kan in een emmer van Brouwland of eentje van Argsegan. Lageren doe je dan in een glazen dame jeanne of PET lagerfles. Dame Jeannes worden regelmatig te koop aangeboden voor een prikje en anders kan je altijd eens een oproep doen op het forum, ik ben zeker dat er hier en daar wel eentje te koop gaat staan.

Nog belangrijk is een goede densimeter, dit kan een hydrometer (dobber) of een refractometer zijn. Ik zou je aanraden de laatste te nemen, die is simpeler in gebruik en kost maar een euro of 30. Het is tesamen met een goede thermometer (kan je in de ikea kopen trouwens) een van je belangrijkste werktuigen.

Reinigen kan met huishoudsoda + chloortabletten (kijken in de aldi, daar staan die regelmatig te koop) en ontsmetten daar koop je ofwel Starsan (het dure merk) of PuroSan (het goedkopere witte product) voor. Ik heb het laatste gekocht en dat volstaat prima. Als je de Star/Purosan gebruikt met een spuitbusje, dan heb je er per brouwsel maar heel weinig van nodig.

Een goed kroonkurkapparaat is ook wel een noodzaak, kost eigenlijk ook niet zo heel veel, maar misschien dat er een hobbybrouwer in je buurt woont waar je dat eens kan lenen voor het bottelen. Dan kan je zelf eentje op een latere datum kopen en spreid je een beetje de investering.

Ik vergeet nog dingen hoor, zoals maatbekers (Ikea) en roerspaan (ook Ikea) en nog een rits dingetjes zoals vergieten (rara ook in de Ikea), maar het punt is dat je ze her en der (zeker ook eens in een kringloopwinkel gaan kijken) wel zal vinden.

Mooie blingbling dingen als een CCT en gistkast kan je op een later tijdstip nog altijd kopen. Ik heb jarenlang in de keuken vergist zonder problemen. Om te lageren verhuis je gewoon de lagerfles naar een koelere plek in huis (op dit moment kan dat perfect in een tuinhuis).

• Mooie blingbling dingen als een CCT en gistkast kan je op een later tijdstip nog altijd kopen. Ik heb jarenlang in de keuken vergist zonder problemen. Om te lageren verhuis je gewoon de lagerfles naar een koelere plek in huis (op dit moment kan dat perfect in een tuinhuis).

Die gistkast op zich is ook niet zo'n investering, maar zeker een meerwaarde voor je bier. Een plaatselijke elektrozaak heeft nogal wel eens een (gratis) oude ijskast die nog perfect werkt omdat ze net een nieuwe verkocht en geplaatst hebben... Daar een inkbird en buisverwarming bij en voor een kleine 100 euro ben je gesteld.
    Uiteraard is er niks mis met ongecontroleerd vergisten en je zal uiteindelijk wel een lekker (hopelijk) bier bekomen.
    Mijn biertjes stonden vanaf dag 1 gecontroleerd te vergisten en ik moet zeggen dat daar toch ook een groot deel gemoedsrust bij komt kijken.

Het verhaal van de mandfles en weinig kopruimte is mij bekend, maar ik vergist vooralsnog in emmers van een 30 liter voor een 24 liter bier. Voor navergisting lijkt dit veel kopruimte, maar ik probeer ongveer een dag voor het einde van de hoofdvergisting (' is puur gokken maar soit) over te hevelen, zodat er nog voldoende activiteit is om een mooi laagjes CO2 boenop het jonge bier te krijgen. Tot nu toe (hout vasthouden) nog geen problemen mee gehad;. Ik geef wel toe dat een CCT op het verlanglijstje staat.

Maar idd best eerst het algemene brouwen onder de knie krjgen (ook dat is voor mij nog steeds een leerproces), en daarna beginnen finetunen...

• Laats stond ik bij een verkoop te kijken van een Arsegan ketel, en bij die koeler zaten er al gardena koppelingen opgeperst. Maar in jouw geval kijken of de slang er zo op past en vastzetten met een slangenklem. Als er maar geen water in je ketel kan lekken zit je goed.

• ik heb op de mijne ook een gardena koppeling gezet. dit is langs de kant van de koeler een snijkoppeling, waarop ik aan de andere kant een gardena-kraanstuk heb opgevezen. de exacte maten had ik ergens gevonden op het ontzettend uitgebreide/ onoverzichtelijke draaadje van de Easybrew 30 bij onze noorderburen, heb het even opgezocht en vond dit terug:
    10 mm knel _ 1/2" schroefdraad

• ik heb op de mijne ook een gardena koppeling gezet. dit is langs de kant van de koeler een snijkoppeling, waarop ik aan de andere kant een gardena-kraanstuk heb opgevezen. de exacte maten had ik ergens gevonden op het ontzettend uitgebreide/ onoverzichtelijke draaadje van de Easybrew 30 bij onze noorderburen, heb het even opgezocht en vond dit terug:
    10 mm knel _ 1/2" schroefdraad

Heb je een foto van wat je juist met snijkoppeling bedoelt?

• Heb je een foto van wat je juist met snijkoppeling bedoelt?

knelkoppelling is blijkbaar het juiste woord.

Een knelkoppeling bestaat uit een moer met een binnenschroefdraad en een tweezijdig conische binnenring die beide om de buis worden geschoven. De buis wordt in de koppeling geschoven die is voorzien van een buitenschroefdraad waarna de moer kan worden aangedraaid en de binnenring gaat 'knellen'. De gas- en waterafdichtende werking wordt verkregen doordat de messing binnenring tweezijdig is afgeschuind tot minimale wanddikte. Het aandraaien van de moer heeft tot gevolg dat de binnenring in de wand van de koperen of stalen pijp snijdt, strak tussen de moer en het koppelstuk en zo de tweezijdige afdichting verzorgt.

Als je even googled op knelkoppeling 10mm 1/2 zal je er voorbeelden van zien

• Let wel op als je op die knelkoppeling je de Gardena aansluiting zet, dat je het best daarvoor ook een messing exemplaar neemt omdat je koeler flink heet kan worden als je net begint met koelen. Die plastic koppelinen gan snel lekken door de warmte.

• Ik heb mij een Arsegan Moutpakket aangeschaft om mee te starten, maar de handleiding vind ik niet overal even duidelijk. Vooral het toevoegen van gist vind ik onduidelijk. Is het noodzakelijk om een giststarter aan te maken of is dit niet nodig bij korrelgist?

• eerste brouwsel? De korrelgist gewoon tijdens het hevelen naar het gistvast op het wort strooien. Je kan hydrateren maar is niet echt noodzakelijk. Probeer eerst alle technieken van het brouwen al onder de knie te krijgen. Ben ik ook nog altijd mee bezig.

Ik strooi halfweg het hevelen de gist op het wort en laat dan het wort vanaf een halve meter hoogte in het gistvat kletteren. Geeft je ook wat extra zuurstof die de gist nodig heeft. Lukt tot nu toe perfect, al staat het verder perfectioneren (waaronder het maken van een giststarter e.d.) wel op de to-do lijst.

• Doorroeren hoeft niet, de gistcelletjes gaan vanzelf wel baantjes trekken en af en toe even duiken. Maar ik moet het gesloten vat altijd eerst nog naar de gistkast brengen, en dat doe ik niet voorzichtig en met het nodige geklots.

Als het uitgegist is, dan gaat dat wel heel voorzichtig.

• Is het noodzakelijk om een giststarter aan te maken of is dit niet nodig bij korrelgist?

Het is niet nodig om een giststarter aan te maken voor korrelgist. Ik weet niet welk pakket je hebt gekocht en wat de specificaties er van zijn naar volume en stamwort, maar met zo'n zakje gist kom je al een heel eind.

Het is beter om te hydrateren en dat is op zich niet zo moeilijk, elke gistfabrikant heeft er wel een handleiding voor op z'n website.

Fermentis

Mangrove Jack

Lallemand-Danstar