BHA festival 2019

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by nicolas.recchia.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik ben Nicolas van de Belgian Homebrewers Association.
    Zoals u het vernomen hebt, is de wetgeving inzake het thuisbrouwen onlangs gewijzigd na de petitie die wij twee jaar geleden hebben gelanceerd en waaraan velen van u ook hebben deelgenomen. Hartelijk dank hiervoor!

Het is voor ons als vzw nu dus mogelijk om evenementen te organiseren met echte amateurbieren.
    Daarom hebben we het eerste legale amateurbierfestival gelanceerd dat op 23 maart zal plaatsvinden in de caulierbar28 te Brussel (centraal station). Het festival staat open voor iedereen, of het nu Franstalig of Nederlandstalig is, en we zouden u graag bij ons hebben.
    22 bieren worden van het vat geserveerd. We zullen daarom een selectie van de 22 beste ingezonden bieren organiseren (de datum van de selectie is nog niet bepaald).

De ideale hoeveelheid is 40L en het minimum is 20L, het ideaal is dat u zelf uw eigen vat/keg heeft, maar als dat niet het geval is en afhankelijk van de beschikbaarheid kunnen wij een vat/keg lenen aan de geselecteerde deelnemer.

Om u in te schrijven voor de selectie, klik hier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe9ZfOxXGfOITPsYTJwf87cyriQQW8nB5iR9UoZYcdxKPygzQ/viewform

Wij nemen persoonlijk contact op met alle registranten voor de praktische en juridische details.

Met vriendelijke groeten en tot binnenkort!

• Nicolas, wat is de uiterste inschrijfdatum?

We hebben nog geen deadline vastgesteld, het zal zeker 10 of 15 dagen voor de proeverij zijn die de 22 geselecteerde bieren zal bepalen. Ik denk dat de proeverij in de loop van de maand januari zal plaatsvinden, zodat u zeker nog tijd heeft om u in te schrijven. Maar als u zeker weet dat u zich registreert, dan kunt u het ook snel genoeg doen, want het is makkelijker voor onze organisatie.

• Voor degenen die vragen hadden voordat ze zich registreerden, zijn hier alle instructies:

http://www.belgianhomebrewersa…019/algemene-instructies/

Voel je vrij als je nog vragen hebt, het zou leuk zijn om mensen uit het hele land te hebben, maar op dit moment hebben we maar 2 Nederlandstaligen ingeschreven.

Nergens kan je terug vinden hoe uiteindelijk uit de 22 finalisten een winnaar wordt geselecteerd.
    Minimum 20l bier aan leveren in een biervat is voor 90% van de hobby brouwers niet echt realistisch zonder extra investeringen te doen.
    Bier voor de selectie moet binnen zijn op 22 dec 2018, we hebben geen tijd gehad om iets te brouwen.
    Het festival is op 23 maart daar is een periode van 3 maand tussen!!!, sterk gehopte bieren vallen aldus uit de boot of je moet al 2 brouwsels gaan maken (zulke bieren worden best binnen de 3 maand gedronken daarna gaat het stijl bergaf met de frisheid van deze bieren)
    Het inleveren van de bieren, er in Vlaanderen geen plaats waar je die kan inleveren.

Kortom het concept is mij in ieder geval heel onduidelijk, met de huidig aangeleverde informatie.

• Nergens kan je terug vinden hoe uiteindelijk uit de 22 finalisten een winnaar wordt geselecteerd.
    ...
    Kortom het concept is mij in ieder geval heel onduidelijk, met de huidig aangeleverde informatie.

Het is volgens mij geen wedstrijd maar een showcase festival met 22 voorgeselecteerde hobbybrouwers.

• En ik denk dat ze je eventueel uit de nood kunnen helpen voor die vaten.

Een Dolmium wegwerp vat kost ook maar 13€, maar om met vaten of kegs te werken heb je ook een CO2 fles en drukregelaar nodig, en de tap koppeling om je vat te kunnen desinfecteren en vullen, kortom er komt wel wat meer bij kijken.
    (trouwens RVS biervaten genoeg op de gilde bij ons en die moeten allemaal weg)

Ik wilde in die post gewoon neerschrijven waar vermoedelijk het schoentje wringt dat er zo weinig respons is uit Vlaanderen.

Ik heb het nog eens goed door gelezen er wordt echt veel verwacht van de deelnemers!!!
    Bier opsturen (naar de post gaan)
    De nodige documentatie doorsturen over je bier
    18 a 40l Bier gaan leveren door de week naar Brussel (halve dag?)
    Ganse dag aanwezig zijn en nog iets met een bar.. nog eens een rit naar Brussel maar deze is mogelijk leuk
    Je krijgt betaalt voor elk glas bier a rato 4 €/l (rekening gehouden met amper verliezen)
    - 10€ lidgeld
    zorgen dat alles weg is. ander 20€ boete

Kortom je moet het uit liefde doen.!!!
    (De meeste bieren die ik brouw kosten meestal rond de 2€ a 3€/l incl. afschrijvingen en energie kost.)

• Kortom je moet het uit liefde doen.!!!

Doe ik altijd , maar niet voor zo'n wedstrijden, ten andere, ikzelf doe daar nooit aan mee, de enige die er beter van wordt is deze die er met uw recept vandoor gaat, nl. deze die de wedstrijd hiervoor heeft georganiseerd, kijk maar naar Brand in NL, jij krijgt een peulschil (2500 Euro) van wat de totale omzet ooit opbrengt en ze moeten zelf geen recepturen uitproberen, dat doet diegene die eraan mee doet... ;-)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• het bier dat we verwachten voor 22 december is een staaltje van uw productie, niet noodzakelijkerwijs het bier dat op het festival zal zijn, we weten dat het te laat is om tegen 22 december een biertje te brouwen en te presenteren. We zullen proberen de kwaliteit van de brouwer te beoordelen aan de hand van het gepresenteerde staal (ik weet dat het niet altijd even representatief is, maar we weten niet hoe we het beter kunnen doen voor dit jaar, de deadlines zijn erg kort). Voor de laatste deadline voor bier is de enige voorwaarde dat we de definitieve dichtheid hebben tegen 11 februari, omdat we de brouwsels moeten aangeven en de accijnzen moeten betalen.

Voor de trommels hebben we trommels uit te lenen voor degenen die ze niet hebben, als we CO2 nodig hebben kunnen we ze ook verzorgen zolang we elkaar maar kunnen ontmoeten en dit samen doen.

de boete van 20€ in geval van vertraging is enkel te wijten aan het feit dat we dit festival niet in onze eigen lokalen doen en we hebben ons ertoe verbonden dat de eigenaar van de bar onze spullen niet te lang op hun plaats laat liggen.

Voor het deponeren van de vlaanderen is er op dit moment niets gepland omdat we geen handel kennen, maar als u een idee heeft, nemen we contact met hem op en organiseren we de ontvangst van de bieren.

Voor de prijs van 4€/L denk ik dat elk type bier de kosten kan terugverdienen, het doel van het festival is om de knowhow van de Belgische amateurbrouwers te delen en om te laten zien dat er iets anders is in België dan de bieren van de reus AB inbev.

We vragen geen recepten.

Tot slot wil ik zeggen dat we dit inderdaad uit liefde moeten doen, zoals we dat allemaal regelmatig doen als we onze vrienden en collega's een gratis voorproefje van onze creaties geven, niemand zal rijk worden tijdens dit festival, onze rijkdom zal voortkomen uit het plezier van het delen van onze creaties met het publiek.