Groene Belle / Record...: welke bierstijl(en)?

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een Groene Belle en Record-plantje in mijn hopveld. Dit jaar 90 g Record en 120 g Groene Bel geoogst (magere opbrengst in vgl. met de andere hopsoorten en vooral met vorige jaren, zal vrees ik met de droogte van deze zomer te maken hebben). Ik heb totaal geen ervaring met deze hopsoorten en vind er op Internet ook niet bijster veel nuttige informatie over. Iemand praktische ervaring met deze hoppen? Voor welke bierstijlen zijn ze vooral geschikt? Ik zag dat Ronnie de Record b.v. voor een Ename blond-kloon met succes heeft gebruikt?

Ik was van plan om binnenkort een Belgian Ale (Palm, De Coninck-achtige) te brouwen, zou één van beide hoppen hierin passen (als ik al genoeg hop zou hebben om een 40-tal liter te brouwen)? En wat met de schatting van het alfazuurpercentage? Op Hoppecruyt.be vind ik 4.76% voor Record en 4.4% voor Groene Bel. Eerder heb ik al wat IPA-biertjes met zelfgeteelde Amerikaanse hoppen gemaakt, maar viel toch wat tegen, denk dat ik het alfazuurgehalte toch wat (veel) had overschat.. Dus ik denk dat ik nu voor beide hoppen een schatting van 3% ga gebruiken?

• Voor bitterhop zou ik gewoon een hop aanschaffen. De eigen teelt, en dan is alphazuur ineens minder belangrijk, die inzetten als aroma hop. Op 3% inschatten is mooi veilig maar belangrijker is hoeveel gram je per loter gaat gebruiken.

• Eigen hop scoort vaak niet slecht qua alfazuren in vergelijking met dezelfde hoppen in België. Het heeft echter geen nut om de alfazuren te gaan vergelijken met hoppen die in het buitenland worden geteelt.

De US citrushoppen geven in België een heel ander resultaat qua smakenpallet, niet slecht maar het geen niet de citrusbommen zijn die je in de US versies ervan hebt.

Wat het gebruik van Record en Groene Bel betreft : ik ben er ook nieuwsgierig naar. Ik geloof dat Ronnie al een bier heeft gebrouwen met 100% Record en dat dit een Ename blond-achtig bier was.

• Ik was van plan om binnenkort een Belgian Ale (Palm, De Coninck-achtige) te brouwen, zou één van beide hoppen hierin passen (als ik al genoeg hop zou hebben om een 40-tal liter te brouwen)?

Ik wou je nog effe enkele specs meegeven over de twee bieren die je daar vernoemt (komen uit het boek "Belgisch Bier, getest en geproefd" van Professor Kevin Verstrepen)

Palm :

5.2% ABV

19 EBC

12 IBU

De Koninck

5.2% ABV

24 EBC

19 IBU

Let wel op, uit ervaring weet ik dat de berekende IBU waarden in de meeste brouwsoftware veel hoger ligt als de werkelijke geanalyseerde IBU uit het boek. Ik denk dat je voor beide bieren ergens tussen de 20 (palm) en 25 (De Koninck) IBU mag rekenen.

• En als je dan ook nog de Calorieën mee geeft en je vult de calorieën en het alcohol gehalte in in de The Scandinavian Beer Calculator dan berekent die dadelijk ook dadelijk de OG en FG en heb je al vele waarden om me te vertrekken ;)
    Palm = 42 Calorieën en De Koninck 39 Calorieën
    Dus dan kom je uit
    Palm: stamwort = 10.2°P (1041 SG) einddichtheid = 1005 SG en de SVG = 87.8
    De Konick: stamwort = 10.5°P (1042SG) einddichtheid = 1002 SG en de SVG = 94.3
    Slimme kerels daar in The Scandinavian School of Brewing in Copenhagen en tof dat ze deze reken module ook zomaar ter beschikking stellen voor iedereen :thumbup:

• Dus ik veronderstel van wel

Ik denk het niet, uit de calorieën en alcoholgehalte kan je geen eiwithoeveelheden afleiden, hoe goed je ook bent in het maken van formules. Je mist er de parameters voor.

Maar ik ben wat verder gaan snuffelen naar die eiwitten en dat zouden er op z'n meest 1.5 g/100g eiwitten inzitten. Dat kan je imo verwaarloosbaar noemen.

• Hmmmm, bedankt voor alle antwoorden alvast, daar kan ik alvast iets mee! Al heb ik op de vraag of beide hopsoorten in een Belgian Speciale Ale passen, nog niet echt een antwoord gekregen (waarschijnlijk omdat niemand nog echt veel ervaring heeft met beide hoppen? :-))

Om het probleem van het inschatten van het alfazuurpercentage te omzeilen had ik gedacht om bij 't Hoppecruyt (waar ik ook de rizomen heb gekocht) van beide soorten hopbloemen te kopen. Daar is het alfazuurgehalte van bepaald, en die kan ik dus zonder risico gebruiken voor de vroege hopgift. Voor de latere hopgiften dacht ik dan de zelfgeteelde hop te gebruiken. En via een aantal hopthee-experimentjes kan ik dan waarschijnlijk ook inschatten hoe de zelfgeteelde hop zich verhoudt tot die van 't Hoppecruyt...

Wat ik me nu nog afvroeg: in hoeverre heeft de hopsoort die ik voor de vroege hopgift gebruik (en die dus voor het merendeel van de bitterheid zorgt) een invloed op de smaak van het bier? M.a.w. zou er een groot verschil zitten in smaak/karakter van 2 identiek gebrouwen bieren (Speciale Belge in dit geval met enkel Record als hopgift, behalve in het ene bier waar de vroege Record-gift voor de bitterheid vervangen is door een andere hop, met totaal andere aroma-eigenschappen?). Of anders gesteld: kan ik voor éénder welke bierstijl, éénder welke hopsoort gebruiken voor de vroege hopgift, om aan het merendeel van het totaal beoogde IBU te komen, zonder daarbij al te veel de smaak te beïnvloeden (weet dat het niet zwart/wit is, maar jullie begrijpen vast waar ik naartoe wil :-))

• Er is inderdaad vrij weinig ervaring met hoppen als Record. Binnen een paar maanden kan ik u meer vertellen, ik heb er ruim 200g van in de vriezer steken, ook eigen kweek.

De alfazuren hou ik simpel : gewoon deze van 't Hoppecruyt aanhouden, mijn rizomen komen ook van daar.

Over bitterhop en het behouden van zijn aroma's is al veel geschreven en de meningen lopen al wel eens uiteen. Naar mijn ervaring maakt de bitterhop niet zo heel veel uit maar dat gaat niet voor alle hopsoorten op. Als je een hopsoort gaat gebruiken met een sterk citrusaroma en een hoog alfazuurgehalte gaat vergelijken met een hopsoort die een lager en minder uitgesproken aroma (vb. target) met elkaar gaat vergelijken, dan ga je zeker en vast het verschil proeven. Zelfs als die hop 60 minuten heeft meegekookt. Ga je daarentegen met meer gelijksoortige hoppen werken zoals bijvoorbeeld Magnum en Merkur, dan zal het onderscheid moeilijker te maken zijn. Ik zou sowieso geen dure citrushoppen gaan gebruiken als bitterhop, daar kan je beter een neutrale (en goedkopere) hop voor gebruiken en het aroma volledig halen uit de latere hopgiften.

• Over Record: is jarenlang de hop geweest bij de Reynaert Gilde. o.a. van hun gildebier straffe Miel.

Algemeen kenmerk : geeft het bier een aangenaam fruitige smaak met een zachte bitterheid.

Is vergeten geraakt toen onze hopboer (streek ten zuiden van Aalst die omgeschakeld is naar alleen maar Saaz omdat dit toen beter in de markt zat en hij betere afzet vond...) Ondertussen, na zoveel jaar heeft ie de Record opnieuw.

Vanaf dan kochten we steeds 3 soorten Fuggles, East Kent Goldings en Target bij een andere.