De temperatuur in en naast het gistvat tijdens het vergisten

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn CCT heeft een thermowell en daardoor heb ik voor de eerste keer de temperatuur in en naast mijn CCT kunnen meten. Ik ben nogal verschoten van wat ik tot nu toe heb kunnen vaststellen.

Gisteren was de vergisting van mijn Silly English Kenniggeth op zijn toppunt. Ik heb de temperatuur naast de CCT gemeten en die was 19°C. Lijkt me perfect voor een vergisting. Maar in de CCT was de temperatuur dus 23.9°C :huh: . Dat is dus een verschil van bijna 5°C. Ok, het thermometerke dat ik gebruik om de buitentemperatuur te meten is niet het nauwkeurigste model (is een alcoholthermometerke dat ooit in de kinderkamer heeft gehangen) maar dan nog zal die er geen 2°C naast zitten.

Het advies dat velen hier geven van te investeren in een koelkast om gecontroleerd te vergisten is dus zeker en vast niet te verwaarlozen. Bij mijn volgend bier gaat de CCT in de koelkast om de temperatuur beter te kunnen sturen. Lesson learned!

• Dan is het nog de vraag hoe ver van de zijwand uw temperatuur gemeten wordt in uw CCT. Als dat op 1cm is van de zijkant is dan mag je gerust zijn dat het meer in het midden nog hoger is.

Ik heb altijd gevonden dat een sonde aan de buitenkant tegen een gistvat nooit correct weergeeft hoe warm het binnenin is. Daarom dat ik in mijn gistvat vanaf dag 1 meet halverwege het midden.

• De thermowell gaat een flink stuk de CCT in, ik heb het nog niet gemeten maar het is wel meer als 10cm geloof ik.

Ik ben het eens met u dat, gezien het significante verschil tussen buiten en binnentemperatuur, er ook nog een merkbaar verschil moet zitten tussen de wand van het gistvat en het midden ervan. In dat opzicht vraag ik me af hoe nauwkeurig die sondes zijn die aan de buitenkant van het gistvat worden geplakt en waarmee de temperatuur wordt aangestuurd?

• Ik meet op drie plaatsen op dit moment.

De eerste van de temperatuurregeling gemeten tegen vergistingvat met sponsje ertegen 21,3°

De tweede is de temperatuur van de tilt staat op 21,7°

De derde is de temperatuur in de vergisting kast die is 20,3°

Het grote temperatuur verschil heb je enkel de eerste dagen als je de felle vergisting hebt daarna stabiliseert het verschil.
    Zelf heb ik ook ooit die metingen gedaan en ik zat meestal op een delta van ongeveer 3°C tijdens de eerste felle vergisting.

• De vraag is natuurlijk of je met een gewone gistkast (omgebouwde koelkast) voldoende kan koelen om die eerste paar dagen de temperatuur onder controle te houden? En speelt het materiaal ook geen rol? Plastic isoleert beter als inox dus ik kan aannemen dat het koelen ervan ook niet zo makkelijk is?

Ik schakel de verwarming gewoon uit de eerste dagen van de felle vergisting, (om te beletten dat de temperatuur begint te oscilleren) De ventilators die blijven continu draaien ook bij het koelen voor een snellere warmte overdracht
    En zowel met RVS als een kunststof gistvat houd de frigo de ingestelde temperatuur, ik stel zelfs de ijskast op minst lage temperatuur in (=9°C).
    Mijn ventilators zorgen wel voor een circulaire luchtstroom in de ijskast.
    De ventilators blazen de lucht zowel over het verwarmingselement als over het koelvlak van de frigo. Zo heb je een beter warmte overdracht
    De plaat waar het gistvat op staat is dus hol en daar wordt de lucht over het verwarmings element geblazen (ondertussen maar een aangesloten meer) en de uitstroom word dan over de achterzijden van de ijskast geblazen waar het koelelement zit.
    En met deze opstelling houd je makkelijk 50l wort die staat te vergisten op temperatuur

• Dat ga ik nog eens deftig moeten uitvogelen hoe ik dat met mijn koelkast zal doen. Ik heb er niet veel extra plaats in dus ik ga wat moeten schipperen. Ik heb wel nog een aantal 220V ventilatoren liggen van een oude zonnebank die ik wil gaan gebruiken. Misschien dat ik er twee monteer : eentje om te werken bij het verwarmen (en dus naast de warmtebron) en eentje om de lucht vanaf de rug van de koelkast naar voren te circuleren.

• Mijn gistkast is een houten constructie op poten en staat in een koele kelder zonder enige warmtebron. Het is daar van oktober tot juni ongeveer 10°C en in de koude maanden is het er tussen 5 en 8°C.

Ik koel het wort in de kookketel tot 25°C en hevel het langzaam over naar het gistvat wat dan leeg in gistkast staat. Ik laat de eerste uren (dus dag nul) de gistkast open staan waardoor het wort verder afkoeld naar 22°C.

Op dag 1 en 2 wordt het meeste warmte geproduceert door de gist en blijft het deksel van de gistkast op een kier staan om overtollige warmte af te voeren. Ik kan buiten de kast de temperatuur in het gistvat aflezen.

Gistkast met open deksel.

540.jpg

Op dag 2 gaat het deksel dicht en wordt de thermostaat in werking gesteld die als het nodig is de gloeilampen doet branden in de kast. Het gistvat is een inox kookketel, dus niet lichtdoorlaatbaar.

De gistkast is voorzien van een heel nauwkeurige thermostaat zodat ik de warmtevraag tot op 0,1°C kan regelen.

540.jpg

Gedurende de ganse tijd van het vergisten blijft het verschil in temperatuur in het gistvat binnen 1°C.