Mijn brouwerij verhuist weer naar de garage...

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Leden die mij al wat langer kennen weten dat ik soms iétsje impulsief kan zijn :whistling:

Ik heb een tijdje in mijn kelder gebrouwen maar eerlijk gezegd, een hele dag onder de grond dat is niet mijn ding. Daarom heb ik de laatste 3 bieren weer gewoon in mijn garage gebrouwen en dat is me goed bevallen. Vandaar is het idee ontsproten van heel mijn brouwerij uit de kelder te halen (ik vergist er momenteel nog en bottelen gebeurt ook daar) en ze gewoon te installeren in mijn garage.

Grootste probleem is dat ik die garage ook gebruik om dingen te maken/repareren waardoor er al eens met olie, slijpschijven en dergelijke meer wordt gewerkt. En dat is een heleboel vuiligheid als je daarna ook daar nog wil brouwen. Maar mijn garage is groot, meer als 5 meter lang en daar zou ik gerust een metertje of twee van kunnen afzonderen, wandje ertussen, wat tegels op de grond, aan- en afvoer van water, enkele stopkontakten op de juiste plaats, ...

Vandaag lopen meten en rekenen tijdens het brouwen en het gaat me geen arm en been kosten om die wand te plaatsen en de tegels te leggen (die heb ik al van een vroegere verbouwing). Een dezer die garage eens opruimen, de benodigde ruimte vrijmaken en die wand plaatsen. Daarna kan ik die ruimte verder inrichten volledig op maat van mijn brouwerij.

Waar ik nu nog mee zit is het volgende : als ik alles naar die garage verhuis (een houten garage die los van het huis staat), dan wil ik daar ook kunnen vergisten en bottelen. Niks gesleur en verhuis meer, alles mooi bij de hand. Ik heb een koelkast die voor mij alleen is, er zit enkel ook ingevroren hop in maar daar vind ik wel een ander plekske voor. Met een beetje gesleutel kan ik daar een paar gloeilampen in monteren met een ventilatorke en dan is dat een goede gistkast.

Mijn vraag aan mensen die in een soortgelijke omgeving brouwen : lukt het jullie in de winter goed om die gistkast op temperatuur (+/- 20°C) te houden?

• Vriezen gaat het daar niet snel in doen, staat een beetje beschut tussen mijn huis en dat van mijn buur en er staat een vijver naast wat de temperatuur ook wat hoger houdt. Bij echt koude momenten zou ik daar een verwarmingske in kunnen zetten dat zoals bij jou de temperatuur boven de 3°C houdt maar ik heb zo het vermoeden dat dit deze winter niet nodig gaat zijn...

• de gistkast (ijskast) bevat een 50W verwarming element en dit is al voldoende. Echt geen zorgen om maken

Idem hier. Ik kan kiezen tussen 25 of 50W. Die 50W is goed om 'snel op temperatuur' te brengen, maar voor de gewone werking is 25W voldoende.

Omgevingstemperatuur kan soms wel rond het vriespunt liggen ... Dus idd niks om je zorgen over te maken denk ik.

• een goede ijskast is bedoeld om de koude binnen en de warmte buiten te houden, wat volgens mij alleen maar wil zeggen dat ze goed geïsoleerd is. Dus zou het volgens mijn bescheiden mening ook goed de warmte binnen en de koude buiten moeten/kunnen houden.
    Als je toch aan het knutselen bent, misschien een omkasting rond de ijskast, geïsoleerd met van die recticel-platen of glaswol? Bespaar je wsl nog op energie ook (zei het redelijk weinig)

• De waterleiding naar mijn garage is met een flexibele slang die ik bij elke brouwsessie aankoppel. Dat ga ik ook zo houden want het werkt wel en is eigenlijk een low cost oplossing.

Als ik het zo bekijk ga ik eerst de nieuwe wand (met een deur erin) plaatsen, de elektriciteit wat aanpassen door een paar extra stopkontakten te plaatsen (ik kan gelukkig nog wel wat plaatsen op deze zekering) en daarna de vloer betegelen want dat kuist toch makkelijker achteraf.

Daarna komt het leukste : de brouwerij inrichten. Ze zal ongeveer 4 op 2 meter groot zijn wat volgens mij meer als groot genoeg is om alles in kwijt te geraken.

• Dat is inderdaad een punt dat ik niet mag vergeten. Ik heb het gisteren nog gemerkt dat er serieus wat condens aan het plafond zat desondanks dat de deur bij het koken gewoon open stond.

Ik heb hier nog een inbouw ventilator liggen voor een badkamer die ik kan gebruiken. Maar ik ga toch eens kijken in de recyclagewinkel of ik daar geen dampkapje op de kop kan tikken.

• Ik heb een tijdje in mijn kelder gebrouwen maar eerlijk gezegd, een hele dag onder de grond dat is niet mijn ding....

Mijn vraag aan mensen die in een soortgelijke omgeving brouwen : lukt het jullie in de winter goed om die gistkast op temperatuur (+/- 20°C) te houden?

Goeie beslissing om naar de garage te verhuizen.

Uw vraag: waarom zou dat niet lukken?

Als je daar brouwt en je gistkast staat ook daar, dan moet je niet gaan sleuren... is goed meegenomen.

Het op temperatuur houden moet zeker lukken.

Ik heb m'n vergistingskoelkast extra geïsoleerd: de deur en de zijkanten, allemaal volledig beplakt met PUR platen van 2cm dik en om het proper te houden daarbovenop witte platen PVC

die PVC platen, zie: https://shop.deschacht.eu/nl-b…aat-biplex-grijs-1-2x2-5m

Een omgebouwde koelkast kan daar gerust staan, al er plaats is zie ik niet in waarom niet, alleszins beter dan in een kelder.

Ik heb 25 jaar gebrouwen in m'n garage (vorige woning) alle ketels en branders stelde ik de avond voordien op alleen de klimaatkast bleef er altijd staan. Op de brouwdag en de nacht ervoor slaapte de auto buiten.

Nu heb ik een groot tuinhuis en kleine garage en staat alles in het tuinhuis, alwaar ik ook brouw.

Mijn klimaatkast is (was!) hier beschreven maar jammer genoeg is er iets misgegaan indertijd met die foto's???

Ronnie's nieuwe gistkast

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Mijn klimaatkast is (was!) hier beschreven maar jammer genoeg is er iets misgegaan indertijd met die foto's???

Ik ben naar het onderwerp gaan kijken (en het meteen ook op zijn plaats gezet). Het zijn blijkbaar foto's die op een photobucket account staan? Photobucket heeft een tijd geleden zijn policy aangepast waardoor je een betalende account moet hebben om de foto's te kunnen delen.

Mocht je de foto's nog kunnen downloaden van die site, dan wil ik ze wel bij je berichten plaatsen. Ik laad ze dan op op de server van het forum en dan blijven ze behouden.

• Ik heb hier nog een aantal isolatiepanelen liggen (van die gele). Ik ga ze ervoor opzij houden en er de koelkast extra mee isoleren.

Als je daar brouwt en je gistkast staat ook daar, dan moet je niet gaan sleuren... is goed meegenomen.

Dat is een van de voornaamste redenen waarvoor alles naar de garage zou verhuizen. Bovendien heb ik daar plek genoeg zodat mijn brouwketel eigenlijk paraat kan blijven staan om ermee te brouwen. Het is ook geen doen dat je telkens weer binnen en buiten moet lopen omdat je een lepel bent vergeten en daarna een pot en dan nog eens de thermometer laten liggen en shit waar is mijn roerlepel nu weer gebleven... >:P Ne mens wordt daar helemaal zot van.

Het doel is dat alles naar de garage verhuist, tot het kleinste lepeltje toe. Enkel de aansluiting van het water blijft werken vanuit mijn kelder met een daartoe bestemde tuinslang. Maar die aankoppelen is 5 minuten werk en zo ben ik ook altijd zeker dat de waterleiding niet kan stukvriezen met alle miserie vandien.

• Ik heb hier nog een inbouw ventilator liggen voor een badkamer die ik kan gebruiken. Maar ik ga toch eens kijken in de recyclagewinkel of ik daar geen dampkapje op de kop kan tikken.

Je kan ook altijd eens zoeken achter licht beschadigd witgoed, dikwijls vind je daar nieuwe apparatuur (met en deukje) tegen heel schappelijke prijzen maar dan ook incl. garantie
    VB deze afzuigkap (ongeveer 100€ minder dan een nieuw model)

En een 10l keukenboiler (onder of boven bouw) is ook best handig om in je brouwhok te hebben zo hebt je steeds 10l heet water (instelbaar tot 95°C) ter beschikking. Zelfs als je die leeg tapt heb je 5 min nadien terug 10l van 95°C.
    Handig voor afwassen/spoelwater/gist hydratatie/inmaischen/......
    En een vorst beveiliging hebben dit toch sowieso ingebouwd.

Natuurlijk mag een spoel/afwas bak ook niet ontbreken.

Maar zo loopt de rekening wel op maar ook het gebruiksgemak, je bepaalt zelf waar je de grens trekt natuurlijk ;)

• Voor dat warm water heb ik nog mijn oude (brouw)weckketel. En mijn gewone brouwketel ook. Ik gebruik enkel echt heet water als ik flesjes reinig met soda om het vuil te verwijderen. Reinigen tijdens het brouwen gebeurt met het warme koelwater.

Maar zo'n boilerke ga ik wel eens aanschaffen, dat niet veel geld. Zal wel eens in de aanbieding staan in de brico of gamma en dan tik ik er eentje op de kop.

Mijn spoel/wasbak is echt de goedkoopste die je kan krijgen : een 90l grote plastic metserskuip (rechthoekig). Daar kan echt héél veel in, is makkelijk te kuisen en bovendien kan je die verplaatsen. In de kelder heb ik er zo eentje ingebouwd met een afvoer maar ik ga in mijn garage terug gewoon werken met een bak zonder afvoer.

• Walter,

In mijn gistkast zit een terrarium verwarmlamp dat geen licht geeft, enkel warmte (denk dat deze tussen de 50 en 100w is). Vroeger nog een terrarium gehad en ieder jaar kocht ik een nieuwe lamp omdat de straling afzwakte en de diertjes zo minder ''voedingsstoffen'' binnenkregen. Deze lampen bijgehouden omdat ze wel nog goed de warmte afgeven.

Met zo een lamp mag het nog vriezen in je garage, je haalt er makkelijk je vergisttemperatuur mee.

Ik brouw zelf in een oude stal, gewoon de muur afgewerkt met osb en een oude gootsteen van de verbouwingen gebruikt en een gardena oprolslang zodat ik geen water naar daar moest trekken.

Als warm water gebruik ik mijn koelwater dat door de platenfilter is gelopen, zo moet ik ook geen boiler of dergelijke hebben.

• Ik ben naar het onderwerp gaan kijken (en het meteen ook op zijn plaats gezet). Het zijn blijkbaar foto's die op een photobucket account staan? Photobucket heeft een tijd geleden zijn policy aangepast waardoor je een betalende account moet hebben ...

Ja ben niet zinnens die gasten te betalen alleen daarvoor... Ze zouden dat voor oude dingen gratis moeten blijven doen.

Ga een op een CD-ROM kijken of ze misschien daarop staan.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• De plannen concretiseren zich beetje bij beetje. Ik ga het gedeelte dat ik wil afzonderen voor het brouwen wel wat kleiner maken. De brouwketel kan blijven staan waar hij nu staat tijdens het brouwen : aan de poort. Dat is ook het makkelijkste voor de afvoer van het kookvocht. Gewoon de deur open en klaar. Eventueel maak ik met het ventilatortje dat ik heb wel een soort mobiele dampkap waardoor de vochtafvoer iets beter gaat verlopen.

Dit weekend maar eens plaats beginnen maken :)

• Mocht ik van u zijn Walter, ik zou de brouwruimte open laten ipv een schutsel/muur ervoor te zetten, ik brouw in de zomer ook in mijn garage omdat ik daar regenwater heb om mee te koelen en een beetje bewegingsruimte is wel aangenaam, beide poorten staan geheel of gedeeltelijk open tijdens de kook, dus afzuiging het ik niet, maar ik vind het nog meevallen qua damp:

garage_GF_brouwen.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Mocht ik van u zijn Walter, ik zou de brouwruimte open laten ipv een schutsel/muur ervoor te zetten

Het probleem is dat ik in diezelfde ruimte ook al eens iets las en slijp, en dat geeft serieus veel stof. Daarom wil ik een stukje afsluiten waar ik brouwspullen kan zetten zonder dat deze last hebben van al mijn knutselwerken in de rest van de garage.

Maar net als u wil ik het brouwen zelf wel blijven doen in het open gedeelte, gewoon voor de garagedeur, in het zonneke met een pintje in de hand. :)

• (Quote from HermanH)

Het probleem is dat ik in diezelfde ruimte ook al eens iets las en slijp, en dat geeft serieus veel stof. Daarom wil ik een stukje afsluiten waar ik brouwspullen kan zetten zonder dat deze last hebben van al mijn knutselwerken in de rest van de garage.

Maar net als u wil ik het brouwen zelf wel blijven doen in het open gedeelte, gewoon voor de garagedeur, in het zonneke met een pintje in de hand.

Zon gordijn spannen als vb in de voorbereidingszone van een carrosserie..geen muurtje nodig, toch een stofvrije en deels isolerende afscheiding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ik drink nooit tijdens het brouwen, maar ik haal mijn schade 's avonds dubbel en tripel in. :bier:

Ik ook niet, tenzij er brouwmaten aanwezig zijn, die geven dan het slechte (of is het nu het goede???) voorbeeld en moet ik natuurlijk meedrinken... :D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik ook niet, tenzij er brouwmaten aanwezig zijn, die geven dan het slechte (of is het nu het goede???) voorbeeld en moet ik natuurlijk meedrinken... :D

11u is Aperitief uur... En vergeet niet het is altijd ergens in de wereld 11u ?

Goh... Ik droom soms ook van mijn 'installatie' te verhuizen naar vaste stek in de garage maar komen te veel kosten en werken bij kijken ?

Te veel hobby's hebben is niet altijd goed ?

• als ik alleen brouw, geen booze, komen de maten meebrouwen , dan een rijk pallet aan bieren.. met een speidel heb je ook dikwijls halve uurtjes dat je eigenlijk niets te doen hebt.. als de kachel in mijn brouwkot / cafeetje brandt en er een leuk muziekje opstaat of je kan wat zitten surfen op de oude pc die daar staat, dan is het leven schoon..

enige probleem is dat mijn waterleiding nog steeds een tuinslang is, van ongeveer 75 meter door de tuin.. vanaf volgende week is die weer bevroren als ik hem niet tijdig oprol en binnen zet.. net nu het brouwseizoen volop draait..

bovendien moet ik die slang om de paar maanden- en vooral in de zomer- toch stevig ontsmetten door er een caustic oxi oplossing in rond te pompen gedurende een uurtje, en dan nog eens met proper water goed na te spoelen, .. maar in vergelijking met het graven van een sleuf van 80 meter , 60 cm diep , is dat peanuts natuurlijk..

• Is voor de afvoer ... Elektriciteit is er, en kan via de gyproc wand en het plafond (beide nog te plaatsen) naar waar ik het nodig heb.

Afvoer was er nog niet voorzien. Kan wel buiten aansluiten op een bestaande afvoer. Dus nu eerst de buizen leggen (tot het niveau van de huidige vloer), en dan de vloer een 5-tal cm ophogen ...

• Afvoer was er nog niet voorzien. Kan wel buiten aansluiten op een bestaande afvoer. Dus nu eerst de buizen leggen (tot het niveau van de huidige vloer), en dan de vloer een 5-tal cm ophogen ...

Chape leggen en egaline erover. Dan tegelt het ook nog eens makkelijk. Ik heb de afvoeren in mijn huis allemaal zelf gelegd en dit is wat ik ervan heb geleerd : pak uw diameters zo groot mogelijk (die 37mm prutsafvoerkes zouden ze moeten verbieden, ga voor 40 of zelfs 50mm) en zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk 90° bochten hebt in je afvoer. En zorg dat je genoeg debiet kan hebben door voldoende verval te rekenen (maar dat heeft Jan al gezegd).

Nog een tip (en die ben ik zelf vergeten te doen) : neem een aantal foto's van de hele afvoer vooraleer je ze bedekt. Dan weet je later bij eventuele problemen exact waar ze liggen.

• ga voor 40 of zelfs 50mm) en zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk 90° bochten hebt in je afvoer.

...

Nog een tip (en die ben ik zelf vergeten te doen) : neem een aantal foto's van de hele afvoer vooraleer je ze bedekt. Dan weet je later bij eventuele problemen exact waar ze liggen.

Heb gekozen voor 40mm. Is uiteindelijk maar één spoeltafel, en een afvoerrooster...

90° bochten gebruik ik niet, waar ik 90° nodig heb zijn er altijd 2x 45° voorzien (makkelijker om ooit met een rioolrat erdoor te gaan als het nodig is).

Tijdens de verbouwing van ons huis ook genoeg foto's genomen. Kan inderdaad in de toekomst handig zijn ... Maar ook als je om de een of andere reden ergens moet boren, dan weet je +/- wat waar loopt, ook handig ;)

• Dit weekend de twee muren gezet. Viel nog niet mee omdat ik de spullen die in de garage liggen nergens anders kwijt kon. Dus het was wat schipperen en manoeuvreren maar het is gelukt. Deze week schilder ik de twee houten wanden (ik heb nog een pot witte muurverf gevonden) en ga ik tegels leggen (die ik ook nog liggen heb). Daarna een deur erin en dan kan het inrichten beginnen.