Wat kan er zoal verkeerd lopen bij mij

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na 14 dagen wachten achter de gist , de Wyeast 3787 want hij was voor mijn neus opgekocht door een andere brouwer , 12 stuks.

Dinsdag was hij terug binnen , dus donderdag brouwen de trippel die ik mee had op het VHM maar deze was met de M 31 , vind de wyeast 3787 naar mijn voorkeur beter.

Dinsdag starter gemaakt en op de magneetroerder van Klucky die ik verleden jaar gekocht had maar nog niet gebruikt.

Wel een uur bezig geweest om deze perfect te doen draaien , maar is me niet gelukt , denk dat de magneet te flauw is en hij piept en fluit ook wat niet normaal is, dan maar mijn chineeske weer van zolder gehaald en de klus was direct geklaard.

De brouwdag zelf , moet zeggen dat alles loopt zoals het moet zonder al te veel problemen , dacht ik althans , tijdens de kook was de gasfles opeens leeg, maar ik had het vermoeden dat het ging gebeuren en had al mijn inductie vuur klaarstaan dus geen problemen ondervonden was onmiddellijk weer aan de kook.

Gekoeld van kookpunt naar 20° op een kleine 20 min. , whirpool en uurtje laten bezinken.

Dan laat ik het wort aflopen langs kraantje aan de onderkant met trub dam zie foto

Problemen !!! wort komt er maar traagjes uit en verminderd tot het stopt , nog nooit voorgehad , van alles geprobeerd maar wil niet lukken , krijg het niet meer aan het lopen , dan maar mijn hevel halen naar zolder was nog nieuw in inox , dus eerst kuisen en ontsmetten .

Kom ik voorbij mijn giststarter die ik had afgegoten en al wort had bijgedaan na 10 min. koken en afkoelen om hem zo al terug op gang te krijgen , en hij staat daar in volle ornaat over te lopen , dan maar vlug bij het al overgetapte wort gegoten in het gistvat.

Vervolgens verder overgeheveld met de hevel en heb mooie heldere wort.

Heb 20 a 21 liter in de gistkast aan 18° , vrijdag mooie vergisting 's avond verhoogd naar 19° en deze morgen was het er uitgespoten dus heb al een half uur aan het kuisen geweest , vergisting vat is nochtans 36 L voor 20L wort

SG was 1.076 gemeten met Hydro en staat nu op 1.032 maar wel met de tilt gemeten dus deze kan wel iets afwijken

Dus als ik nu tijdens het overhevelen naar de lagerfles nog mijn glazen lagerfles breek of tijdens het bottelen enkele flessen omdraai ben ik helemaal goed geslaagd met mijn brouwen in plaats van te verbeteren ga ik achteruit denk ik of was gewoon mijn dag niet :(^^

• Wat is die trub dam precies? Ik had er nog nooit van gehoord. Hoe werkt dit (niet)?

• Langs binnenkant zit een elleboog op de kraan gemonteerd met een inox plaatje met een rubber op die op de bodem drukt , de wort moet dan langs de zijkanten in de elleboog stromen zo de kraan uit en dat plaatje dient om de trub tegen te houden op het filmpje zie je het , maar ik stop eerder met het aflaten om trub te vermijden, op dit filmpje laat ik nu zover komen om te tonen hoe het werkt.

Had gedacht om de elleboog een kwartslag te draaien zodanig dat je de wort boven de trub af laat en er ongeveer een liter achter blijft in je kookketel

Normaal werkt dit goed , maar ik gebruik altijd pellets en nu waren het bloemen die de ingang verstopten

• Springer,

Ik kan mijn kookketel heel vlot leeg maken tot er nog 1,5 liter wort in de ketel zit, door over te hevelen met een droesemkapje op de hevelbuis.

Ik gebruik altijd hop bloemen die ik los laat meekoken en die verkookte blaadjes verstoppen de ingang van het droesemkapje nooit, maar werken als een filter, die alle trub tegenhouden.

Je heb zeker al een foto gezien van de helderheid van mijn wort na het koken.

540.jpg

Daarna leg ik de ketel plat op zijn zijkant, maak vooraan een dam met de hopbellen en laat de laatste 1,5L doorheen de dam leeglopen, ook dat wort komt er kristalhelder doorheen. Dat vang ik op in de erlenmeyer waar nog het laatste restje van mijn starter in zit, en zo maak ik mijn labgisting.

Dit maakt dat ik geen druppel verlies heb na het koken.

360.jpg

• De trub dam werkt niet zo goed als je hopbloemen gebruikt. Met pellets en een goede whirlpool draai (+ kwartiertje wachten) werkt dit over het algemeen heel behoorlijk. Tenzij je echt een overdosis hop gebruikt hebt, dan durft het wel eens wat moeilijker te zijn.

• De trub dam werkt niet zo goed als je hopbloemen gebruikt. Met pellets en een goede whirlpool draai (+ kwartiertje wachten) werkt dit over het algemeen heel behoorlijk. Tenzij je echt een overdosis hop gebruikt hebt, dan durft het wel eens wat moeilijker te zijn.

Ik gebruik in mijn volgdende brouwsel van 43L toch wel 150g gedroogde en 200g verse hop.

Of dat een overdosis is weet ik niet, mijn bitterheid komt hiermee op 30 EBU

• Ik gebruik een elektrische brouwketel van Brewferm. Vroeger gebruikte ik na koken en koelen een hevelfilter met goed resultaat. Het nadeel was dat ik vrij veel verlies had omdat ik werk met hopbellen en er bleef veel wort achter in de bellen wanneer de hevel stopte.

Onlangs heb ik een bazooka filter aangesloten op de kraan van mijn ketel.

Om geen ruzie te krijgen tussen mijn bazooka en de dompelkoeler gebruik ik een RVS filterbodem uit een plastic filteremmer die ik over de bazooka plaats, daarop rust dan na het koken de dompelkoeler:

Ik sluit dan een siliconen slang aan op de kraan van de brouwketel en laat die in mijn bottelvat lopen via een hopspider van 400 micron. Ik heb dit nog maar 1 keer getest, maar dat ging prima met minder verlies.