Dikke blonde

There are 47 replies in this Thread. The last Post () by Gralekgejost.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ok, heb dit weekend toch deze Blonde gebotteld, ondertussen 'Scha jak' gedoopt.

Mooie goudblonde kleur met alvast zeer gebalanceerde smaak tussen mout en hop.

Nu juist nog laten hergisten op fles en de foto's zullen binnen enkele weken volgen :)

Ik heb hier juist nog één vraag over waar ik van hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
    Zoals hierboven vermeld heb ik bij het lageren 38g suiker toegevoegd. Het alcoholpercentage bij het lageren bedroeg reeds 7.4% en door het bottelen met 7g suiker per liter reken ik hier nog een halve graad bij.

Nu is de vraag hoeveel alcohol hierbij gecreëerd werd door het toevoegen van die 38g suiker.

Zelf maakte in volgende berekening:

38 suiker + gist = 19g alcohol + 19g CO2

Soortelijk gewicht ethanol = 0,79

19g * 0,79 g/cm² = 15 cm² of 15 ml alcohol

Totaal gebotteld volume = 12,5 l

Dan kom ik aan een alcoholpercentage van 0.0012 %

Klopt het dan dat dit gewoon verwaarloosbaar is?

Alvast bedankt voor diegene die mijn rekenwerk wil nakijken :D

• 15ml / 12500 mL is inderdaad 0,0012, maar voor percent moet je het nog eens vermenigvuldigen met 100, dus 0,12% ABV.

Bij het herrekenen van iets gelijkaardigs van mezelf zag ik dat er nog een fout stond. Het volume van je alcohol bereken je door je alcohol gewicht te delen door het soortelijk gewicht, waardoor je op 24 mL alcohol uitkomt. Het extra ABV is dus 0,19%.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Niks tegen goed ouderwets rekenwerk.

Zo weet je tenminste waar je mee bezig bent.

Ik heb wel een aantal formules op een blad papier staan om een en ander uit te rekenen. (berekening hop, nagisting, volumetoename bij toevoeging van de mout in maischketel, ...)

En als je alles uitgerekend hebt, kan je achteraf nog eens hetzelfde recept opnieuw maken, of 1 of meerdere parameters veranderen en uitzoeken wat het effect is op het finaal bier .... allemaal heel interessant.

Succes met je Scha jak !!

• 15ml / 12500 mL is inderdaad 0,0012, maar voor percent moet je het nog eens vermenigvuldigen met 100, dus 0,12% ABV.

Bij het herrekenen van iets gelijkaardigs van mezelf zag ik dat er nog een fout stond. Het volume van je alcohol bereken je door je alcohol gewicht te delen door het soortelijk gewicht, waardoor je op 24 mL alcohol uitkomt. Het extra ABV is dus 0,19%.

Ik vermoedde al zoiets :)

Bedankt voor de info!