Nieuw op het forum

There are 22 replies in this Thread. The last Post () by Dieter Pauline.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, ik ben dus Dieter. Pauline is mijn dochtertje, die in september overleden is. Ze was amper 4 maand. Daarom mijn gasten naam.

Ik ben beginnen brouwen om mijn dochtertje te eren. Het is voor ons een zeer moeilijke periode nu.

• het plan is dus om een Pauline biertje te brouwen. Ik heb de brew monkey 50l aangeschaft en heb er nu 1 keer mee gebrouwen.

Mijn eerste grote probleem was dat ik dus gestart ben met teveel maishwater, dus mijn mout kon er niet allemaal bij ?. Beetje water uitgeschept en zo verder gedaan, dan bij het koken viel me op dat er nog teveel warer in de ketel was, dit doordat hij begon over te koken. Opnieuw warer afgelaten.

Uiteindelijk toch een eindproduct met een bsg van 1064 overgehouden. Was de bedoeling om 1090 te halen.

Nu mijn vraag, heeft iemand een dergelijke ketel en met hoeveel maishwater starten jullie max?

• Hallo Dieter, allereerst wil ik mijn innige deelneming betuigen en je veel sterkte wensen in deze heel moeilijke periode. Het is een mooi project om een bier te brouwen waarmee je je dochter wil eren en ik denk dat velen (zo niet allemaal) onder ons je hiermee zeker willen helpen.

Ik heb zelf geen Brewmonk 50 maar een Bulldog Brewer. Het volume is kleiner maar het principe hetzelfde dus hopelijk kan ik je toch wat goede tips geven.

Ik weet niet met welke brouwsoftware je werkt maar een eerste stap is om daar de gegevens van je brouwketel goed in te voeren. Voor de meeste van de eenpanssystemen kan je deze ondertussen online vinden, ik werk zelf met Brewfather en daar staat denk ik jouw ketel ook tussen. Dit zijn de specs die daar worden gegeven voor de ketel van 50l :

• Boil off : 3.4l/uur
    • Deadspace onder de moutkorf : 8l
    • max volume voor koken : 49l
    • Volume naar gistvat : 40l

Wat je rendement betreft, uit ervaring weet ik dat het rendement meestal achteruit gaat naarmate het bier zwaarder is. Je kan hier best rekening mee houden als je zwaarder bieren maakt door het volume wat lager te houden. Bij een bier van SG 1.090 zorg ik ook altijd voor wat suiker in de stort om het bier doordrinkbaar te maken, een volmouter van 1.090 kan behoorlijk zwaar zijn.

Ik zou zeggen, post je recept hier (mag een bestandje zijn hoor) en dan kunnen we allemaal met je meedenken.

• Welkom op het forum Dieter,

Pijnlijk wat je daar meegemaakt heb.

Hopelijk vindt je hier wat verzet en steun voor donkere dagen.

Ik heb geen ervaring met commercieele brouwketels.

Ben >30 jaar geleden beginnen brouwen met ombouwketels, gemaakt van inox biervaten.

Ben hier samen met Brouwerwaldonk (is 75 nu, ik begin volgend jaar) bij de ouwe ratten die het nog geleerd hebben via een gilde, toen er nog geen internet was.

• Een virtuele schouderklop van hieruit, courage man! Je zal het gauw merken: brouwers zijn een heel behulpzaam en warm volkje. Zoek eens op regio, je gaat veel leren door eens mee te brouwen met een ervaren rot.

zie ledenkaart hierboven.

• ...Was de bedoeling om 1090 te halen.

Oeie! Da's straffe toebak! en dan moet het nog deftig uitgisten ook.

Voor een eerste (ik onderstel dat je beginner bent) dan zou ik hoogstens op pakweg SG 1065 mikken.

Best je recepten hier eens posten en es kijken wat de brouwers hier ervan vinden.

• Bedankt voor de vele steunbetuigingen, het doet deugd om te weten dat jullie, die ik eigenlijk niet ken toch zo meeleven met ons.

Hieronder zal ik mijn recept van het Paulinebier plaatsen, dit berekend op een ketel van 30l. Mijn brewmonk is van 45l.

Starten met 24l maishwater.

Opwarmen naar 64 graden, mout storten en 75min laten werpen op 64 graden.

Dan 7min naar 75 graden.

Uitmaishen en soepel met 4l spoelwater. Dit aan 80 graden.

Wort opwarmen naar 100 graden en 90 min laten koken.

-Styrian gold 40 gr vanaf begin laten meekoken, hierbij 900gr kristalsuiker toevoegen.

-30min voor einde kook koelspiraal meekoken en gist opstarten. (Gist be256 sofbrew abbey).

15min voor einde kook hallertau hersenbrucker 30gr toevoegen.

-7min voor einde kook wordt citrahop 30gr toegevoegd.

Na het koken afkoelen naar 24graden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen om mijn recept aan te scherpen. En om de hoeveelheid iets te verhogen zodat ik mijn ketel optimaal kan benutten.

Dank.

• Hallo Dieter,

Je maischverhouding kan je aanpassen naar 3.5l/kg. Dit wil in jouw geval zeggen dat je 21l maischwater gebruikt en daardoor 7l spoelwater hebt. Dit gaat je rendement wat naar omhoog halen omdat je meer spoelt.

Wat de hop betreft : de citra gebruik je puur om het aroma neem ik aan? Dan zou ik die gewoon toevoegen na het koken. Hierdoor ga je daar meer aroma van onverhouden. Overweeg eventueel om ook wat opzij te houden voor dryhopping, dat geeft nog meer hoparoma.

Over de moutstort kan ik niet zoveel zeggen omdat ik niet weet wat je exact probeert te brouwen (tripel, blond, IPA, ...) maar ik zou voor de volmondigheid wat caramout en/of munich/vienna toevoegen. Zeker als er ook suiker in de stort zit, kwestie van een balans te vinden.

Nog een vraagje : welke brouwsoftware gebruik je?

• Suiker pas op 10 minuten van het einde koken in de ketel doen, die hoeft niet zo lang.

Ik zou koelen tot 19 graden en die abbaye gist koel pitchen en de vergisting de eerste twee dagen rond de 20 graden houden.

Wordt het een blond/tripel?

• Welkom Dieter

Allereerst wil ik ook mijn medeleven betuigen , kan begrijpen wat je nu meemaakt ,heb ook iets dergelijks meegemaakt zo een 27 jaar geleden, maar ik bleef achter met een Dieterke van 8 jaar oud

Dit gezegd zijnde , de spiraal koeler zou ik er maar bij doen laatste 10 min. van de kook

De citra hop zou ik 40gr einde kook doen en nog 50gr koud hoppen laatste 3 dagen van de koude lagering

• Bedankt voor de vele tips!

Brouwers zijn inderdaad aangename gasten ?.

Het paulinebiertje is een tripel. Het is een recept dat ik via mijn schoonbroer heb verkregen.

Dus nu nog fine tunen en het zal een heerlijk biertje worden.

Ik ga jullie tips gebruiken bij de eerst volgende brouwsessie. Nu ben ik volop aan het timmeren op zolder om mijn brouwkamer af te werken.