Het debiet van een pomp regelen

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by WBR.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb het pompje van mijn Bulldog Brewer vervangen voor een Iwaki MD-06. Nu heb ik de opstelling ervan wat vereenvoudigd. Aan de ingang zit de kraan van de Bulldog Brewer waarmee ik de flow kan regelen. Maar is dit de beste manier voor de pomp of kan ik beter "afknijpen" aan de uitgang?

De perszijde, dat is de uitgang toch hé?

ja.

perszijde = uitgang

zuigzijde = ingang

je kan best van al een bypass zetten, dus een T-stuk aan uitgang en ingang die je met elkaar verbindt en waarbij er dan een kraantje op de uitgang staat.

Als je dan weinig debiet wil aan de uitgang, gaat het teveel aan debiet dan via die by-pass terug naar de ingang van je pomp. Anders gaat je pomp de druk verhogen en dat wil je niet altijd bij lage debieten...

• Ik regel ook gewoon met een PWM regelaar, alleen is het pompje een iets zwaardere versie als het solar pompje, die was bij mij uiteindelijk inwendig kapotgegaan.

Nu gebruik ik deze, die is iets zwaarder en is nog nooit vastgelopen, wat ik met dat solar pompje regelmatig wel had. De flow is prima te regelen.

• Wat is het probleem als de druk aan de uitgang verhoogt?

voor de pomp zelf is er meestal niet echt een probleem maar je slangen aan de uitgang kunnen losspringen of barsten (zeker bij zwaardere pompen).

Maar als je zodanig hard moet knijpen aan de uitgang om het juiste (lage) debiet te halen, dan is je pomp eigenlijk veel te zwaar en met een by-pass kan je dat wat compenseren.

een andere mogelijkheid om debiet te regelen is inderdaad toerental van je pomp regelen.

of je kan ook bij een te hoog debiet aan de uitgang een langere slang tussensteken zodat je meer weerstand hebt (die dan de hogere druk van je pomp compenseert) en je dus een lager debiet krijgt.