Bottelen vanaf de CCT, hoe doe je dat?

There are 25 replies in this Thread. The last Post () by Brucero.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgende week ga ik dus een eerste keer brouwen en vergisten in mijn CCT. Voor het verloop van de gisting (met drooghop) heb ik al een idee hoe te werken, namelijk hoofdgisting - aftappen - dryhoppen - aftappen - lageren - laatste keer aftappen - bottelen.

Ik heb bij mijn CCT extra inox slangtuiten gekocht waardoor ik deze gewoon op de bolkranen moet schroeven om gist af te tappen of het bier te bottelen. Lekker makkelijk en de slangen liggen ervoor al klaar.

Maar wat ik me nu afvraag : hoe voegen jullie de bottelsuiker toe? Doen jullie dit in de CCT, maar dan denk ik dat je toch weer wat gist in suspensie gaat brengen, of voegen jullie de suiker toe aan de flesjes, en zo ja hoe doseren jullie de suiker?

• Maw ik voeg de suiker (en bottelgist) toe in de flesjes & bereken hoeveel toe te voegen via een excel en/of brouwsoftware

Me too... maar dan met een gewone pikuur spuit van 25 ml (zo een van een veearts, verkrijgbaar bij apothekers die op den buiten gevestigd zijn.) en met viltstift streepkes om de 5 ml, da gaat even snel.

• Ik bottel in flessen van 75 cl en 37,5 cl.

Flesjes vullen en nadien twee halve of één suikerklontje er in en onmiddellijk de dop er op.

Suikerklontje weegt 6 g. Dat komt dan op 8g/l.

Soms een beetje schuimvorming, maar dat verdringt de zuurstof boven in de fles.

• Met Ti'light wil ik liever niet werken omdat daar ook aspartaam en dergelijke inzitten : http://www.goedgeweten.be/producten/tienen/ti_light/

Maar zo'n spuitje moet zeker lukken. Ik heb ook nog van die pippetten liggen waarmee ik 5 ml ineens kan doseren. Met een goede suikeroplossing moet ik daarmee zeker kunnen werken.

• Wij bottelen niet rechtstreeks uit de CCT. Wij tappen af naar ketel en daar dan suiker + bottelgist onderroeren en van daaruit bottelen.

Maar ik lees hierboven dat verschillende mensen suikeroplossing + bottelgist in 1 shot toevoegen? Is die bottelgist dan niet kapot gemaakt door die hoge concentratie suiker?

• Ik gebruikeen eco-matic spuit van max. 5ml
    Maw ik voeg de suiker (en bottelgist) toe in de flesjes
    & bereken hoeveel toe te voegen via een excel en/of brouwsoftware

Vandaag voor het eerst gebotteld rechtstreeks uit de brew bucket met de eco-matic spuit alles perfect verlopen en moest dit al veel eerder gekocht, veel minder werk en opkuis, en je bent zeker dat er overzl de juiste hoeveelheid suiker en gist in zit. Wat ik bij mijn bottelvat niet altijd zeker van was wanneer ik het laatste beetje opdronk en vrij zoet was.
    Het enige wat ik in het vervolg msch moet doen is het gistvat op temperatuur laten komen dan er zal op die manier msch geen lucht aangezogen worden na de coldcrash let vaste stop.

• ...en je bent zeker dat er overal de juiste hoeveelheid suiker en gist in zit. Wat ik bij mijn bottelvat niet altijd zeker van was wanneer ik het laatste beetje opdronk en vrij zoet was...

Ook al voorgehad David!

Met als gevolg een bak waarvan de flessen bijna bommetjes waren!

Sedertdien laat ik vóór het bottelen veel gist af middels de gistatapkraan zodatan het bottel aftapkraantje helder bier wordt getapt.

Eerst een half koffielepeltje verse F2-gist in een lauw glas water oplossen en daarna in de CCT gieten en effe inroeren.

Geen suiker in de cct mengen, ik geef iedere 33cl fles middels een pikuurspuitje telkens 5ml dikke suikeroplosssing.

• Ik heb met kerst ook zo'n spuit gekregen en ik wil die gaan gebruiken bij het bottelen. Alleen weet ik niet goed hoe ik daarmee moet beginnen. Hoe maken jullie de suikerstroop aan en in welke verhoudingen? Hoeveel ml suikerstroop geeft me een bepaalde hoeveelheid suiker per liter?

Ja, dit interesseert me ook. Heb me via de chinese amazonvariant maatlepels gekocht en tracht daarmee de suiker in de flesjes te doen zonder telkens af te wegen. Maar wanneer ik de proef op de som neem en zo'n maatlepeltje met suiker naweeg zie ik toch redelijk verschil per schep.

Na het geklooi bij het bottelen gister wil ik ook de "spuitechniek" proberen :-)

• Kost trouwens niet veel, zo'n spuit. Ik heb er eentje gekregen waar je de fles op moet monteren maar met wat aanpassingen kan ik daar nu een eigen flesje met schroefdop op monteren. 'k zal bij het bottelen eens een paar foto's ervan nemen.

Wat me vooral zou interesseren is het gebruiken van de suikersiroop die je kan kopen in elke winkel. Dan moet ik ook niet meer beginnen kl&ten met pannetjes maar kan ik de flacon gewoon vanaf de fles vullen.

• Hoeveel ml suikerstroop geeft me een bepaalde hoeveelheid suiker per liter?

Ik heb mij daar een tooltje voor gemaakt Walter, staat op mijn server, weet wel niet of het een recent is, maar zal niet veel verschil zijn met deze vanop mijn laptop:

http://www.chateau-ifach.be/bi…ikergift_bottelspuit.xlsx

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Die met reservoir zullen wel niet zo handig zijn want die spuit staat vertikaal bij gebruik en het reservoirtje zal dan wel meer in de weg hangen dan gewoon een slangetje in uw pot suikersiroop.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Terugkomend op de vraag van Walter

Hoe maken jullie de suikerstroop aan en in welke verhoudingen? Hoeveel ml suikerstroop geeft me een bepaalde hoeveelheid suiker per liter?

Als ik op de link klik van HermanH krijg ik een foutmelding.

Is er een andere manier om dit te berekenen?

• Uittreksel brouwcursus die ik jaren geleden schreef voor onze gilde:

19.3. De suikerberekening en aanmaak:

(voor kleinere of grotere hoeveelheden regel van 3):

Neem een kookpot van 3 liter. Vul de pan met 1 liter kokend water, giet er al roerend 1 kg kristalsuiker in en doe er een eetlepel citroensap of een half koffielepeltje citroenzuur bij.

Dit mengsel zou 1,6 liter moeten zijn, want 1 kg suiker doet de oplossing 0,6 liter toenemen.

Breng al roerend aan de kook, kook flink tot de stroop 1,5 liter inhoud is geworden, dan zit er in

1,5 liter stroop 1 kg suiker.

Laat de stroop afkoelen met het deksel op de pan. Van zodra de stroop niet te heet meer is kan je het doseren beginnen.

We weten dat we voor het hergisten nodig hebben:

8 â 10 gram suiker per liter, dus 9 gram.

Per fles van 0,75 liter hebben we dus 9 x 0,75 = 6,75 gram suiker nodig.

Als in 1,5 liter aangemaakte stroop 1 kg suiker zit, dan hebben we in 10 ml: 1/1,5 x 10 x i0 = 6,66 gram suiker. Dat ligt dus heel dicht bij de 6,75 gram die we nodig hebben.

In onderstaande tabel vindt je de dosis voor bier, voor verschillende maten van flessen.

9 gram suiker per liter bier geven

Inhoud fles in Liter >

0.25

0.33

0.38

0.45

0.5

0.66

0.75

1,00

1,50

Gram zuiver suiker >

2,25

2,97

3,42

4,05

4,5

5,94

6,75

9

13,5

Aantal ml stroop >

3,38

4,46

5,13

6,08

6,75

8,91

10,1

13,5

20,3

Aantal ml stroop, afgerond >

3

5

5

6

7

9

10

15

20

Voor bier in 0,75 liter flessen is het makkelijk: doses van 10 ml. Voor andere maten: trek met een stift lijntjes op de spuit waar je telkens de nodige hoeveelheid hebt. Vergis je niet bij het optellen! Spuitjes van 60 ml werken uitstekend voor die dikke stroop, dus éénmaal vullen per 6 grote schuimwijnflessen van 0,75 liter. Spuitjes vindt je bij de apotheker.

• Nu werkt het inderdaad, merci Herman :thumbup:

Weet er iemand hoeveel suiker per 100ml suikerstroop bevat die je in de winkel koopt (die heldere in glazen flessen voor in cocktails)?

Zelf gevonden denk ik : voor de suikerstroop van Boni zou het neerkomen op 85.5 g/100ml stroop.