Mijn CCT is aangekomen en ik ben er vreed kontent mee

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Official Post

Dus 360,€ en dat is ook nog veel, maar ja wat moet ge op je leeftijd doen met je centen anders?

Het is inderdaad een serieuze investering maar ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan. In tegendeel, ik ben nu 12 jaar aan het brouwen en ik doe nu pas de aanschaf.

Maar ik weeg die 360 euro ook af tegen de voordelen ervan :

• Makkelijk te reinigen
    • Alles is volledig demonteerbaar en dus ook makkelijker te ontsmetten
    • Je gebruikt minder water, zeep en ontsmettingsmiddelen
    • Breekt niet
    • Je kan er én in vergisten én in lageren én in bottelen
    • Niks geknoei met hevels meer

En ik zal er nog wel een paar vergeten zijn :)

• Official Post

Vandaag iets met succes uitgetest :

Met mijn partykeg systeem en een slang kan ik dus CO2 in de CCT aanbrengen via de aftapkraan met een 1/2" slangtuit. Gewoon een leeg vaatje, tapkop erop, slang tussen tapkop en CCT en ik kan er CO2 doorjagen.

Het lijkt me een goed systeem om na het aflaten van gist even de tank met CO2 terug te vullen.

• Official Post

Update : ondertussen staat er al twee weken een bier in te vergisten. Al een keertje gist afgelaten, dryhop toegevoegd en zelfs die dryhop al voor een deel eraf gehaald. Gaat dus als niks en ontsmetten erna is poepsimpel, gewoon effe met de spuitbus starsan erop.

• Official Post

Awel dat gat is nu net iets te groot voor een waterslot. Het lekt niet maar je kan het er nogal makkelijk insteken. Ik moet een dezer toch eens bestellen bij brouwland of braumarkt en dan bestel ik er gewoon een paar extra. Zoveel kosten die nu ook weer niet.

• Vraagske aan eventuele eigenaars van een 7 gallon CCT : ik zou graag de bijgeleverde siliconen (?) stop vervangen door een degelijke van bij Brouwland. Weten jullie welke maat ik daarvoor moet nemen?

Meet even het gat in je CCT (bij de gewone is dat kleiner dan bij de brewmaster edition), de maten van de silicone stoppen bij brouwland geven telkens de diameter van de dunne kant en die van de dikkere kant. Dus als je gat 40mm is dan neem je de 36/44mm stop.

• Zou er geen terugslagklepke zijn om tussen waterslot en CCT te plaatsen? Die klep van 150 $ is me wat te prijzig.

Herman die heeft een DIY spunding valve op zijn CCT's staan, en die waren niet zo duur.
    Trouwens je mag volgens de voorschriften van SS brewtech al zeker mag je 150 mbar op je CCT zetten, ze verkopen zelfs een betaalbaar overdruk ventiel.
    Een terugslag klep werkt wel maar als de onderdruk er blijft op staan dan zuigt die na verloop van tijd toch nog lucht in de CCT via minuscule lekken (maar het helpt al zeker)

• Volgens mij zit er in het deksel van mijn SS brewtech CCT ook een overdrukventiel. Kan dat gek genoeg niet op de foto's van hun site terugvinden, maar zal er vanavond thuis eens een foto van nemen. Heb ook nog niet getest of je dat kan blokkeren voor transfers onder druk, maar zou ook kunnen dat het pas opengaat bij een waarde boven die 2,5 psi die ze aangeven.

Edited once, last by WBR: fotoke van overdrukventiel in CCT deksel toegevoegd. ().

• Idd Serge, die regelbare spunding valve op Ali is niet echt duur, die van mij is er een als DEZE, maar met die SS-Brewtech CCT's kan je er max 400 gram druk mee steken als je dan nog extra klemmen op de dekselrand plaatst en het overdrukventieltje van 150 gram buiten strijd zet. Mijn Chinese CCT, daar zet ik zo 2 Bar op, is veel kwalitatiever, maar dat doet hier niet ter zake, feit is dat SS-Brewtech iets te licht zijn om die te gebruiken om echt te carboniseren en de dekselrubber niet goed gekozen is om druk aan te kunnen, aan den lijve moeten ondervinden, kranen, spunding valve en al de rest dat er voor gekocht is ten spijt... :( Nu, als je wil zou het wel kunnen, maar er zijn modificaties nodig aan rubber, klemmen en overdrukklepje buiten dienst/vast zetten. Die manometer van de S V gaat maar tot 1 Bar, is dus goed om onder druk te vergisten, maar carboniseren is er niet bij, heb wel al gedeeltelijk gecarboniseerd op 1 Bar en de rest van de CO2 er met suikervergisting aan bijgepast...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited 2 times, last by HermanH ().

• Official Post

Ik denk dat ik het voorlopig op een siliconen stop met waterslot ga houden. Het is niet mijn bedoeling om onder druk te gaan vergisten. Koud lageren met een lagerfles is vroeger ook geen probleem geweest qua zuurstofinslag dus dat zal hier ook wel meevallen. Ik heb trouwens de gewoonte om er een klontje suiker in te doen als ik gist heb afgetapt. Dat maakt net even wat extra koolzuur aan en zo'n klontje op 19l wort is verwaarloosbaar qua effect op het bier maar het produceert wel genoeg koolzuur om de laag bovenop het bier weer aan te vullen.

• W@lter, het is idd niet de bedoeling dat iedereen zijn CCT gaat gebruiken om ermee te carboniseren of op druk te vergisten, het feit dat zo'n ding alleen al een paar handelingen elimineert ivm poetsen en overhevelen op zich is al een pluspunt. Impulsiviteit om naar ieder zijn mening te reageren of te handelen is ook geen reden tot suc6, ondervinden wat je zelf wil of voorop stelt is eigenlijk een constanter gegeven. Ik kan hier tal van keren beweren dat je onder druk moet vergisten om een clean biertje te verkrijgen (wat het eigenlijk ook oplevert), als je door ondervinding en kennis die je opgebouwd hebt tevreden bent met het bekomen resultaat, waarom moet je dan doen wat een ander doet...? Iedereen zijn methode en manier van werken, dus CCT of plastiek emmer, onder druk vergisten of niet, carboniseren of niet, het blijft een keuze van jezelf, carboniseren bvb kan je ook (goedkoop/goedkoper) via een keg, 2de hands ong. een 50 Euro/stuk, daar koop je geen drukbestendige CCT voor, je moet dan wel een CO2-fles en een drukregelaar kopen, doch al die dingen heb je dan ook om een tapinstallatie mee te 'bouwen', ook bottelen via tegendruk van een geforceerd gecarboniseerd biertje zit er dan in, dus de investering opent een heel andere beleving van de hobby, dus de keuze is aan de man/vrouw/brouwer wat hij/zij zelf wil en of kan investeren, brouwen hoeft niet duur te zijn, doch wie iets meer wil zal noodgedwongen in zijn geldbeugel moeten tasten, ook al is de manier van graaien nog steeds regelbaar, wie zijn prioriteit hoog stelt zal diep moeten tasten, zo niet minder diep... :)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Official Post

W@lter, het is idd niet de bedoeling dat iedereen zijn CCT gaat gebruiken om ermee te carboniseren of op druk te vergisten, het feit dat zo'n ding alleen al een paar handelingen elimineert ivm poetsen en overhevelen op zich is al een pluspunt.

Precies, en dat heb ik al mogen ervaren. Ik tap nu elke 2 à 3 dagen de prut (gist-eiwit-hopresten) af en dat gaat zo makkelijk dat het geen naam heeft. Gewoon een maatbeker eronder, kraan open en de prut opvangen. Nadien reinig ik die kraan royaal met een starsan oplossing en wat keukenpapier. Dàt op zich maakt voor mij de investering meer als waard.

Wat het investeren in je brouwerij betreft : ieder geeft er zoveel aan uit als hij wil en het is inderdaad beter om een bepaalde "visie" te hebben hoe je de dingen zelf wil. De ene rijdt graag in een Mercedes, de ander rijdt (noodgedwongen) met een Dacia. De ervaring van beide is zeer verschillend maar ze brengen je allebei van punt A naar punt B. Met brouwinstallaties is het net hetzelfde. Je kan met een heel mooie en dure installatie werken of met een budget versie die heel simpel in elkaar steekt. In beide gevallen kan je heel goed, maar ook heel slecht bier brouwen. De prijs van je installatie is geen garantie voor de kwaliteit van je bier.

Maar om nu terug op mijn eerste vraag te komen : ik ga wel even meten om te zien welke maat de stop moet hebben.

SS Brewtech heeft trouwens een lowtech oplossing voor het drukverlies tijdens de koude lagering : zet een ballonnetje op de CCT. Je plaatst dan deze extentie bovenop de CCT : https://www.homebrewshop.be/ss…b-1-5-tc-flange-to-1.html en daar plaats je een ballonnetje op tijdens het lageren. 't hoeft niet zo duur of ingewikkeld te zijn :)

• Volgens mij zit er in het deksel van mijn SS brewtech CCT ook een overdrukventiel.... Heb ook nog niet getest of je dat kan blokkeren voor transfers onder druk, maar zou ook kunnen dat het pas opengaat bij een waarde boven die 2,5 psi die ze aangeven.

vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/1703/

Dat veertje heb ik vervangen door een straffer type, zelf gewikkeld van een resorke van een BIC. Is nu heel wat straffer, want die originele was maar een watje. Opent zich nu bij een hogere overdruk.

Maar voor het vergisten gebruik in een zelfgemaakt waterslot met slang en 2 plastic Spaflessen Zie foto hieronder, de slang zie je links van die afsluitkraan. Zodra de gisting op haar einde loopt zet ik die kraan linksboven dicht en ik zie dan na een tijdje de manometer lichtjes uitwijken (heb nog geen model gevonden voor Max. 0,1 Bar, is er nu een voor 1 bar). En als ie wat "opgeblazen" zit, dan wijkt ie maar een goeie mm uit, dus belange geen 2,5 psi, ik denk eerder 0,8 psi, want dan werkt het veertje al om efkes een boerke te laten....

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Wat het investeren in je brouwerij betreft : ieder geeft er zoveel aan uit als hij wil en het is inderdaad beter om een bepaalde "visie" te hebben hoe je de dingen zelf wil. De ene rijdt graag in een Mercedes, de ander rijdt (noodgedwongen) met een Dacia. De ervaring van beide is zeer verschillend maar ze brengen je allebei van punt A naar punt B. Met brouwinstallaties is het net hetzelfde. Je kan met een heel mooie en dure installatie werken of met een budget versie die heel simpel in elkaar steekt. In beide gevallen kan je heel goed, maar ook heel slecht bier brouwen. De prijs van je installatie is geen garantie voor de kwaliteit van je bier.

Maar om nu terug op mijn eerste vraag te komen : ik ga wel even meten om te zien welke maat de stop moet hebben.

SS Brewtech heeft trouwens een lowtech oplossing voor het drukverlies tijdens de koude lagering : zet een ballonnetje op de CCT. Je plaatst dan deze extentie bovenop de CCT : https://www.homebrewshop.be/ss…b-1-5-tc-flange-to-1.html en daar plaats je een ballonnetje op tijdens het lageren. 't hoeft niet zo duur of ingewikkeld te zijn

Idd Walter, je moet ook aan het budget denken, in brouwspullen kan je je makkelijk vergalopperen en de boekhouder thuis (madam) wil ook een deel voor haar hobby's en gezinsuitgaven. Je kan wel uitvogelen wat je voor multi-gebruik kan aankopen, ik heb een paar maand geleden een sous vide machine gekocht dat Grainfather noemt :) , en ondertussen brouw ik er ook af en toe eens mee... :D :D

gf_sous_vide.jpg

De afsluit van de CCT heb ik zo opgelost, als ik ga koelen zet ik de kraan dicht, zo krijg je een onderdruk die de CO2 uit uw bier zuigt zodat je de volle carbonisatie van je suiker hebt en geen extra 'rest'-carbonisatie uit de vergisting.

cct_kranen.jpg

• De afsluit van de CCT heb ik zo opgelost, als ik ga koelen zet ik de kraan dicht, zo krijg je een onderdruk die de CO2 uit uw bier zuigt ...

Doe ik ook, mijn manometer is er een van +1 bar (eigenlijk zo ene van 100 mbar zou beter zijn).

er bestaan er ook die van - naar + gaan maar deze zijn te lomp qua bereik.

Wat je welmoet doen is hem openmaken en dat aanslagpinnetje op de wijzerplaat links wegnemen zodat ie effe één mm negatief kan gaan.

• Ik was zonet een unboxing filpmje aan het bekijken, volgens dat ik zie zit er aan die kranen een stuk met Teflon klopt dit? ?92dad09b2821e8360b4e0dcbe62e18bb.jpg

is een oud filmpje lijkt me. bij de mijne is die TC koppeling (aan de cct kant) gelast aan de bolkraan. aan de uitgang van de bolkraan zit inderdaad wel nog schroefdraad. daar had het beter geweest dat het een manneke was ipv vrouwke, maar ik vijs daar een pvc koppeling in, dus geen teflon nodig. na gebruik gaat de pvc koppeling eruit en kan alles ontsmet worden.

• Official Post

Goed gezien, netjes in elkaar geschroefd met rafelende teflon waar de beestjes kunnen tussen kruipen en lekker zich vermenigvuldigen

Nee, er zit géén teflon op en er verbergen zich géén beestjes in die CCT. Zo'n bangmakerij is nergens voor nodig. Het is een goede en degelijke CCT en je kan alles makkelijk uit elkaar halen en reinigen.

aan de uitgang van de bolkraan zit inderdaad wel nog schroefdraad. daar had het beter geweest dat het een manneke was ipv vrouwke

Daar heb je wel een punt. Een mannetje had makkelijker geweest. Maar als je de binnenkant reinigt met starsan en een proper stukje keukenrol dan krijg je dat ook heel goed schoon hoor.

• Als je dit laatste punt kunt oplossen voor 65€ valt dit ook nog wel mee.

• Official Post

Als je dit laatste punt kunt oplossen voor 65€ valt dit ook nog wel mee.

Maar het is wel meteen 65 euro extra. Als de kranen op mijn CCT ooit stuk blijken te gaan, dan zal ik ze vervangen en dan kan ik meteen beter kiezen voor die vlinderkranen. Maar tot zolang gaan die bolkranen ook dienst doen hoor.

• Official Post

Nog een kleine update over mijn CCT. Gisteren voor de eerste keer mee gebotteld. Wat een verschil met vroeger toen ik nog moest hevelen, de fastfermenter kuisen om ermee te kunnen bottelen, bottelen en de fastfermenter nog eens kuisen...

Gewoon het slangetje aangesloten om mee te bottelen en het kraantje opengedraaid. Op voorhand in elk flesje een klontje suiker gedaan van 3g en daarna de flesjes een voor een gevuld. Op een goed half uur was het geflikt. Daarna de CCT mee naar de keuken genomen en helemaal uit elkaar gehaald (behalve de kranen) en met parfumloze dreft gekuist. Goed nagespoeld en nog eens ontsmet met de starsan oplossing die ik nog overhad. Daarna nog eens kort gespoeld en afgedroogd. De CCT staat nu opzij voor een volgend gebruik. Dat zou een van de volgende weken moeten zijn maar ik moet eerst nog een paar spullen bestellen.

• Official Post

Ik heb nog al gebotteld met 9 g/l, dat geeft geen problemen. Kleinere klontjes vind ik niet, tenminste kleinere waar ik iets mee ben. Ik heb hier in het verleden al van espresso klontjes gehoord maar ik heb die in de winkel dus nog nooit kunnen vinden. Noch in de Carrefour, Okay, Albert Heijn als de Colruyt.

Effe terzijde : ik heb regelmatig last van mijn maag, meer bepaald van het slecht verteren en de bijhorende reflux. Daarom heb ik ook wel graag voldoende koolzuur op mijn bier want plat bier verergert dus die indigestie.

Back on topic : ik heb dus heel regelmatig lopen aftappen. Ik heb ook mooi de hoeveelheden bijgehouden om de verliezen te kunnen verwerken in mijn brouwsoftware. Ik wil telkens namelijk 2 bakken bier kunnen bottelen (eentje meer of minder kan geen kwaad).

Wat ik nu ervaren heb is dat alle prut&vuiligheid dus mooi naar onderen is gezakt en de conus was op een klein overschotke van een cm of twee volledig clean. Er plakte niks aan de wanden of dergelijke. Wat mij dus doet vermoeden dat als je de juiste gist hebt (goed flocculerend) en regelmatig de prut hebt afgetapt, je eigenlijk gewoon bottelsuiker in de CCT kan mengen en zo bottelen.

• De ene gist is de andere niet qua neerslaan op de schuine zijde van de cone, soms is die heel clean, soms ligt er nog een dikke laag gist op de schuine kant, dus is raar en telkens een vraagteken hoe de gist en uitzakking ervan zich gedragen heeft, ook al heb je regelmatig afgetapt, er kan soms nog veel op de 'helling" hangen, soms ook in vlokvorm ipv egaal, soms zelfs bijna niks meer... :-o

• Official Post

W@lter die espressoklontjes verkopen ze in Delhaize

Laat dat nu de enige winkel zijn waarvan er hier niet meteen een winkel in de buurt is :( Maar ik ga iets in elkaar knutselen, een buisje waarin ik nauwkeurig suiker kan afwegen maar in verschillende gewichten zodat ik respectievelijk met 6, 7, 8 en 9 g/l kan werken.

• (Quote from Brucero)

Laat dat nu de enige winkel zijn waarvan er hier niet meteen een winkel in de buurt is Maar ik ga iets in elkaar knutselen, een buisje waarin ik nauwkeurig suiker kan afwegen maar in verschillende gewichten zodat ik respectievelijk met 6, 7, 8 en 9 g/l kan werken.

Gaat dat niet wat veel werk zijn?

• Inderdaad, de ene gist is de andere niet en je moet es een najaar hebben zoals we nu hadden, ik heb wel geen overschuimers gehad, maar was wel op randje af. Het was met 8,5g/Liter.
    Vanaf nu ga ik met 7,5/g /l bottelen en maken dat het zeker tot op het bot is uitgegist vooraleer ik het op de fles doe.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!