CCT & dryhoppen

There are 21 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo medebrouwers,

na een aantal testbatchen van 30 liter gemaakt te hebben, hadden we een goed recept en goede verhoudingen voor onze tripel hop met mosaic/amarilo. De test batchen werden steeds in de gewone plastiek vaatjes van brouwmarkt gedaan en dan na hoofdgisting/dryhopping/lagering overgeheveld naar een proper vaatje.

Na de aankoop van een CCT hebben we wat opgeschaald en 50 liter gemaakt, maar de hoparoma's van de dryhopping zijn toch niet hetzelfde als destijds in de plastiek vaatjes. Dit kan uiteraard aan de jaargang van de hop liggen (beide keren nieuw ongeopend pakje gebruikt, maar wel van een ander jaar), maar misschien ook aan het verminderd contact tussen hoppellets en bier (zakken uit naar de conus, ipv op bodem vat).

Ik heb al gedacht om meer gram/liter te gebruiken of de pellets in een hopkous te doen en dan in het midden van de cct te hangen, maar dan verlies je natuurlijk het gemak van de cct.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Nog tips om dit op te lossen of gewoon trial & error tot er weer eens een batch OK is?

thanks!

• Bij opschalen is dat nu een van de meest complexe gegeven, des te hoger je brouw volumme des te beter meestal je isomerisatie en dus heb je meer bitterheid, brouwsoftware houd hier geen rekening mee. dus door het opschalen gaan je bieren sowieso al bitterder overkomen.
    Wat betreft dryhoppen, daar speelt contacttijd en contact oppervlak een belangrijke rol.
    Natuurlijk is het contact oppervlak in een gewoon gistvat groter dan in een CCT van zodra je hop bezonken is.
    Wat hier kan helpen is de bezonken dryhop even terug in suspensie te brengen door te roeren of even een puls CO2 via de aftap te geven na een dag. (als je dit doet is dit na dag 1 achteraf zijn de meeste van je hops maken toch al opgelost en heeft het weinig effect meer.)
    In julie geval vermoed ik dat het een combinatie is net iets meer bitterheid van het brouwen en net iets minder hop aroma van het dryhoppen wat een tot een ander bitterheids en smaakgevoel heeft geleid.

• Het effect van de jaargang mag je inderdaad niet onderschatten. Heb je gegevens tussen beide jaargangen die je kan vergelijken? Het meer of minder aanwezig zijn van bepaalde hopolieën kan een bepaald smaakverschil tot gevolg hebben.

Wat dryhoppen in een cct betreft, dat kan volgens mij niet zo'n heel grote verschillen geven met hoe je het vroeger deed. Indien het aroma minder intens is, kan het al simpelweg helpen om meer dryhop toe te voegen. Maar ik zou zeker eerst eens kijken naar de gegevens van de verschillende jaargangen vooraleer andere acties te ondernemen.

• Brouwvolume was in beide gevallen hetzelfde, telkens -+60 liter, maar met de vaatjes is de batch opgesplitst in 2 keer 30liter (eentje met mosaic/amarillo en eentje met el dorado), dus het verschil zit echt aan de "koude kant" denk ik. Ga de volgende keer misschien de pellets na 1 dag even onderaan aftappen en dan terug bovenaan in suspensie brengen (heb geen CO2 hier).

qua gegevens van de hoppen heb ik enkel de jaargangen en alfazuur, de rest staat niet op het pakje :-)

plastiekvat: Amarillo 2015 - 7,0% + Mosaic 2014 - 13,9%

CCT: Amarillo 2016 - 7,0% + Mosaic 2015 - 11,8%

meer dry-hopping toevoegen is uiteraard ook altijd een optie, maar dan moeten we weer gaan experimenteren per batch van 50 liter...

• Voor dry-hoppen is het Alfazuur niet zo belangrijk, zoals al aangegeven zijn de hoeveelheid hopolie verdeeld in Humuleen, Caryofyleen, Mycreen meer van belang voor je dry-hop resultaat.

Met andere woorden probeer die gegevens te krijgen van je leverancier. Die horen bekend te zijn.

• Ik brouw wel veel, maar heb meestal verschillende soorten hop nodig en dan is de 0.5kg verpakking bij Hoppecruyt echt wel teveel. Wil ook niet met teveel overjaarse hop zitten (en lambiek staat nog niet op het programma).

zal dus maar gewoon wat meer gram/liter voor de dryhop gebruiken en dan na 1 dag het aftappen en terug inkappen.

• Wat ik soms doe is 5 liter bier aftappen, dryhoppen en dan van de trub geheveld er net voor het bottelen in de CCT bij in gieten (hevelen), lukt ook...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Natuurlijk is het contact oppervlak in een gewoon gistvat groter dan in een CCT van zodra je hop bezonken is.
    Wat hier kan helpen is de bezonken dryhop even terug in suspensie te brengen door te roeren of even een puls CO2 via de aftap te geven na een dag.

Ik lager in een, tot in de hals gevulde mandfles. Bij mij wilen de hopbellen niet bezinken.

Waarom bezinken die dan wel in een CCT ?

• Ik lager in een, tot in de hals gevulde mandfles. Bij mij wilen de hopbellen niet bezinken.

Waarom bezinken die dan wel in een CCT ?

Ik denk dat Serge met pellets werkt om te dryhoppen. Ik doe dat ook, werkt gewoon veel gemakkelijker dan hopbellen omdat het gruis mooi een dikke laag op de bodem van je gistvat maakt waarboven je makkelijk kan afhevelen.

• Ik denk dat Serge met pellets werkt om te dryhoppen. Ik doe dat ook, werkt gewoon veel gemakkelijker dan hopbellen omdat het gruis mooi een dikke laag op de bodem van je gistvat maakt waarboven je makkelijk kan afhevelen.

De belangrijkste reden om met pellets te werken is dat pellets veel minder lucht in je bier brengen dan bellen!
    En inbreng van lucht dat moet je eigenlijk bij een gedryhopt bier zo veel mogelijk proberen te vermijden.

• ... of de pellets in een hopkous te doen en dan in het midden van de cct te hangen, maar dan verlies je natuurlijk het gemak van de cct.

Waarom verlies je dan het gemak van een CCT?
    Je bottelt er toch ook uit dus mag de hopsok er toch gewoon blijven hangen?
    Of zie ik nu iets over het hoofd?

• Mijn volgend bier (en eerste in een CCT dus) ga ik ook dryhoppen en die pellets gaan gewoon los in de CCT. Ik ga dit doen aan het einde van de hoofdgisting. Het plan is om de hoofdgisting te doen gedurende een kleine week, de gistprut af te laten, de dryhop toe te voegen, 5 dagen later het hopgruis eruit en dan nog een weekje koud lageren vooraleer ik nog een laatste keer aftap en het bier bottel.

Waarom verlies je dan het gemak van een CCT?

Je bottelt er toch ook uit dus mag de hopsok er toch gewoon blijven hangen?

Of zie ik nu iets over het hoofd?

pellets kan je gewoon via de opening in het deksel toevoegen en nadien via de kraan onderaan aflaten.

Voor de hopkous moet het deksel eraf, touwtje door deksel steken, en als je een volle CCT in een frigo staan hebt, kan je niet zo gemakkelijk aan die achterste sluitingen (en een 64L til je er niet even in je eentje uit). En om de kous er uit te halen na 4 dagen, weeral hetzelfde...

Na het dry-hoppen ga ik meestal nog zeker twee weken lageren en eventueel coldcrashen, dus die hopkous mag niet blijven hangen

• Heb al ge-dryhopped met zowel pellets als bellen.

Ook in de cct middels zo een hopkookzakje.

Het zakje samen met een flinke inox bout er in (zo blijft ie onder!) eerst paar minuutjes koken in water, dan de hop er in, toeknopen met zo 'n vernist koperdraadje en hop de hop in de cct...