Reinigen van (bier)glazen ...

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

ik merk dat bij veel van onze glazen (die in de afwasmachine terecht komen), er precies een 'film' op het glas komt.

Deze heeft een blauwe schijn, precies een olievlek, eigenlijk heel moeilijk te beschrijven ...

Ik vrees dat dit ook wat schuimnegatief werkt, weet iemand hoe je deze film kan verwijderen?

Alvast bedankt!

• Ik vrees dat je daar met redelijk agressieve middelen gaat moeten op werken. "In den tijd" bij mijn ouders in de serres werden ruiten gewassen met een heel sterk zuur (ik dacht zoutzuur) een heel sterke base (waterstofennogiets) en dan nagespoeld met water. Dat haalde alle vuiligheid er vlotjes af. Let wel, die producten kan je als particulier niet kopen en ik raad het gebruik ervan zeker NIET aan. Het is gevaarlijk spul als je niet weet wat je doet en naderhand van het product afgeraken is ook niet zo simpel aangezien je het niet gewoon door je gootsteen kan kappen.

Dit terzijde, ik heb hier ook zo'n aantal glazen staan. Mijn oplossing gaat zijn om ze gewoon in de glasbak te gooien en nieuwe te gaan halen in de kringloopwinkel. Daar koop je ze voor een halve euro per stuk dus dat is geen geld. Ik heb er deze glazen kunnen scoren :

• Dat je glazen een doffe blauwe schijn vertonen is te wijten aan de alkalische reinigings middelen in je vaatwas.
    Alkalische reinigers bij hoge temperatuur tasten het glas aan, er word een minuscuul laagje afgevreten.
    In dit ruw laagje blijven dan de oppervlakte actieve stoffen hangen welke schuimnegatief zijn voor je bier.
    Voor een beter schuim volstaat de glazen eerst voor te spoelen met zuiver water en uit te drogen met een schone doek.
    Tegen het dof zijn, IKEA of kringloop winkel bieden daar een oplossing

• Geen glazen in de vaatwas

Heb al in veel plaatsen geweest waar de glazen mat zijn en schuim negatief zijn , dit komt volgens mij door de agressieve stof in vaatwastabletten

Zoutzuur is wel vrij te verkrijgen , maar zoals je zegt moet je zeer goed opletten tijdens gebruik

Kom er niet aan met de handen , of als je morst op de grond bijt het gewoon gaten in de vloer

Ik gebruikte het voor het kuisen van rood koper , daarna wel goed afspoelen en het was als nieuw

• Bierglazen in de vaatwasser, grrr.

Gewoon lauw warm water is doorgaans genoeg. De handzeep uit zo'n pompje kan er wel gewoon bij, die ontvet lekker en doet geen kwaad. Met een schone doek goed drogen en :bier: er in.

Bij heel hardnekkig vuil, dat cafe spul gebruiken. Te koop in de groothandel, maar nieuwe kringloop glazen zijn goedkoper.

• Heb mij ooit laten wijsmaken dat glazen die de gekende blauwachtige vlekken beginnen vertonen glas is wat lood bevat, dus gelijk wat je erin uitgiet, het zal zeker net zo smaken als uit eender welk ander glas... :-)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."