Robuust Porter 2e poging

There are 17 replies in this Thread. The last Post () by chthon.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn vorige versie (een van de ruilbiertjes op het VHF 2018) was al dik in orde, maar voor mij mag het nog wat dikker. Daarom in november een 2e poging die nog wat meer body (gist die minder ver doorgaat) en karakter (méér chocolademout) en een hoger IBU zal hebben. Recept hieronder:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2018-09

Naam recept

Dölleper

Brouwdatum

22-11-2018

Bierstijl

Porter (Robuust)

Volume

20,0 l

Begin SG

1,070 SG

Eind SG

1,024 SG

Schijnbare vergistingsgraad

65,7%

Alcoholgehalte

6,0 vol.% (6,5 na hergisting op fles)

Berekende kleur (Morey)

135 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

70 IBU

Brouwzaalrendement

75,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

19,00 l

Water uit Diest, België

1,30 g

CaCl2

1,40 g

CaSO4

0,50 ml

Melkzuur

20,00 g

Bakkersgist

13,62 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

60 mg/l

5 mg/l

94 mg/l

150 mg/l

67 mg/l

86 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

2,76 kg

Pale Ale mout

Dingemans

9 EBC

42,1 %

1,76 kg

Pale mout. Maris Otter

Thomas Fawcett and Sons

5 EBC

26,9 %

0,66 kg

Brown mout

Thomas Fawcett and Sons

185 EBC

10,0 %

0,66 kg

Chocolademout

Thomas Fawcett and Sons

1000 EBC

10,0 %

0,33 kg

Cara-pils

Weyermann

2 EBC

5,0 %

0,26 kg

Weyermann Special W® 280-320 EBC

Weyermann

300 EBC

4,0 %

0,13 kg

Black mout

Thomas Fawcett and Sons

1300 EBC

2,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Amylaserust

68,0 °C

1 min.

60 min.

2,9 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

5 min.

2,9 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

30,0 g

Columbus

bellen

15,6%

60 min.

50,1 IBU

20,0 g

Northern Brewer

bellen

8,4%

20 min.

10,9 IBU

20,0 g

Willamette

pellets

6,5%

20 min.

9,3 IBU

30,0 g

Northern Brewer

bellen

8,4%

whirlpool

0,0 IBU

30,0 g

Willamette

pellets

6,5%

whirlpool

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

2,00 g

WYeast gistvoeding

anders

hoofdvergisting

1,00 ml

Tetrahop

smaakstof

bottelen

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

0,5 l starter

Windsor

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

18,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

18,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,025 SG

Schijnbare vergistingsgraad

71,4%

Temp. nagisting

20,0 °C

Temp. lagering

5,0 °C

Tips zijn natuurlijk welkom, misschien zie ik iets over het hoofd...

• Die 20 gr bakkers gist waar voor dient die??
    Als je die als gistvoeding wil gebruikten en kapot kookt laat je die beter weg volgens mij.
    Beter gebruik je echte gist voeding (waar enkel de juiste bestanddelen van dode gist zijn aan toegevoegd.)
    Het is de inhoud van dode of kapot gekookte gistcellen die zorgt voor de autolyse smaken
    Door 20 gr gist mee te koken ga je vermoedelijk ongewild al autolyse smaken toevoegen aan je brouwsel!!

Moet die bakkers gist dienen om je zuurstof uit je maisch water te halen, dan blijft die grotendeels achter in je filterbed, maar toch loop je het risico dat je de celinhoud van deze gist mee gaat overdragen in je wort.
    Ik zou het niet doen.
    Gistvoeding kost minder dan bakkers gist en daar zit alles in en de juiste proporties in gemengd
    :-/

• Wyeast gistvoeding stond er al bij, die gebruik ik in de giststarter. Soms kook ik ook wat bakkersgist mee als extra voeding. Ik wist niet dat dit negatieve effecten kan hebben, merci voor de tip. Ik zal de bakkersgist weglaten. :ok:

Als dat in je starter is en je giet die af alvorens aan je bier toe te voegen zie ik weinig problemen dat je dit wel zo doet.

• Ik gebruik bakkersgist om de zuurstof uit mijn water te halen. Ik merk geen negatieve effecten op het eindresultaat.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Ik gebruik bakkersgist om de zuurstof uit mijn water te halen.

Eigenlijk nog nooit gehoord :/

En hoe moet dat dan werken? Gewoon het principe dat de gist de zuurstof gaat gebruiken?

Beer is not the solution but it helps to forget the question.

• Koen, klopt die bitterheid van 70 IBU? Is dat niet aan de hoge kant? De Founders Porter zit rond de 45.

Mijn vorige versie was 45 IBU en ik vond die veel te zacht. Het eind sg was toen 1019, nu mik ik op 1024. Dus denk ik dat de balans wel zal kloppen. Ik heb mijn vorige versie naast het origineel van Founders geproefd en die was toch een stuk bitterder.

• Vandaag deze porter gebrouwen, perfecte brouwdag zonder accidenten of tegenslagen. Ook de waarden kloppen ongeveer met de voorspellingen. Ik heb wel 90 i.p.v. 60 minuten moeten maischen op 68°C om een fatsoenlijk maischrendement te halen (93,6%).

• We zijn nu een goeie 2 weken later.

De eerste 36 uur ging het waterslot tekeer als een gek, kleine 10 cm krausen. Dan zakte de boel in en er bleef enkel een randje gist plakken aan de binnenkant van het gistvat.

Op enkele dagen de temperatuur verhoogd van 18 tot 20°C. Weinig reactie, het waterslot blupte nog eens om de zoveel minuten. Ik dacht dat de vergisting was afgelopen, maar zat na een week nog maar op sg 1028 (streefdoel 1022).

Groot was mijn verbazing een dag of 3 geleden: terug een cm schuim/gist en regelmatig geblup. Ik zal dus nog wat moeten wachten voor ik bottel.

Heeft iemand dat ooit meegemaakt, een gestokte/slepende vergisting die na een tijdje spontaan terug op gang komt?

• Vandaag weer 2 weken verder. De tweede vergisting is vlotjes gegaan tot eind sg 1015! (streefdoel was 1022)

Dat betekent dat het een straffe porter wordt: 7,4 ABV i.p.v. 6,5 maar ook een hoog IBU van 67 dat niet gecounterd wordt door restsuikers zodat het een droge bittere porter zal worden, eerder een stout, niet de balans waar ik op mikte. Binnen een paar weken weet ik of het toch nog een drinkbaar bier oplevert. :-/

• Paar maandjes laten staan, bitterheid neemt wel af. Het voordeel van een bitter biertje vind ik persoonlijk, dat je er wel een uurtje aan kan nippen en genieten.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• We zijn nu weer een paar weken verder. Gisteren nog eens een flesje afgetrokken en ik ben heel content: een stevig, droog, pikzwart bier, maar toch niet te bitter zoals ik eerst vreesde. De balans klopt helemaal. Eigenlijk eerder een stout dan een porter, maar dat is een detail.