Orval Kloon anno 2018

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• M'n geheugen laat me wat in de steek, maar ik meen me iets te herinneren dat de flesjes Orval die nu in de handel zijn, gepasteureiseerd zouden zijn, klopt dat nog? OF, het zou kunnen dat ze de brett na een tijd lamleggen en de hergisting op de fles met een niet-brett doen?

Weet iemand met zekerheid onderwijl meer?

Het is van voorjaar 2015 geleden dat ik nog es Orval kloonde en zou het weer es willen maken, ook omdat het maar 6,2% alc.vol is.

Of is er vandaag snel ergens aan een geschikte brett gist te komen? best iets waar je niet teveel werk mee hebt.

• Voor het brouwen van mijn Orval kloon, die ik Aurelius heb genoemd, werk ik nog steeds de gist op uit de Orval flesjes. Die slurry gebruik ik voor hoofdgisting en hergisting op de fles.

De laatste 2 jaren heb ik niet veel kunnen brouwen, maar nu ben ik met pensioen en heb terug meer tijd. Het volgende recept dat ik terug ga brouwen is mijn Aurelius. Ik heb al wat gist in de koelkast staan maar ik denk nog niet voldoende. Volgende week zoek ik een gistkweek verder op te starten.

• Orval is niet gepasteuriseerd bij mijn weten en bevat geen bottelgist enkel de Brett en wat achtergebleven Sachh

In Orval gebruiken wij een welbepaalde stam van deze hoge gist. De wort gaat nu sterk gisten en bedekt zich met een schuimlaag en tot slot met gist. De hoofdgisting duurt vier tot vijf dagen. De gist werkt tussen 15 ° C en 23° C en komt, als de gisting afgelopen is, samen met het schuim aan de oppervlakte van het bier drijven.

Na de gisting, wordt het nog troebele jongbier overgepompt naar lagertanks. Daar rijpt het, krijgt het een betere smaak en verzadigt het zich met koolzuurgas. De lagering duur twee tot drie weken op een temperatuur van 15 °C. In deze tanks wordt gist toegevoegd die met de grootste zorg in het laboratorium van de brouwerij van Orval werd bewaard en zich door de nagisting op tank ontwikkelt, en zo het bier van Orval zijn heel aparte zurigheid geeft. Een nagisting in de lagertank verleent het bier zijn onvergelijkbare smaak, terwijl de verse hop die toegevoegd wordt, het bouquet versterkt.
    bron

Dus ik versta hier onder dat de patertjes eerst gewoon vergisten met een gist van hoge gisting, Bij het lageren bij 15°C voegen ze de brett toe en laten deze het bier verder uitgisten tot het klaar is om te bottelen ( = de juiste eind dichtheid heeft om niet over gecarboniseerd te raken in het flesje) Vandaar dat ze schrijven 3 tot 4 weken, ze wachten dus op de juiste eind dichtheid!!

Als je dus gist opkweekt uit een flesje heb je een mengeling van de Orval brett en de Orval sachh die je opkweekt.
    Maar aangezien een Sachh veel sneller opkweekt dan een Brett ga je bij het opkeken uit een flesje vooral veel Sachh opkweken.
    Dit is in principe totaal geen probleem daar je maar amper wat brett nodig hebt in je nagisting.
    Je gaat wel een smaak verschil hebben tov apart te vergisten met een Sachh en dan te conditioneren met de Brett zoals de paters doen.
    Een Sachh en Brett samen (in de hoofd vergisting) gaan in concurrentiestrijd en produceren dan een aantal (onaangename) zuurtjes.

Ik doe het zoals de paters eerst vergisten met de Orval Sachh en dan pas nagisten met de Orval Brett voor mijn Funky Orval
    (Heb bieden als reikcultuur in mijn gistbakje zitten)

• Met opkweken ervan heb ik al heel wat ervaring hoor Serge en al vaak gedaan ook, is nu echter al geleden van voorjaar 2015! Zonde!

Probleem is weer aan Orval geraken, bij de Hopduvel is ie telkens seffens uitverkocht en Goossens in Oostakker heeft 'm ook niet nu.

Denk dat ik voor de brett een pak Wyeast ga bestellen en de 1e gisting met Rochefort opkweek ga doen. Andere mogelijkheid voor de Brett is die Wild Jo van de Bollekensbrouwerij in Angtwaarpe. Maar die hebben ze hier ook niet vaak tegenwoordig.

• Iedere keer als ik eens bij jullie kom winkelen staan er steeds bakken Orval in de weg. (Ik ben er niet zo gek op, vanaf flesje 8 gaan ze mij pas smaken). Meestal gewoon in de Delhaize. Maar de grotere drankhallen hebben vaak weer geen Orval.

Maar goed, WildJo flesjes, is dat een enkele gist die daar in zit, weet iemand dat? Daarvan heb ik nog wel wat flesjes en van de winter wil ik toch eens wat met brett gaan doen.

• Probleem is weer aan Orval geraken, bij de Hopduvel is ie telkens seffens uitverkocht en Goossens in Oostakker heeft 'm ook niet nu.

Nog beetje verder rijden Ronnie...
    In de drankcentrale van Ertvelde hebben ze er bijna altijd.
    En anders net over de grens ;-) de drankcentrale 't Sas (van Gent) verkoopt ze steeds per 6.

Of ga gewoon op Café en zeg dat je de flesjes wat later terug zult brengen ^^

• Brouwland prijs voor 1 pakje Biergist WYEAST 5112 Brettanomyces Bruxellensis : 17,95 €

Bij Braumarkt zelfde gist: € 6,85

Voor 18,65€ heb ik ook nog een pakje Wyeast Ardennes erbij + verzending inbegrepen! en moet niet eens m'n auto bovenhalen want achter Orval gaan zoeken bij een biermarsjang kost kilometers en da's duur vandaag!

Vraag me af Brouwland dat nog kan overleven, hun hop die ze op voorraad hebben is nog van 2016 !

• BROUWPLANNER RAPPORT -

Naam van het bier : Val d' Or End 2018

Type van het bier : Orval Kloon

Brouwvolume : 28 liter

Extractie-efficiëntie : 78%

Voorspelling begindensiteit : 1050,1 SG /12,4 °P /12,8 Brix

Waarvan suikers : 1005,3 SG /1,4 °P /1,4 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,4 SG /1,8 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,7%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 35 IBU / 24 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Palemout 7 8 3,200 57,1 %

Aromamout (Amber 50) 49 1,000 17,9 %

Munich mout 15 15 1,000 17,9 %

Kristalsuiker 0 0,400 07,1 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch

Maischwater : 18,6 liter aan 71 °C

66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 29,3 liter aan Max.80°C (niet alles van nodig! rest is voor opkuis...)

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 70 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Target (U) BLM 4,5% 60 10' 24,5

Fuggles (A) BLM 4,5% 25 10' 10,2

Opmerking: de hop is van 2016 (diepvries)

VERGISTING

Gistnaam : Wyeast Belgian Ardennes + daarna Brettanomyces Bruxelliencis

Gisteigenschappen : Ver doorgistend

• Is die Bruxellensis de juiste brett, Ronnie? Ik dacht dat die van orval een eigen benaming had gekregen?

Ben niet 100% zeker, volgens hun voormalige brouwmeester wel, heb ik een paar jaar geleden nog gelezen, maar 'k vindt de site niet terug.

In ieder geval kan ik het eens doen, ik hoop goed uit te komen, m'n vorige waren altijd met Orval opkweek, en dat werkte snel! Hopelijk werkt de cultuurbrett even snel is de vraag...

• De Wyeast 5112 Brettanomyces Bruxellensis is niet de Orval brett, maar is afkomstig uit een Geuze uit de Zenne streek maar heeft een gelijklopend smaakprofiel.
    Deze Wyeast 5112 wordt algemeen als een zeer goed alternatief aanzien voor de Orval Brett
    (De vraag is of wij het verschil überhaupt kunnen proeven, er zijn te veel ander factoren die ook een rol spelen)

Wild yeast isolated from brewery cultures in the Brussels region of Belgium. Produces the classic “sweaty horse blanket” character of indigenous beers: gueuze, lambics, sour browns. Ferments best in worts with lower pH after primary fermentation has begun. This strain is generally used in conjunction with S. cerevisiae as well as other wild yeast and lactic bacteria. Produces some acidity and may form a pellicle in bottles or casks. Generally requires 3-6 months aging for flavor to fully develop.
    bron

WY5112 Brettanomyces bruxellensis – Provides the classic Brett character made famous by Orval. Descriptors include farmyard, wet hay, horse blanket etc. It is a good choice for secondary fermentation of hoppy beers and saisons in particular.
    bron

• Begrijp het eigenlijk niet goed. Hier in het verre Limburg staat den Orval altijd in de rekken van de Carrefour.

Ja, het is echt streekgebonden hoeveel er geleverd wordt. Ik heb als vakantiejob nog in een drankencentrale gewerkt en mijn baas vertelde me altijd dat in jullie streken veel Orval geleverd werd maar Oost-Vlaanderen bijvoorbeeld veel minder.

Als er een camion kwam leveren wist hij zelf niet eens of er een pallet orvan op zou staan. Soms één, soms geen, soms zelfs 3. Heel erg wispelturig.

• De Wyeast 5112 Brettanomyces Bruxellensis is niet de Orval brett, maar is afkomstig uit een Geuze uit de Zenne streek maar heeft een gelijklopend smaakprofiel. Deze Wyeast ...

OK, 't is dat dat nog ergens (ver weg) in m"n geheugen zat, thanks Serge. ;)

Maak er een weekendje Ardennen van en rij naar de abdij van Orval. Echt een aanrader: prachtige adbij + je kan er zoveel Orval kopen als je wil :)

ook allemaal déjà vu ;)

... en 'k heb echt geen moeite gedaan om te zoeken.

• Dus die brett kan je nooit "zuiver" opkweken uit een flesje of uit slurry voor een volgend brouwsel ? Zo begrijp ik dat toch goed , hé.. ?

Als je dus gist opkweekt uit een flesje heb je een mengeling van de Orval brett en de Orval sachh die je opkweekt.
    Maar aangezien een Sachh veel sneller opkweekt dan een Brett ga je bij het opkeken uit een flesje vooral veel Sachh opkweken.
    Ik doe het zoals de paters eerst vergisten met de Orval Sachh en dan pas nagisten met de Orval Brett voor mijn Funky Orval
    (Heb bieden als reikcultuur in mijn gistbakje zitten)