To CCT or not

There are 72 replies in this Thread. The last Post () by Brucero.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Hey Walter,


    Wij hebben een RVS CCT staan (ik meen dat de totale inhoud een 120 liter is) die we niet meer gebruiken.


    De CCT staat op poten (met wieltjes) en alle Kranen etc zijn makkelijk te demonteren en te reinigen.

    Als je interesse mocht hebben, laat dan iets weten. Je kan gerust eens langskomen om hem te bekijken.


    Groeten,


    Wim

  • Walter, ook inox heeft die reinigingsmiddelen nodig.

    Moet je die telkens met caustische (of gewone) soda behandelen? Ik zou eerder denken dat ik die ook kan reinigen met iets als dreft (maar dan niet geparfumeerd), goed kan naspoelen en dan op het moment dat er wort in moet kan onstmetten met starsan?

  • Het gebruik van die "zware" reinigingsmiddelen moet daarom niet elke keer, maar ik kan je verzekeren (zo was het bij ons) dat na een 8-tal vergistingen de biersteen nadrukkelijk aanwezig was. (ziet er proper uit als het nat is, maar duidelijk zichtbaar als het droog is)

  • Kun je wat meer info geven, Wim?

  • Moet je die telkens met caustische (of gewone) soda behandelen? Ik zou eerder denken dat ik die ook kan reinigen met iets als dreft (maar dan niet geparfumeerd), goed kan naspoelen en dan op het moment dat er wort in moet kan onstmetten met starsan?

    Reinigen doe je met zeep. eender welke niet geparfumeerde detergent dat geen al te schuim negatieve stoffen bevat zoals quaternair ammonium is OK. (zoek even de MSDS van je Dreft op en kijk even naar de bestanddelen)
    Voor je RVS spic en span te houden (oa de biersteen en andere mineralen die zich hechten aan de rvs te verwijderen welke je niet met een alkalisch of standaard detergent verwijderd worden) daarvoor spoel je na met een zure anionisch laatste spoeling zoal er zijn: Starsan, Saniclean, ......

    Dus eigenlijk niets moeilijk aan, en die zure laatste anionische spoeling dat je die een keer vergeet is geen ramp hoor, nu en dan gewoon zorgen dat die aanslag weg is (de aanslag is dikwijls zelfs niet zichtbaar voor het blote oog).

    Bij de eerste ingebruikname is het wel belangrijk dat je alle vettigheid en polierpasta, etsmiddelen enz verwijderd als dit niet van de fabriek af gedaan is zoals bij de apparatuur van SS Brewtech en volg je de reinigings voorschriften. in de meeste gevallen heb je hier voor heb je wel een stevig alkalisch detergent nodig. (maar dit is maar eenmalig)

    Andere apparatuur waar het niet specifiek is voor geschreven volstaat meestal een simpel sopje.


    Niet te moeilijk doen is de boodschap :thumbup:

    Toegevoegde noot:
    Meestal bij het brouwen/bottelen heb je toch een emmertje (of sproeibus) met Starsan op het einde over.
    Je kan dit dus makkelijk gebruiken om deze zure anionische spoeling uit te voeren ipv dit gewoon door de riool weg te gieten.
    Het grote voordeel is dat je ook op de moeilijk te bereiken plaatsen zoals vb de dode ruimte in een bol kraantje je het water vervangt door starsan oplossing en je als dus eventuele biologisch groei gaat afremmen of zelfs uitsluiten tijdens de periode dat je brouw apparatuur op non actief staat.

  • Het gebruik van die "zware" reinigingsmiddelen moet daarom niet elke keer, maar ik kan je verzekeren (zo was het bij ons) dat na een 8-tal vergistingen de biersteen nadrukkelijk aanwezig was. (ziet er proper uit als het nat is, maar duidelijk zichtbaar als het droog is)

    Als je dit heel fel hebt is te zacht water is meestal hier de oorzaak van in combinatie met het PH verloop tijdens de vergisting
    en krijg je calciumoxalaat afzetting. Het PIDPA water hier in de omstreken is tegenwoordig al zo zacht dat het bijna te weinig Ca bevat om een goed bier mee te brouwen buiten pils!! Vb bij ons op de gilde zit momenteel maar 40ppm Ca in het water wat een absoluut minimum is.

  • Hey Breugel,


    Ik ben even wat gaan opmeten mbt onze CCT en heb er ook een foto van genomen:

    De hoogte (grond tot aan het deksel) is een 130 cm

    De diameter is een 50 cm

    Er zijn diverse openingen voor een:

    * thermometer

    * kraantje voor staalname

    * kraan langs onder (voor het aflaten van de gist)

    * kraan langs de zijkant (om het wort af te tappen).


    Het is wat mij betreft een kwalitatieve CCT (geen "blikken geval"). Het deksel (diameter 33 cm) weegt bIjvoorbeeld al een goede 5 kg.


    Wij hebben nooit onder druk vergist maar dat is m.i. mogelijk!

    Wij hebben hem gekocht in 2014 en 2a3 jaar gebruikt (maar dat zie je niet aan de CCT).


    Kom gerust eens langs om hem te bekijken.


    Voor 375 euro mag hij weg.


    Groeten,


    Wim

  • Na het brouwen kuis ik nog al dikwijls met dreft , het afwas water gaat de gootsteen in en dan gaat er een klein scheutje azijn in, even goed rond vrijven en goed afspoelen.

    Voor het hergebruiken van de vergistingsketel spoel ik even met starsan

    Is gewone azijn goed ? dit doen we met al onze potten na koken en blinken dan weer mooi

  • Na het brouwen kuis ik nog al dikwijls met dreft , het afwas water gaat de gootsteen in en dan gaat er een klein scheutje azijn in, even goed rond vrijven en goed afspoelen.

    Voor het hergebruiken van de vergistingsketel spoel ik even met starsan

    Is gewone azijn goed ? dit doen we met al onze potten na koken en blinken dan weer mooi

    Schooonmaakazijn is nog beter want meer geconcentreerd. Ik kook het in mijn RVS brouwketel om de bodem terug proper te krijgen.

  • wimVD mooie CCT! Jammer dat ik zo groot niet brouw anders was ik al onderweg...

    Ik reinig na gebruik steeds mijn CCT met OXI

    En hier een foto...

    Ik denk er ook aan om naar zo'n CCT van SS Brewtech over te schakelen. Waarschijnlijk wel het iets grotere model van 53L. Heeft iemand hier ervaring met de mantels die daarvoor beschikbaar zijn?

    https://www.homebrewshop.be/en…gal-standard-edition.html


    Die 53L gaat niet in mijn frigo passen dus moet een alternatieve manier vinden om temperatuur constant te houden :)

  • (Quote from Loser)


    Ik denk er ook aan om naar zo'n CCT van SS Brewtech over te schakelen. Waarschijnlijk wel het iets grotere model van 53L. Heeft iemand hier ervaring met de mantels die daarvoor beschikbaar zijn?
    https://www.homebrewshop.be/en…gal-standard-edition.html


    Die 53L gaat niet in mijn frigo passen dus moet een alternatieve manier vinden om temperatuur constant te houden

    En je doet uwe 27L niet toevallig weg aan een schappelijke prijs dan? ???


    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

  • Wat de originele vraag van het onderwerp betreft heb ik de vraag vandaag voor mezelf beantwoord : ik heb net een SS Brewtech 7 gallon CCT besteld 8o

    Het is wel wat een investering maar ik denk dat ik ze me niet ga beklagen. Tijd om aan een recept te werken om er in te vergisten :)

    Laat vooral je eerste indrukken en ervaringen weten. Investering is bij mij ten vroegste na nieuwjaar, dus ben enorm benieuwd naar wat je er van vindt. Ik vraag me al meteen af hoeveel verlies je bvb hebt, aangezien ik er van uitga dat bij het afvoeren van je slurry je al verlies hebt en dan daarna met een dode ruimte zit onder in het vat waar wort in achterblijft na het bottelen, tenzij mijn aanname compleet van de pot gerukt is.

  • Sinds kort heb ik deze van Grainfather (link naar BMS). Het voordeel is dat deze een ingebouwd verwarmingselement heeft en een in- en uitgang voor koeling. De ketel zelf is dubbelwandig, dus scheelt ook al wel wat. De koeling is een simpele plastic bak in ijskast die ernaast staat (voor het afgewerkte product!), met daarin een aquariumpompje.


    Vroeger stond gistvat in een STC-1000 ijskast maar daar ben ik nu vanaf. Was toch niet zo efficiënt achteraf bekeken.


    Goedkoop is het niet, maar ik hoop er toch voor de rest van m'n brouwdagen gerust mee te zijn ...

  • Vraagje over het passiveren van de CCT : kan dat ook met azijnzuur in plaats van Starsan? Ik vind het nogal zonde van voor een 7 gallon CCT 210g StarSan te moeten gebruiken. Of kan je deze starsan (mits gebruik van demi water) nadien nog gebruiken om dingen mee te ontsmetten

    Neen azijnzuur is onvoldoende, maar waarom zou je heel je CCT vol willen zetten? De wanden nat houden met deze starsan oplossing met een sproeibus is al voldoende, en je kan telkens de oplossing beneden terug aftappen om je sproeibus te vullen,
    dus kom je er al met 1 a 2l oplossing.

  • Om toch nog even terug te komen op het gebruik van Starsan om je CCT te behandelen om hem netjes gepassiveerd te krijgen.
    Het is het fosforzuur in de starsan die je eigenlijk nodig hebt, dus je kan ook gewoon een fles fosforzuur kopen ipv de Starsan wat mogelijk goedkoper is, ook de Arsegan PURO SAN kan je gebruiken als je wil.
    Enkel moet je dan de concentratie even herberekenen tov wat voor geschreven is met Starsan in het geval dat je fosforzuur zou gebruiken.


  • De wanden nat houden met deze starsan oplossing met een sproeibus is al voldoende, en je kan telkens de oplossing beneden terug aftappen om je sproeibus te vullen,
    dus kom je er al met 1 a 2l oplossing.

    Ok, dat moet ik wel kunnen regelen :-) Ik had het wat verspilling gevonden om ineens 30 liter starsan oplossing te maken en deze dan nadien gewoon de gootsteen in te kieperen.


    Ik heb gelezen dat de kranen op de CCT volledig demonteerbaar zijn dus ik neem aan dat dat goede gewoonte gaat worden om het geheel proper en rein te houden.

  • Ik heb mijn brouwketels van SS-Brewing nooit gepassiveerd , is dit feitelijk nodig ?

    Heb een artikel gevonden waar staat dat na het beitsen en het afspoelen , het metaal automatisch wordt gepassiveerd in ongeveer 24 uur aan de lucht , in goede omstandigheden dan.


    Passiveren

    Over het passiveren van roestvast staal bestaan nogal wat misvattingen. Na beitsen en volledig verwijderen van oxidehuid/ verontreinigingen, passiveert roestvast staal spontaan aan de lucht. Voorwaarde voor een goede passivatie is de kwaliteit van het spoelwater. Wij adviseren spoelwater te gebruiken met een maximum chloridegehalte van 50 mg/l. Indien mogelijk geniet het gebruik van gedemineraliseerd water de voorkeur. Na spoelen wordt een volledige passieve staat van het roestvast staal verkregen na 24 uur. Chemisch passiveren adviseren wij indien niet met een goede kwaliteit water nagespoeld kan worden of indien het object/onderdeel na spoelen niet in een schone atmosfeer de gelegenheid krijgt aan de lucht te passiveren. Er is nooit enig verschil in kwaliteit van oxidehuid aangetoond tussen chemisch passiveren en natuurlijk (aan de lucht) passiveren.https://www.vecom-group.com/nl…staal/beitsen-passiveren/


  • Ik heb mijn brouwketels van SS-Brewing nooit gepassiveerd , is dit feitelijk nodig ?

    Om eventuele problemen naar de toekomst toe te vermeiden wel, maar wees realistisch, als het een simpele RVS ketel is die je uitschrobt met een schuursponsje, dan heeft het allemaal niet zo veel nut.
    Dit in tegenstelling tot vb een CCT met leidingen aftakkingen en kraantjes, daar is eigenlijk wel nodig.

    Maar er zijn vele misvattingen over passiveren.
    Eigenlijk doe je niet alleen passiveren.
    Even vereenvoudigd samenvatten met de verschillende stappen en de redenen van al deze stappen.
    De eerste stap is reinigen, om de polierpasta, en andere vettigheid en eventuele losse metaaldeeltjes van je ketel te verwijderen.
    Dit is in feite de belangrijkste stap, door het verwijderen van alle smerigheid komt je RVS pas bloot aan de lucht.
    Deze reiniging doe je met een goed detergent. Eender welk goed ontvettend detergent volstaat.
    Het belangrijkste is dat je de reiniging controleert met een mooi wit doekje gedrenkt in wat ethanol of aceton ...
    Je controleert met dit doekje of alle verontreinigingen weg zijn op meerder plaatsen (vooral waar er gelast is op moeilijk te bereiken plaatsen) door met het doekje over de RVS te wrijven, het doekje moet dus absoluut proper blijven, en niet grijs verkleuren
    De tweede stap is beitsen, dit doe je om de ijzer deeltjes die aan het oppervlak van de RVS legering zitten te verwijderen,
    RVS is een legering van ijzer, nikkel, chroom en molybdeen, als je deze legering aan de lucht blootstelt zal er een chroomoxide laag je ontstaan dat verhinderd dat deze legering begint te roesten, echter op de plaatsen waar er ijzer deeltjes blootgesteld zijn vormt er zich geen chroomoxide laag maar kan dit ijzer gewoon oxideren tot ijzeroxide wat dus bruin van kleur is (= gewone roest)
    Dit kan een heel klein plekje zijn dat je amper met het blootte oog kan waarnemen, (op moleculair niveau) maar omdat op dat plaatsje geen beschermde chroomoxide laag gevormd wordt zal er bij het gebruik van het apparaat op deze plaats deze RVS legering steeds verder aangetast worden door je licht zure wort, gebruikte detergenten enz..
    Zo ontstaat er een plekje/putje waar je dus blijvende corrosie hebt. (meestal zichtbaar als zwarte stip(pen) of zelfs putjes met roestkleur)
    Is die op een zichtbare plaats dan poets je dit meestal steeds weg, echter in de lassen in aftappen en bochten waar je geen zicht op hebt of niet aan kan is dit wat anders.
    Daarvoor ga je dus beitsen!!
    Je verwijderd niet alleen de ijzerdeeltjes aan het oppervlak van je RVS, je doet zelfs meer je neemt heel de slecht gevormde chroomoxide laag volledig weg zodat er een nieuwe zuivere eenvormige chroomoxide laag kan ontstaat zonder defect's.
    Als hobbybrouwer vreet je dus deze oude chroom oxide laag en en de ijzerdeeltjes weg met Starsan of een fosforzuur oplossing gedurende een tijd te laten inwerken.
    Hierna ga je alles zo goed mogelijk spoelen met kraantjeswater om de Starsan en de opgeloste ijzerdeeltjes te verwijderen.
    En vervolgens alles nog eens zeer grondig met gedemineraliseerd water na te spoelen zodat er niets achter blijft van ionen die de vorming van de chroomoxide laag kunnen beïnvloeden (kraantjes water bevat vb chloor ionen wat een negatieve invloed heeft op de vorming van de chroomoxide laag)
    De derde stap is dan het passiveren, Dit doe je door je apparaat gewoon weg bloot te stellen aan de lucht.
    Belangrijk is wel dat je apparaat netjes droog is tot in de kleinste hoekjes zodat de er een mooie eenvormige chroomoxide laag ontstaat

    Is dit nu belangrijk voor een ketel zonder enige aansluiting zoals een gewone kookpot uit de keuken, Neen dan zie je toch wat er gebeurt en meestal ga je dan ook eventuele corrosie wegpoetsen.
    is dit belangrijk voor CCT's en ander toestellen met aftakkingen moeilijk te bereiken plaatsen, Volgens mij wel.

    Dit is kort samen gevat wat je eigenlijk maar moet doen zonder er echt heel diep op in te gaan

    Maar een bedenking heb ik toch,
    Als je een nieuw apparaat koopt, dan ga je het toch eerst poetsen niet? je wil toch niet dat er vuiligheid bij in je bier terecht komt!!
    En voor je er wort in doet ga je het toch ook desinfecteren laten we zeggen met starsen.
    Ben je dan al niet meer dan halfweg in dit reinigen beitsen en passiveren verhaal.
    Maak het niet meer gecompliceerder dan moet!!!



    Hier nog een folder in begrijpbare taal die het bovenstaande wat meer in de diepte uitlegt.