To CCT or not

There are 72 replies in this Thread. The last Post () by Brucero.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het einde van het jaar komt stilaan in zicht. De uitgelezen tijd om familieleden en vrienden wat geld uit hun zakken te slaan om te investeren in de hobby. 8o8o

Op gebied van brouwaparatuur kan ik stellen dat ik vrij compleet uitgerust ben (basic, maar compleet). Alleen vergist ik momenteel in 2 vaten van 35 liter. Het zijn van die grote witte emmer met een deksel en waterslot. Voor de hoofdvergisting zal dit geen probleem zijn maar de navergisting kan natuurlijk veel beter.

Daarom heb ik mijn oog laten vallen op de Fermentasaurus. Maar wat zijn hiervan de voordelen, en ook vooral de nadelen van?
    Bijkomende reden is dat ik dit vat onder druk kan zetten en zo het beer kan carboniseren onder druk, of ziek ik dat verkeerd?

Graag jullie ongezouten mening.

Alvast bedankt

• De fermentosaurus lijkt me een relatief betaalbaar en leuk speeltje om makkelijk mee te vergisten. Heb er zelf wat zitten over opzoeken en hou wel van de mogelijkheid om ook onder druk te vergisten (alhoewel beperkt) of om samples te nemen en te lageren zonder zuurstofinslag. Het lijkt me efficiënter en moest ik niet al reeds een tiental glazen mandflessen hebben, ik zou er een kopen :-)

• De fermentasaurus ken ik niet, de fastfermeter wel en die wil ik je ten stelligste afraden. Lekt langs alle kanten en je moet nota bene de schroefdraden met teflon behandelen om ze deftig afgesloten te krijgen. Het deksel bovenop sluit ook absoluut niet goed en is quasi onmogelijk open te schroeven eenmaal het is dicht geweest. Het is wel een goede bottelemmer en daar gebruik ik hem ook voor.

Wat een CCT an sich betreft : ik denk dat het een heel makkelijke tool is om mee te werken en het spaart je een overhevelbeurt naar een lagerfles uit.

• De fermentasaurus kent ook zijn kinderziekten, de onderste vlinderklep is moeilijk te (de)monteren, de schroefdraad die de aansluiting moet verzekeren met de het PET gedeelte durft te blokkeren en is dan totaal niet meer los te krijgen.
    Het vul deksel is te klein om een 6 kant sleutel door te steken om het onderste stuk deftig te kunnen vastzetten of los te draaien.
    Tevens kan je er niet met je hand in om de fermentasaurus inwendig met een zachte doek te reinigen.
    Het statief is ook niet van het stevigste materiaal maar voldoet.

Ondertussen is er wel een nieuwe versie op de markt waarbij de opening van het deksel groter is zodat je wel met je hand er in kan en eventueel wel een 6 kant sleutel kan gebruiken om de vlinderklep te monteren op het PET gedeelte. Deze versie is dus ook eenvoudiger inwendig te reinigen. De nieuwe versie zou dus bovenstaande problemen mogelijk oplossen, maar die heb ik nog niet in actie gezien.

Belangrijk is wel dat je weet dat er momenteel 2 versies in verkoop zijn. En dat je dus als eventueel hier voor kiest je best zorgt dat je zeker de nieuwe versie hebt!

• zelf twijfel ik al lang voor de 'Ss Brewtech Brewmaster Bucket 26' is wel wat duurder.

Maar alles bijeengenomen zal je geen last hebben van veroudering van de plastic waardoor deze meer luchtdoorlatend zou worden....

• Eerlijk gezegd, als ik de prijs van die plastic CCT's eens goed bekijk en dit vergelijk met de CCT in RVS van SS brewing technologies, dan vraag ik me af of je niet beter even doorspaart en er zo eentje koopt. Die heb je voor de rest van je leven en zit heel goed in elkaar.

Ik geloof dat er een aantal gelukkige eigenaars op het forum zijn die dit gaan kunnen bevestigen?

• De fermentasaurus ken ik niet, de fastfermeter wel en die wil ik je ten stelligste afraden. Lekt langs alle kanten en je moet nota bene de schroefdraden met teflon behandelen om ze deftig afgesloten te krijgen. Het deksel bovenop sluit ook absoluut niet goed en is quasi onmogelijk open te schroeven eenmaal het is dicht geweest. Het is wel een goede bottelemmer en daar gebruik ik hem ook voor.
    Wat een CCT an sich betreft : ik denk dat het een heel makkelijke tool is om mee te werken en het spaart je een overhevelbeurt naar een lagerfles uit.

Ik heb de fastfermenter nu al een 20 maal gebruikt heb ondertussen van lekkage en een deksel die je tussentijds niet openkrijgt heb ik nooit geen last gehad, teflon moet je inderdaad op de schroefdraad gebruiken, heb enkel gevochten met de kraan die niet in of uit elkaar wilde maar dat heb ik nu het laatste brouwsel opgelost door zuurvrije vaseline te gebruiken moest dit al veel eerder gekocht hebben want heb het ondertussen al nodig gehad bij mijn brewbucket ook.
    De fastferments staan ondertussen te koop daar ik voor mijn verjaardag twee brewbuckets gekregen en rvs reinigt nog altijd iets handiger ( past perfect in mijn vaatwas) dan plastic en ze nemen ook minder plaats in dan de fastferment.

• Dat is geen positieve ervaring dat die persoon ermee heeft. Serge haalde ook al soortgelijke issues aan. Nu moet ik wel zeggen uit ervaring dat als er iets met een product scheelt, je er steeds mee bij Brouwland terecht kan (als je het daar kocht natuurlijk) en dat ze daar niet moeilijk doen over dienst na verkoop. Ik neem aan dat dat ook voor de Fermentasaurus opgaat.

Het sterkt me ook in mijn overtuiging dat je beter kan doorsparen voor een deftige RVS CCT (zoals deze voor 365 euro) of net als ik met een gist- en lagerfles werkt (is nog het goedkoopste en werkt altijd)

• Dat denk ik niet, hoewel ze er op hun website wel naar verwijzen dat je ermee onder druk kan bottelen?

Wat ook mooi is, is dat ze er een heating pad voor verkopen die om de conus heen kan en werkt met een controller die op de CCT past. Daarmee zou je in principe deze CCT ook 's winters in een garage ofzo kunnen zetten om ermee te vergisten.

• Ik vind het toch veel geld voor wat het is.

Zelf heb ik lang vergist in de klassieke goedkope vergistingsemmers, zonder infecties, schoonmaken was nooit een probleem.

Dan ben ik overgestapt naar de FastFerment en dat was een fiasco om redenen hierboven genoemd.

Nu werk ik met de FerMonster. Die is in pet en heeft een brede opening dus makkelijk te reinigen. Transparant dus je kan de gisting visueel volgen. En vooral: zeer goedkoop! Wel niet conisch, maar met het kraantje en een siliconen slang kan ik makkelijk overhevelen naar het bottelvat.

Ik gebruik voldoende gist en dankzij een snelle gisting hevel ik ook bijna nooit over. Direct na lagering naar het bottelvat.

Uitzondering is wanneer ik lang lager (met fruit, eik, ...)

• Nu werk ik met de FerMonster. Die is in pet en heeft een brede opening dus makkelijk te reinigen. Transparant dus je kan de gisting visueel volgen. En vooral: zeer goedkoop! Wel niet conisch, maar met het kraantje en een siliconen slang kan ik makkelijk overhevelen naar het bottelvat.

Hoeveel liter brouw je dan Koen?

Ik probeer telkens een 24 liter te brouwen, dan is de Fermonster 27 wsl nog te klein voor de hoofdvergisting. Ik kan evt wel wat minder brouwen (22 liter) om zo de Fermonster 23 te gebruiken voor de navergisting. Ik bottel altijd met de autosiphon en dat werkt voor mij zeer goed.

• Met een beetje tweaks ben ik best tevreden over mijn fastferment. Ontevreden klanten die hem kwijt willen kunnen voor een prijsje bij mij terecht. Maar voor je hem helemaal opgeeft: de dichting van het deksel is gewijzigd tov de eerste generaties, die eerste waren inderdaad rommel. Foodgrade smering zoals de eerder vermelde zuurvrije vaseline helpen griperende schroefverbindingen mijden. En dump de teflon en vervang hem door foodgrade loctite dichtingsdraad. Ik zoek het nummertje wel even op.

• Ik heb geen zuurvrije Vaseline (denk ik). Mag gewone ook voor de externe schroefdraden (komt niet in contact met het wort)?

Volgens mij wel, zolang het neutrale vaseline is. Die zit zelfs in de plastieken kraantjes die je koopt.

• ik denk dat het inderdaad loctite 55 is, maar nu vind ik dat doosjewel niet meer terug zeker ! Als het niet in contact komt met de vloeistof , dan kun je om het even welke smering gebruiken natuurlijk.

• Heeft het eigenlijk nut om bij l wort met een fastfermenter of andere cct te werken? Is de headspace niet veel te groot waardoor je risico loopt op oxidatie?

Tijdens vergisten geen last van :angel:

En tijdens lageren zet ik er meestal de CO2 op dus lucht krijgt hier geen kans! :thumbup:
    Behalve bij mijn laatste brouwsel moet er iets mis gegaan zijn... Leeg was de fles opeens :/

• Ik heb mijn RIS die nu staat te lageren overgeheveld na de eerst vergisting en 50 g suiker toegevoegd. Direct weer vergisting en koolzuurdeken.

Zo hebben ze het mij destijds ook aangeraden en dan maakt de headspace naar het schijnt veel minder uit. Waar wil toch blijven evolueren in het brouwen en mijn materiaal gaandeweg upgraden.

• Ssbrewtech CCT for the win!

Yes! I'm a snob...

Gist aftappen, sampling, gemakkelijk kuisen, alles in 1 vat, druk vergisten, bottelen (al dan niet onder druk)

Ik werk steeds met blow-off en bij te hevige vergisting doe ik preventief anti-foam erin. Maw ik vergist tot 23liter in mijn 7gallon.

Welke CCT heb je dan? Ik neem aan dat het niet de brewbucket is?

• Ssbrewtech CCT for the win

Ik ben sterk aan het nadenken om die 7 gallon zelf aan te schaffen. Ik ben het gedoe met al die reinigingsmiddelen wat beu. Zo'n CCT kan je deftig reinigen met een neutrale zeep, naspoelen en ontsmetten met starsan. En die gaat voor de rest van je leven mee denk ik.

Loser hoe hoog is die cct vanaf de onderkant van de poten tot bovenaan de uitgang voor het waterslot?

• Ik ben het gedoe met al die reinigingsmiddelen wat beu. Zo'n CCT kan je deftig reinigen met een neutrale zeep, naspoelen en ontsmetten met starsan. En die gaat voor de rest van je leven mee denk ik.

Walter, ook inox heeft die reinigingsmiddelen nodig. Maar voor mij is inox toch de standaard en als je toch aankopen moet doen, koop dan iets wat je achteraf geen frustraties oplevert.