Bentoniet in bier?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi brouwers

Heeft er iemand ervaring met bentoniet te gebruiken bij het klaren van bier?

Het is een soort klei die alleszins helpt bij het klaren van wijn en mede.

Op zich heb ik geen probleem met het uitklaren van mijn bier en gebeurt dit natuurlijk maar misschien kan het altijd nog een beetje klaarder?

Onderstaand een compositie van mijn vorige brouwsel (Belgian ale) over een periode van 4 dagen :)

• Met bentoniet het ik geen ervaring, maar als je wil gaan werken met klaringsmiddelen kan je beter voor de combinatie Biersol (of kieselsol, is hetzelfde) en gelatine. Het ene heeft een positieve lading en het andere een negatieve waardoor het klaarproces veel beter zal verlopen.

Ik heb ze hier beide liggen maar ben er nog niet echt mee aan de slag gegaan. Een goede koelkast en koud lageren doet veel wonderen als het op klaren aankomt.

• Het is een fabeltje, gelanceerd door de grote bierfabrieken, dat bier helder moet zijn. Ik ben dan ook geen voorstander van klaringsmiddelen. Een tijdje lageren is voldoende en dit moet zelfs niet in een koelkast. Ik ken minstens 1 collega die lagert bij 16°C en zijn bieren zijn fantastisch.

• Ik gebruik altijd bentoniet en klarvit bij witte wijn en mede, dit moet nu eenmaal goed helder zijn.

In bier nog niet geprobeerd want ik denk dat dit slecht is voor de schuimkraag maar ik kan verkeerd zijn ook natuurlijk... Bentoniet verzamelt de eiwitten in wijn en houdt dit vast op de bodem.

En ik lager enkele dagen op 0-4°C, geen klaringsmiddelen nodig dan.

• Het wel of niet helder krijgen van je bier is een persoonlijke keuze natuurlijk, ik heb zelf geen probleem met wat tweeschijn, maar het moet wel binnen de grenzen van het gewone blijven. Maar ik vind zelf dat bepaalde bieren wel beter ogen als ze wat helderder zijn, een sterke blonde à la duvel bijvoorbeeld mag gerust heel helder zijn. Een IPA hoeft niet zo maar bijvoorbeeld een Engelse Bitter dan weer wel.

• En het hangt ook nog een beetje af van hoe je uitschenkt. De meeste van mijn bieren trekken helder zonder dat ik een kelder of een speciale koelkast heb. Het is het uitschenken dat over het algemeen de boel verstoort.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Gralekgejost,

Bij het zien van uw lagerflessen wil ik je de raad geven om ze tot in de hals te vullen. Nu staat nog een groot oppervlak bloot aan de lucht in verband met oxidatie. Bij het lageren heb je geen kopruimte nodig.

Er was nog een beetje fermentatie na het hevelen waardoor er nog een CO2-laagje op het bier zal liggen. Tot dusver nog nooit oxidatieproblemen gehad :)

Als de hoeveelheid bier wat lager ligt, heb ik nog enkele apothekersflessen van tussen de 5 en 10 l liggen die ik gebruik zodat ik inderdaad geen probleem kan krijgen met oxidatie.

• Het is een fabeltje, gelanceerd door de grote bierfabrieken, dat bier helder moet zijn. Ik ben dan ook geen voorstander van klaringsmiddelen. Een tijdje lageren is voldoende en dit moet zelfs niet in een koelkast. Ik ken minstens 1 collega die lagert bij 16°C en zijn bieren zijn fantastisch.

Heb zelf ook geen dedicated koelkast op dit moment. Ben wel van plan dit te fabriceren volgende zomer :)

Mijn kelder blijft op een constante 16°C tijdens de zomer en 12°C tijdens de winter.

• Heb zelf ook geen dedicated koelkast op dit moment. Ben wel van plan dit te fabriceren volgende zomer :)

Mijn kelder blijft op een constante 16°C tijdens de zomer en 12°C tijdens de winter.

12°C is wel te weinig voor vergisting, tenzij voor een pils of ander ondergistend bier. Als je in de winter wil brouwen, moet je dus je gistingsvat kunnen verwarmen of je bier laten vergisten op een warmere plaats.

• Mijn kelder blijft op een constante 16°C tijdens de zomer en 12°C tijdens de winter.

Als je vergist in de keuken of hal (daar zal het wel +/- 20°C zijn) en lagert in die kelder zit je goed. Wat ik vroeger 's winters ook wel eens durfde te doen was de lagerfles goed afsluiten, afdekken en buiten zetten onder de luifel. Zeker op koudere dagen gaf dat een goed resultaat als ik bier wou laten uitklaren.

• Ik vergist nagenoeg altijd in mijn kelder omdat dat de enige plaats in mijn huis is waar de temperatuur constant blijft.

Op andere plaatsen kan de temperatuur, afhankelijk van het uur, tot wel 5°C verschillen, wat volgens mij niet zo goed is m.b.t. de smaak van het bier.

Nogmaals, op zich heb ik nog nooit problemen gehad met bovenvergisting, zelfs bij temperaturen van 12°C hoewel dit, toegegeven, ietsje trager gaat.De SafAle BE-256 vind ik hier persoonlijk een goede gist voor :)

• De BE-256 heeft als ondergrens 15°C en je vergisting zal daardoor inderdaad trager en niet optimaal verlopen. Met gisten die een hogere ondergrens hebben ga je problemen krijgen: gisting die niet wil starten, gestokte vergisting en nadien gushers, smaakafwijkingen...

Toen ik in het beging geen vergistingskast had, gebruikte ik een verwarmingsplaat. "Om gistingsflessen op te zetten. De platen zorgen voor een temperatuurstijging van ongeveer 9 °C en zijn voorzien om de wijn op goede vergistingstemperatuur te houden tijdens de winter."

Werkt perfect, eventueel te combineren met een stekkerthermostaat.

• 12°C is echt wel te laag voor de meeste bovengisten. Wat je eventueel zou kunnen doen is met goede isolatiepanelen een kist bouwen waar je gistfles mooi in past en dat eventueel met een Inkbird en een warmte-element op temperatuur houden.

Wat ook werkt, als je verwarmingsketel in die kelder staat tenminste, is je gistvat korter bij de uitlaat (schouw) van je verwarmingsketel zetten. Daar gaat het alleszins al warmer zijn als 12°C

Nog een andere optie is het aanschaffen van een verwarmingsmatje om onder je gistfles te zetten.

• De BE-256 heeft als ondergrens 15°C en je vergisting zal daardoor inderdaad trager en niet optimaal verlopen. Met gisten die een hogere ondergrens hebben ga je problemen krijgen: gisting die niet wil starten, gestokte vergisting en nadien gushers, smaakafwijkingen...

Toen ik in het beging geen vergistingskast had, gebruikte ik een verwarmingsplaat. "Om gistingsflessen op te zetten. De platen zorgen voor een temperatuurstijging van ongeveer 9 °C en zijn voorzien om de wijn op goede vergistingstemperatuur te houden tijdens de winter."

Werkt perfect, eventueel te combineren met een stekkerthermostaat.

Volgens het pakje is de ondergrens 12°C maar inderdaad ideaal tussen de 15 en 20 °C.

De bedoeling is om tegen volgende zomer een vergistingskast te bouwen met inkbird, zoals aangegeven door w@lter. Hopelijk kan ik tegen dan ook aan de slag met Kveik gisten :)