Houtsnippers

There are 4 replies in this Thread. The last Post () by Breugel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wie heeft er ervaring met het gebruik van houtsnippers?

Ik vind niet zo direct de juiste info op het forum (ligt waarschijnlijk wel aan mij...?()

Een paar jaar terug op die brouwbeurs in de Waagnatie in Antwerpen was er een firma aanwezig met zulke snippers: wilhelm eder walter; ik heb op het net gezocht, maar vond blijkbaar alleen iets over de vatenfrabrikant.

Goede/slechte ervaringen, werkwijze, doseringen: laat maar komen. Bedankt!

• Net weer wat aan het proeven geweest maar echt ervaren ben ik daar niet in. In een vorig bier een hoeveelheid gedaan deels op advies van iemand, zelf al de hoeveelheid stukken minder genomen en er zit uiteindelijk nog teveel houtsmaak in.

Het is heel afhankelijk van de kwaliteit van je houtsnippers, en hoe je ze gebruikt Vandaag heb ik besloten geweekte snippers zonder de drank te gaan gebruiken, de drank (wodka bijvoorbeeld) om te weken neemt dan de meeste tannines en andere bijsmaken mee.

En dan waar doe je het in, een zware ris met veel choco en dergelijke, of in een wat mildere quad.

Als je die te pakken kunt krijgen, van Django de Mareklop Oak en de Mareklop Oak Barrel Aged beiden te vergelijken. De eerste is op snippers gerijpt, de tweede alleen in een vat. Dan proef je goed het verschil.

Goed gebruikt voegt het wat toe aan je bier, doe je het teveel of verkeerd dan is het jammer, die smaak gaat je dan irriteren. Niet schrikken hiervan, ik ga er ook gewoon mee verder maar in een lagere dosering als wat velen adviseren.

Volgend bier, 1 gram per liter waarbij de wodka niet meegaat het lagervat in. 1 week in de wodka, 1 week de chips alleen lageren en dan bottelen.

Overigens, de snippers komen van Brouwland.

• Wie heeft er ervaring met het gebruik van houtsnippers?

Ik vind niet zo direct de juiste info op het forum (ligt waarschijnlijk wel aan mij...?()

Een paar jaar terug op die brouwbeurs in de Waagnatie in Antwerpen was er een firma aanwezig met zulke snippers: wilhelm eder walter; ik heb op het net gezocht, maar vond blijkbaar alleen iets over de vatenfrabrikant.

Goede/slechte ervaringen, werkwijze, doseringen: laat maar komen. Bedankt!

Je moet op zijn webshop kijken, daar staan alle vaten alternatieven zoals chips , cubes , spiralen poeder enz....

Wat betreft dosering kan ik maar een goede raad geven, elke manier van hout toevoegen geeft een andere resultaat.
    In de meeste gevallen kiezen wij voor chips opdat die een grote contact oppervlak hebben en toch nog eenvoudig te verwijderen zijn uit je bier.
    Hoeveel je moet gebruiken hangt van het type af en wat je beoogde resultaat is.
    Wat ik doe: (zeker bij een eerste maal)
    Ik spits eeen klein deel vb 2l af van een brouwsel van 20l
    In de 20l doe ik dan de minimale hoeveelheid chips of zelfs niets, in de kleien hoeveelheid daar voeg ik alle chips aan maximum dosering voor het hele brouwsel aan toe.
    Bij het bottelen blend ik deze dan tot ik het gewenste smaak patroon krijg.
    Simpel eenvoudig en steeds van de eerste keer correct.

Wat betreft het al dan niet eerst ontsmetten van deze chips of cubes.
    Des te exotischer de oorsprong (vb oude porto vaten) des te groter het risico op een besmetting tov vers geproduceerde chips uit blank hout.
    2 opties ofwel ga je de chips ontsmetten met alcohol (al dan niet met een smaakje) of wel ga je ze thermisch steriliseren.
    Ontsmetten met alcohol is simpel zorg dat je chips volledig doordrenk raken met de alcohol, en voeg de chips en de alcohol toe aan je bier zo verlies je geen smaak.
    Thermisch Ontsmetten kan je droog door deze in de oven 1 uur bij 120°C te houden of je kan ze ook stomen (wat ik de laatste tijd meer en meer doe) gewoon de chips in een hopzakje in een stoompotje voor de microgolf en met een minimum aan water
    gedurende 5 a 10 min stomen, de chips en de rest van het water (enkele cl) worden dan toegevoegd.

Een eiken vat geeft steeds een andere smaak om dat je daar meer oxidatie krijgt dan bij het gebruik van chips.
    Zeker als je kleine vaten gaat gebruiken (< 100l), kleien vaten worden best eerst gewaxt of met een niet toxische vernis aan de buitenzijde vernist om de invloed van zuurstof zo veel mogelijk te beperken.
    De contacttijd in een eiken vat ligt ergens tussen de 2 weken en ....... des te lager des te meer oxidatie maar ook meer smaak
    veel hangt hier af van wat je wil bereiken en van hoe dikwijls het vat al gebruikt is.
    Een vat ontsmet je door dit uit te stomen en niet met chemicaliën en al zeker niet met een zwavel wiek dit latste geeft afschuwelijke bijsmaken in je bier (rotte eieren)