Havervlokken, havermout, brouwstore of supermarkt?

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik gebruik normaal altijd de havervlokken uit Brouwland. Nu deze niet in voorraad zijn ben ik naar een alternatief op zoek.

Wat zijn jullie ervaringen qua verschil tussen havervlokken en havermout? En hebben jullie al verschillen gemerkt tussen producten van Brouwland en die van de supermarkt?

Ik heb geen zin in verstijfselen of dergelijke :p

• Hangt gewoon van je maisschema en beslagdikte af, of je havervlokken van de supermarkt moet verstijfselen of niet.
    Heb je een voldoende lange alfa amylase stap, is je beslag dikte dun genoeg en heb je geen 30 % in havervlokken in je beslag gooit is er zelden een probleem. (buiten dat mogelijk havervlokken uit de supermarkt net iets meer eiwitten bevatten)
    Een volwaardig alternatief is echte gemoute haver.
    (havermout uit de winkel is eigenlijk geen correcte benaming dat zijn gewoon haver vlokken)

• Ik heb in 2015 een soort hoegaarden gebrouwen. De stort bevatte allemaal niet verstijfelde granen.

Pilsmout Dingemans 39,2%

Geplette tarwe van Aveve 25,3% Nu niet meer verkrijgbaar.

Havervlokken van de supermarkt 35,4%

Het rendement was het laagste wat ik al heb gehad, en was 63%

De smaak van het bier zat helemaal goed, volgens die het proefden er bonk op.

Het beslag filterde zeer moeilijk, volgens mij door te weinig kafjes.

Het wort was heel witachtig.

360.jpg

540.jpg

Ik ga volgende keer minstens 45% Pilsmout gebruiken waardoor de andere ingrediënten minder worden en beter te filteren is. Ook zal het rendement iets stijgen.

• I

Ik ga volgende keer minstens 45% Pilsmout gebruiken waardoor de andere ingrediënten minder worden en beter te filteren is. Ook zal het rendement iets stijgen.

Ik speel vals met witbier, voor de meeste tarwe vlokken gebruik ik gemoute tarwe. De laatste keer was 37% gemoute tarwe en 3% tarwe vlokken, Dat gaf een waanzinnig hoog rendement en ga ik de volgende keer denk ik 20% + 20% doen.

De vlokken (haver en tarwe) kook ik eerst een half uur in water wat ik uit de maisch ketel leen. Daarna koel ik dat maar tot ongeveer 65 graden zodat het met het inmaischen zo met de stort erbij kan.

• Ik speel vals met witbier, voor de meeste tarwe vlokken gebruik ik gemoute tarwe. De laatste keer was 37% gemoute tarwe en 3% tarwe vlokken, Dat gaf een waanzinnig hoog rendement en ga ik de volgende keer denk ik 20% + 20% doen.

Sorry maar ik kan het niet laten en het niet persoonlijk bedoeld, dat zullen wel van die speciale hollandse rendementen zijn.

• Sorry maar ik kan het niet laten en het niet persoonlijk bedoeld, dat zullen wel van die speciale hollandse rendementen zijn.

Haha, en daarom had ik die waardes er niet bij gezet. Waanzinnig hoog is dus een paar procent hoger dan een gemiddeld bier terwijl witbier best aan de lage kant mag zijn.

Zie je, ik vertel dus nog steeds niet hoeveel :). Met de Leuvense methode is de conclusie hetzelfde hoor, alleen andere getallen.

• Met de Leuvense methode

Niks zo goed als iets uit Leuven 8o ... behalve de stella dan ^^

Die rendementen blijven toch altijd voor de nodige gespreksstof zorgen terwijl we allemaal uiteindelijk hetzelfde bekomen. Of je nu je rendement op verschillende plekken meet, of enkel aan het einde, dat maakt eigenlijk voor de initiële vraag niks uit.

Om op Stijn zijn vraag te antwoorden, naar mijn beste kunnen : ik heb al havervlokken van de Aveve en de Okay gebruikt, beide werken even goed. Ze zullen wel wat meer eiwitten bevatten als deze uit een brouwwinkel maar ik heb het niet kunnen vaststellen met de middelen die ik ter beschikking heb.

Wat het verstijfselen betreft is het net als met hydrateren : als je het doet moet je het op de goede manier doen anders krijg je eigenlijk een slecht resultaat. Er staat een heel goed artikel over op de wiki pagina. Voor haver zou ik het niet doen aangezien je in de temperatuursrange zit van het maischen, maar ik zou wel eens kijken naar de verstijfseltemperatuur ervan en zorgen dat ik toch even in die range blijf hangen voor ik verder ga.

• Gisteren gebrouwen met 20% havervlokken uit de Colruyt. Niet verstijfseld of extra behandeld.

Beslagdikte was 5 L / kg.

Gemashed op 65-66°C voor een uur en dan uitgemashed naar 78°C.

Filteren was een hel ... heb enorm moeten prullen in het filterbed om alles erdoor te krijgen.

Dan daarna tijdens het naar het gistvat gaan: ik gebruik hiervoor een filter van Matmill (zo'n chauffageslang) => hier kwam niks door, na de slang te schudden kwam er wel wat door. 180 gr pellets gebruikt op wat toen nog 24 liter wort was.

Uiteindelijk die Matmill eraf gedaan en een 300 micron filter tussen de kraan en het gistvat gehouden. Wort bleef gewoon in die filter staan... door hoge viscositeit want van pellets was niet veel sprake.

Tips voor de volgende keer zijn welkom ;) grover schroten kan een oplossing zijn voor het filteren maar dat is geen oplossing voor de hoge viscositeit.

• Serge dit was ik al van plan, geen geklungel meer ... ik heb er nog wel wat van colruyt maar ik zal deze deels opgebruiken in kleine hoeveelheden.

Heb je toevallig een wetenschappelijke verklaring waarom mijn wort zo hoog kon zijn in viscositeit?

• De verstijfseling van je haver is nooit volledig geweest en je bekom je dus havermoutpap.

(Natief zetmeel is zetmeel zoals het in de natuur voorkomt: in de vorm van zetmeelkorrels in plantencellen.)