Kveik bier the original

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Heb eindelijk kveik gist voss kunnen bemachtigen van the yeast bay..heb wat recepten uit noorwegen zitten zoeken en bekijken. Wil het graag wat traditioneel houden en dan zie ik toch vaak:
    - infusie van maischwater met jeneverbestakjes dag tevoren
    - zeer lange maischtijd en kooktijd van bij de 3 uur
    - dacht aan blond bier , maar meestal maakt men iets met special b en chocomout of carafa, soort dubbel dus
    - bier vergist aan 38 graden tot zelfs 42..

Graag jullie advies :
    -jeneverbestakken nodig of niet ? Waar vind je die takken en is den ook goed ?
    -die lange kook en maischtijden, kan het ook korter ?
    - is er ook een blonde kveik variant of zijn die altijd dubbel ?
    - vollenbak aan 40 graden vergisten of toch beter de 38 houden ?
    - Hoe smaakt nu uiteindelijk zon kveik bier, ik lees overal smaken die zeer fruitig zijn, mango, pruimen, abrikozen, passievrucht enz..weet dat cis al zoiets heeft gebrouwen, niet ?

Lange aanloop tot een uitgekiend recept als jullie even helpen

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Als je het traditioneel wil gaan doen en jeneverbestakken daarbij horen, dan vind ik dat je ze ook moet gebruiken. Je zou dan iemand moeten vinden met een jeneverbesstruik om wat takken vast te kunnen krijgen. Of misschien kan je ook gewoon jeneverbessen gebruiken hiervoor, maar dan wel in een kleinere dosis aangezien de smaak daar een stuk geconcentreerder van gaat zijn.

Gezien de lange kooktijden en hoge vergistingstemperaturen zou ik ook voor een donker bier gaan maar wel oppassen dat de caramouten niet teveel gaan vloeken met de jeneverbessen. De temperatuur zou ik aanhouden zoals de specificaties van de gist vereisen. Ik zou wel op 38° beginnen dan kan je nog altijd verhogen als het moet.

• Als je het traditioneel wil gaan doen en jeneverbestakken daarbij horen, dan vind ik dat je ze ook moet gebruiken. Je zou dan iemand moeten vinden met een jeneverbesstruik om wat takken vast te kunnen krijgen. Of misschien kan je ook gewoon jeneverbessen gebruiken hiervoor, maar dan wel in een kleinere dosis aangezien de smaak daar een stuk geconcentreerder van gaat zijn.
    Gezien de lange kooktijden en hoge vergistingstemperaturen zou ik ook voor een donker bier gaan maar wel oppassen dat de caramouten niet teveel gaan vloeken met de jeneverbessen. De temperatuur zou ik aanhouden zoals de specificaties van de gist vereisen. Ik zou wel op 38° beginnen dan kan je nog altijd verhogen als het moet.

Jeneverbessen worden eigenlijk afgeraden, enkel takjes zonder bessen..zijn die in onze streken te vinden?
    Ik weet niet eens hoe zon striuik of boom eruit ziet..zoiets als een ceder of sierspar ? Waar staan er in het wild ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk