denkpiste Cognackoekje

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat ik via het nederlandse forum een pakje cognac-snippers heb gewonnen was ik aan het denken deze te verwerken in een donker biertje met biscuit-tinten

Hiervoor heb ik uit de losse pols het volgende recept samengesteld.

Gezien het allicht vol fouten zit, plaats ik het maar even hier:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Volume

20,0 l

Begin SG

1,073 SG

Berekende kleur (Morey)

61 EBC

Berekende bitterheid (Rager)

29 IBU

Brouwzaalrendement

75,0 %

Kooktijd

70 min.

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Swaen Pilsner

De Swaen

3 EBC

62,5 %

1,00 kg

BlackSwaen Honey Biscuit

De Swaen

85 EBC

12,5 %

1,00 kg

GoldSwaen Brown

De Swaen

220 EBC

12,5 %

1,00 kg

Bruine kandijsuiker

Supermarkt

10 EBC

12,5 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Beta-amylaserust

62,0 °C

0 min.

30 min.

2,9 l/kg

Alfa-amylaserust

72,0 °C

10 min.

30 min.

2,9 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

6 min.

5 min.

2,9 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

50,0 g

Tettnanger

bellen

3,5%

70 min.

24,2 IBU

50,0 g

Tettnanger

bellen

3,5%

10 min.

4,8 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

0,00 g

Cognacsnippers

smaakstof

nagisting/lagering

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

2,0 pak(ken)

Belgian Ardennes (3522)

bovengist

• Dat is vloeibare gist geloof ik en per pak daarvan kan je in principe minder wort mee enten. Maar 1 pak zou inderdaad, mits toevoeging van gistvoeding en goed beluchten, zeker ook moeten lukken.

Ik zou echter nog een caramout toevoegen om het bier wat meer body te geven.

De GoldSwaen serie zijn cara mouten.. De naam is heel verwarrend, ik moet morgen nog een pak Goldswaen munich ruilen voor gewone Swaen Munich. Verkeerd gestikkerd in de winkel.

De beschrijving van de Brown: Intense caramel en biscuit smaak. Voor vollere body.

Ik denk dat dat deel van het recept wel goed zit. Voor de gist een mooie starter maken van 1 pak gist.

• Is het dan niet praktischer of kosten-efficiënter om een giststarter te maken met wat droog moutextract?

Het zal inderdaad misschien meer kosten efficiënt zijn, maar ik beschik niet over het materiaal om een starter aan te maken, en ook niet de tijd om dit onder de knie te krijgen. In de toekomst zal ik dit misschien nog wel doen, maar momenteel (nog) even niet.

De GoldSwaen serie zijn cara mouten.....

De beschrijving van de Brown: Intense caramel en biscuit smaak. Voor vollere body.

Dat is inderdaad de specifieke reden dat ik voor deze mout ben gegaan.

• Starters maken is eenvoudiger dan brouwen, en het lukt al met een 2 liter schone fles. Een Erlenmeyer en roerder zijn handig maar niet noodzakelijk.

In ieder geval beter voor je vergisting omdat je dan veel verse cellen hebt je je hebt maar 1 gistpak nodig.

• Het zal inderdaad misschien meer kosten efficiënt zijn, maar ik beschik niet over het materiaal om een starter aan te maken, en ook niet de tijd om dit onder de knie te krijgen. In de toekomst zal ik dit misschien nog wel doen, maar momenteel (nog) even niet.

Het kan ook met de "shaken not stirred" methode. Hier heb je niet veel voor nodig.

• zelf twijfel ik nog over mijn hoeveelheden gestorte mout.
    Ik had als richtlijn gekregen om zo goed mogelijk voor 80% pilsmout te gaan, maar kom nu maar aan 71% vooral dan omdat ik die kg Gold Swaen brown (cara-mout) ook gebruik om bij te kleuren. ik zou hierin naar een Gold Swaen kunnen gaan met een hoger EBC, maar dan geeft deze weer andere smaken af (noten) en die wens ik niet in mijn bier te hebben.

• zelf twijfel ik nog over mijn hoeveelheden gestorte mout.
    Ik had als richtlijn gekregen om zo goed mogelijk voor 80% pilsmout te gaan, maar kom nu maar aan 71% vooral dan omdat ik die kg Gold Swaen brown (cara-mout) ook gebruik om bij te kleuren. ik zou hierin naar een Gold Swaen kunnen gaan met een hoger EBC, maar dan geeft deze weer andere smaken af (noten) en die wens ik niet in mijn bier te hebben.

Gooi gewoon die bruine suiker eruit en vervang die door pilsmout. De Belgian Ardennes haalt met je suikerstorting waarschijnlijk een vergistingsgraad van 90%, je bier gaat te weinig body hebben.

• Persoonlijk zou ik dan voor dit recept eerder aan de S-04 denken. Deze heeft een iets hogere alcoholtolerantie en gaat iets minder doorgisten dan de US-05. Met die 12% suiker kan je dat wel gebruiken.

• hey Steinie ,

Ben onderweg even het pad kwijtgeraakt...

Als ik het goed voorheb, heb ik volgende opties voor de body van mijn bier te vrijwaren:

- ik gebruik de S-04 en laat de suiker zitten

- ik laat de suiker vallen, en vervang deze door extra pilsmout

- ik gebruik de s-04 en vervang de suiker door extra pilsmout

• Sorry, even niet opgelet.

Ik zou de suiker terugbrengen naar 5% en pils hiervoor in de plaats doen. De S-04 is geen gek plan, kun je gewoon ok doen.

Doen zoals voorstel mbroek.;)