Zeer laag rendement

There are 24 replies in this Thread. The last Post () by Gralekgejost.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen

Heb al enkele keren gebrouwd met een zelfgemaakte gasinstallatie maar schafte me recent een elektrische ketel aan aangezien deze compacter is in formaat: de Brewferm 'Beer Brew 25'.

Voor het maischen stelde ik de temperatuur in op 65°C en toen het water deze temperatuur bereikte, liet ik deze even staan. Alles werkte toen naar behoren. Temperatuur bleef constant.
    Na het inmaischen van het geschrote mout merkte ik echter op dat de temperatuur enkele graden zakte, waarna ik deze naar 70°C zette. Even iets gaan halen om te drinken en om te eten. Ik kwam terug en de thermometer stond op 82°C. Blijkbaar werkt dat 2500 Watt element beter dan ik had gehoopt.

Nu is de vraag of dit mijn rendement heeft aangetast: ik haalde namelijk slechts 1.037 waar ik 1.085 had berekend.

Kan deze hoge temperatuur de enzymen kapotgemaakt hebben?

Zou het instellen van de temperatuur op 70°C, dan het mout toevoegen en een uur laten maischen op 65°C een beter effect hebben?

Groetjes

Gralekgejost

• Het is niet handig de temperatuur te verstellen tijdens het maischen, dat wordt vanzelf weer goed geregeld. Wel is 2500 Watt tijdens het maischen veels te veel, je hebt denk ik toch te vroeg uitgemaischt (boven de 80 gradeb geweest) en daarna viel er niet veel meer om te zetten.

Er zittenhier wel wat mensen die beter weten dan ik om de Brewferm ketel goed in te stellen.

Welkom hier.

• Helpful

Welkom op het forum :thumbup:

de Brewferm 'Beer Brew 25'.

Die ken ik niet. Is dat het oude systeem dat Brouwland vroeger verkocht voor de brewmonk? Zit daar geen begrenzer op die de verwarming doet afslaan bij een bepaalde temperatuur? Zoals Chiel hierboven al zei : 2500W is veel te veel vermogen om te maischen. Ik brouw zelf met een Bulldog Brewer die traploos per 100W is in te stellen. Ik warm mijn water op met 2500W, dat gaat lekker snel. Eenmaal op temperatuur gekomen, gaat het vermogen terug naar 1000W, stort ik de mout en gaat er een isolatiemantel rond de ketel om de temperatuur overal egaal te houden.

Als ik overga naar een volgende stap in het maischschema, dan verhoog ik het vermogen naar pakweg 1500W en laat de temperatuur rustig naar boven gaan. Eenmaal op de gewenste temperatuur dan gaat het vermogen weer naar 1000W. De ketel blijft dan mooi op temperatuur en gaat niet "overshooten". En zo ga ik verder het schema af. Eenmaal het filteren voorbij is, gaat de ketel op vol vermogen (2500W) om te koken.

Wat het rendement betreft : eenmaal je beslag boven de 75° gaat is het afgelopen met het maischen. De enzymen zijn gedenatureerd (of hoe heet dat?) en gaan niet meer werken. Je kan daar eigenlijk niets aan doen. Ik zou ook niet inmaischen op 65°, dat is wel redelijk hoog. Ik heb de nodige experimenten gedaan met maischschema's en heb de volgende conclusie moeten trekken : De beste omzetting/rendement bekom je met een schema in enkele stappen : Inmaischen (60°C) - Bèta amylase (62°C) - gemengde amylase (67°C) - Alfa amylase (71°C) - Uitmaischen (78°C). Afhankelijk van wat je wil bereiken qua eindvergistingsgraad kan je spelen met de verschillende rusttijden maar echt héél veel maakt dat eigenlijk niet uit tenzij je met echte extremen gaat werken. Maar dan gaat je rendement weer achteruit.

• 057.600.30--products-20150302101002-05760030.jpgDit is 'm. Online vind ik er ook niet veel informatie rond. Op enkele kleinere sites kan je hem terugvinden voor €600 en ik heb 'm op de kop kunnen tikken op 'brouwstore' voor €240. Was ik dus wel tevreden van.

Bedankt voor de info rond het maisschema. Was oorspronkelijk de bedoeling in 3 fasen te doen.

Eerste stap op 65°C rekening houdende met het feit dat de temperatuur zou dalen tot 60°C na het toevoegen van de mout.

Dan zou ik het naar 69°C gebracht hebben en ten slotte van 78°C.

Goed dat ik weet dat ik de wattage dan best op 1000W zet :-)

• Hallo iedereen

Voor het maischen stelde ik de temperatuur in op 65°C en toen het water deze temperatuur bereikte, liet ik deze even staan. Alles werkte toen naar behoren. Temperatuur bleef constant.
    Na het inmaischen van het geschrote mout merkte ik echter op dat de temperatuur enkele graden zakte, waarna ik deze naar 70°C zette. Even iets gaan halen om te drinken en om te eten. Ik kwam terug en de thermometer stond op 82°C.

Gebruik je dit systeem samen met een pomp of roer je manueel?

Het temperatuurverschil tussen onder en boven kan namelijk snel 10 tot 15° verschillen. Ik gebruik een een elektrische weckketel en wanneer ik verwarm blijf ik erbij en roer ik voorzichtig. Wanneer de gewenste temperatuur bereikt is, zet ik het toestel helemaal af. Het is geïsoleerd met radiatorfolie en de temperatuur blijft vrij constant.

Als ik niet roer, heb ik snel overshoots!

• Ik roer manueel. Wanneer ik dit doe, merk ik echter geen temperatuurverschil op op de display. Ik zal er volgende keer echter wel eens op letten en de digitale thermometer gebruiken die ik nog heb liggen om zeker te zijn.

Roer je dan enkel als je temperatuur opdrijft?

Ik zal inderdaad eens kijken of ik wat isolatiemateriaal kan bekomen van een vriend/familielid. Zelf heb ik dit niet liggen. Ik vermoed dat ik dit ook vrij goedkoop kan bekomen in een zelfbouwmarkt.

• Ik zal er volgende keer echter wel eens op letten en de digitale thermometer gebruiken die ik nog heb liggen om zeker te zijn.

Altijd doen, de temperatuur dat het apparaat aangeeft is misschien niet correct.

Ik werk met een pomp die het wort continue door het beslag pompt. Hierdoor moet ik niet roeren.

• Ik roer enkel wanneer ik de temperatuur opdrijf + enkele minuten daarna omdat het verwarmingselement toch nog even warmte afgeeft na het uitschakelen. Ik meet altijd de temperatuur met een digitale thermometer en zo zie ik soms verschillen met de thermostaat van mijn weckketel. Ik blijf roeren tot die 2 een gelijke waarde geven.

Radiatorfolie of isolatiefolie voor de voorruit van je auto (op maat gesneden), werkt ook prima en kost bijna niets.

• Na het inmaischen van het geschrote mout merkte ik echter op dat de temperatuur enkele graden zakte

Ik doe de moutstort steeds op 2°C ongeveer hoger en pas dan de temperatuur aan naar de maischtemperatuur. Zo is de temperatuur meteen goed. In brouwhulp wordt ook berekend op welke temperatuur je moet storten, naargelang het gewicht en temperatuur van de mout.

• Ik roer manueel. Wanneer ik dit doe, merk ik echter geen temperatuurverschil op op de display. Ik zal er volgende keer echter wel eens op letten en de digitale thermometer gebruiken die ik nog heb liggen om zeker te zijn.

Ik zal inderdaad eens kijken of ik wat isolatiemateriaal kan bekomen van een vriend/familielid. Zelf heb ik dit niet liggen. Ik vermoed dat ik dit ook vrij goedkoop kan bekomen in een zelfbouwmarkt.

Is er geen pomp bij dit toestel?

• Gralekgejost , je kan die ketel wel serieus pimpen voor weinig geld eigenlijk. Ergens een solar pompje of een MD-06 op de kop tikken, een goede filterbodem erin en dat kraantje weg (de filteruitgang kan langs daar) en je hebt een goede maischketel waar je veel mee kan.

Of je neemt contact op met brouwerwaldonk voor een hevelfilter op maat. Daar heb ik enkel nog maar goede commentaren over gelezen. Voordeel is dan dat je geen pomp nodig hebt, gewoon kan blijven roeren en met die hevelfilter kan je heel goed filteren/spoelen.

• Ik denk dat in de loop van de tijd pompjes zijn toegevoegd en een filter en tegelijk de softwre wat is uitgebreid. In de basis zijn het allemaal ongeveer gelijke apparaten. Wie weet is er een nieuwere software op te zetten.

• Overigens, een pomp stuur ik niet meer aan met software, maar met een handbediend knopje. Als brouwer moet je dan toch nog wat doen.

Je ketel sturing kun je eventueel overnemen met een externe PID regelaar. Gwwn ovweahoot wn hwt vwrmogen wordt automatisch geregeld.

• Dat is gewoon een langwerpige weckketel met een mandje bij denk ik, geen pomp of roerder bij. En dan durven ze dat nog voor 600€ verkopen :D

https://www.hopt.nl/starterset…rewferm-Beer-Brew-25.html

Dat dacht ik er ook van :) Daarom dat ik €240 wel een degelijke prijs vond.
    Het filmpje dat je linkte, lijkt op de ketel die ik ook heb, maar is zeker niet dezelfde.

w@lter Thanks voor de tips voor de pomp. Ben nog niet van plan er momenteel wijzigingen aan toe te brengen, maar wie weet in de toekomst :)

• Ik kwam terug en de thermometer stond op 82°C. Blijkbaar werkt dat 2500 Watt element beter dan ik had gehoopt.

Nu is de vraag of dit mijn rendement heeft aangetast: ik haalde namelijk slechts 1.037 waar ik 1.085 had berekend.

Kan deze hoge temperatuur de enzymen kapotgemaakt hebben?

Je bent gralekgejost: natuurlijk heeft die temperatuur de enzymen kapotgemaakt.

Welkom op het forum!