The Holy Handgrenade of Antioch

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wat een mash-schema... Gelukkig doet de ketel het voor jou

Was ik nog vergeten te veranderen. Ik heb dit getest bij mijn brouwsessie gisteren en heb daar toch een paar conclusies uit kunnen trekken. Het heeft volgens mij bijvoorbeeld geen nut om langer als 30' te blijven hangen in de temperatuursrange van de bèta-amylase omdat na een twintigtal minuten deze omzetting volledig stilvalt. Pas als je binnen de range van de alfa-amylase komt, schiet de omzetting weer op gang tot ze ook daar weer stilvalt wat het einde van het maischen aangeeft. Ik had wel de indruk dat er bij de tussenstap op 67° weer een boost was en daarom laat ik die stap er ook in.

Ik ben ook van plan om telkens eens goed te roeren tussen elke stap in. Wel voorzichtig om oxidatie te vermijden, maar het lijkt me dat als ik telkens eens roer, ik tunnelvorming ga voorkomen in het beslag en een betere volledigere omzetting ga bekomen.

• Inderdaad dat maischschema per 10 minuten..zou dit ook geen oorzaak kunnen zijn van het lagere rendement met de pale ale mout uit de andere topic ? Ipv optimale stappen, ga je met dit geleidelijke schema soms net te lang maischen, maar vooral op bepaalde temp te kort voor een optimale omzetting

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ipv optimale stappen, ga je met dit geleidelijke schema soms net te lang maischen, maar vooral op bepaalde temp te kort voor een optimale omzetting

In tegendeel, de amylases hebben net alle tijd gehad voor de omzetting. Wel heb ik daar een andere conclusie uit kunnen trekken wat maischen betreft (ik had dit eigenlijk al lang geleden eens getest en heb het nu nog eens kunnen bevestigen) : Onder de 67°C valt je maischproces op een gegeven moment stil. Met gene moyen dat je daar nog deftig een verdere omzetting gaat bekomen, de densiteit blijft gewoon nagenoeg stabiel.De bèta amylase heeft zijn werk gedaan en houdt ermee op. De alfa amylase kan op deze temperatuur nog niet optimaal werken en gaat niet veel doen. Als je dan boven die 67°C gaat, dan zie je ineens een "boost" in de densiteit. Dàt is de alfa amylase die zijn werk begint te doen en als je stopt rond de 67 - 69°C, dan levert de alfa-amylase ook nog eens suikerketens die de bèta amylase mee gaat omzetten. Toch merk je ook daar dat na enige tijd (een minuut of 10) de activiteit weer begint te vertragen. Als je dan doorgaat naar 71°C, dan stop de beta amylase ermee maar gaat de alfa amylase op volle toeren draaien -> weer een kleinere boost in densiteit. En dan is het doormaischen tot de densiteit niet meer stijgt. Uitmaischen en klaar.

Nee, mijn probleem ligt in wat Serge mooi met die foto laat zien : de korrels van die palemout zijn zo ongelijkmatig dat het rendement er onder te lijden heeft. Ik ga er eens een tas van door mijn schrootmolen halen in zijn huidige instelling en kijken hoeveel granen heel zijn gebleven. Dat zal mijn vermoeden waarschijnlijk verder bevestigen.

Niet getreurd, volgende keer koop ik mijn mouten gewoon van Weyermann. Die zijn makkelijk verkrijgbaar en van goede kwaliteit. En de palemout zal ik zo op wel opgebruiken, gewoon het rendement tijdelijk wat lager zetten.

• Buiten enzymatiche werkingsprocessen heb je ook nog de verstijfseling die pas volledig is bij ongeveer 65°C voor gerst.
    Als je dus beneden de 65°C blijft maischen verloopt je verstijfseling nooit volledig en is er ook voor die reden een vermindering aan rendement.
    (vooral belangrijk bij een eenstapsmaisch dat je boven de 65°C werkt anders verlies je relatief veel aan rendement)

• Buiten enzymatiche werkingsprocessen heb je ook nog de verstijfseling die pas volledig is bij ongeveer 65°C voor gerst.

Voor ongemoute gerst, OK, maar gemoute gerst heeft daar toch geen last meer van?

Ik kan uit ervaring ook zeggen dat eenstaps maischschema's, in een koelbox tenminste, zowiezo een lager rendement geven. Tenzij je heel regelmatig gaat roeren, maar dat is in een koelbox uitgesloten want dan daalt de temperatuur teveel.

• Vandaag nog een beetje aan het recept gewerkt :

The Holy Hand Grenade of Antioch

Belgian Tripel

8.9% / 18.6 °P

BulldogBrewer

68% efficiency

Batch Volume: 19 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 19.7 L

Sparge Water: 8.58 L

Total Water: 28.28 L

Boil Volume: 23.43 L

Pre-Boil Gravity: 1.047

Vitals

Original Gravity: 1.077

Final Gravity: 1.009

IBU (Tinseth): 38

Color: 13.2 EBC

Mash

Infusion — 62 °C20 min

Temperature — 67 °C20 min

Temperature — 71 °C20 min

Temperature — 78 °C5 min

Malts (4.8 kg)

4 kg — Brewferm Palemout — Grain — 5.9 EBC

500 g — Weyermann CaraHell — Grain — 25 EBC

300 g — Weyermann Carapils — Grain — 4 EBC

Other (1.2 kg)

1.2 kg — Tiense Suiker Kristalsuiker — Sugar — 2 EBC — Boilmin

Hops (180 g)

30 g — Cascade (Whole) 5% — Boil60 min

25 g — Cascade (Whole) 5% — Boil10 min

25 g — Hallertau Blanc 10.5% — Boil10 min

25 g — Cascade (Whole) 5% — Boil1 min

25 g — Hallertau Blanc 10.5% — Boil1 min

50 g — Hallertau Blanc 10.5% — Dry Hop5 days

Miscs

9 ml — Lactic Acid — Mash

3.27 ml — Lactic Acid — Sparge

Yeast

1 pkg — Mangrove Jack's M47 Belgian Abbey

• Klopt je rendement wel Walter? Ah, jawel, andere rekenmethode, ik kom ook op hetzelfde uit uiteindelijk. (Voer voor wie er wat mee wil, maar laten we dat maar niet doen). Het gaat om de inhoud van je glas uiteindelijk.

Ik zou zelf wel minder suiker gebruiken, het is wel 23,6% wat je gebruikt. Niet liever wat meer mout erbij (Pale of Munich) in plaats van zoveel suiker? Maar ik hou wel van een tripel die niet te dun is.