Brewferm Palemout - teleurstellend maischrendement

There are 51 replies in this Thread. The last Post () by Gralekgejost.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik kom op dit onderwerp nog even terug. Vandaag dus opnieuw met de palemout gebrouwen, ditmaal met maar liefst 5kg, goed voor 90% van de stort.

Wat het schroten betreft : klam geschroot en de molen staat nu op 1.2mm opening (dikte van een CD). Het schrootsel zag er heel goed uit, veel "hele" korrels die gewoon uit elkaar vielen als ik ze probeerde vast te nemen.

Bij het inmaischen heb ik het beslag eens goed omgeroerd maar nadien ben ik er dus niet meer aangeweest. Wel ging het pompen deze keer véél vlotter waardoor ik uiteindelijk aan een serieus debiet (kraan bijna helemaal open) aan het pompen was.

Wat viel me nu op : de omzetting gebeurt wel degelijk maar veel trager als gedacht. Ik heb uiteindelijk ruim een half uur meer gemaischt dan gepland wat in totaal op ruim twee uur uitkwam. Vooral bij de 72°C stap ben ik langer gaan maischen (een 20 minuten langer) en zelfs in de laatste 5 minuten steeg de densiteit nog. Straffer, die extra 20 minuten alleen hebben me 2°P opgeleverd.

Ik vermoed dus dat die palemout misschien wat aan de oudere kant is waardoor de omzetting trager gebeurt? Maar hij is bijna op, nog minder als 10kg wat een tweetal brouwsels is. Daarna is het bio pilsmout van Weyermann.

• 50% is wel heel bedroevend. Heb je een alles in één brouwketel of brouwen in een brouwzak.

Ik brouw los in een ketel met roersysteem en filteren gebeurt met een hevelfilter. Zo bekom ik altijd mooi helder wort en een brouwzaalrendement van 68% en soms 70%

• Mijn laatste brouwzaalrendement was 68% (maar Brewfather rekent tot en met bottelen) maar het maischrendement zat op 75%.

Dat zijn cijfers waar ik gerust mee kan leven. Maar om deze te bereiken moet je dus heel traag maischen, lange rusttijden aanhouden en dan komt het dus alsnog in orde. Dit is echter niet installatie afhankelijk maar gewoon een gevolg van de kwaliteit (?) van de mout zelf. Mocht het een nieuwe zak zijn, dan zou ik ermee terug gaan maar met een zak die meer als halfleeg is, daarmee kan je moeilijk gaan aankloppen.

Ik zag dat ze bij de Homebrewshop ook Dingemans pilsmout hebben dus misschien koop ik die wel. Dat is goede kwaliteit, ik heb daar vroeger nog mee gebrouwen.

• Met Dingemans nimmer of nooit problemen gehad.

Castle heeft ooit èènmaal aan de gilde geleverd (enkel voor diegenen die het wilden...) Die waren een peulschil goedkoper, maar daarna is dingemans ook nog in prijs gezakt, finaal is het bij die ene keer gebleven dat de gilde nog iets bij Castle koopt.

• I know :( Heb enkele maanden geleden een alles-in-één elektrische brouwketel gekocht, maar bvb zonder pomp. Maischtijd was 60 minuten aan 3,5l water per kg mout. Volgende keer ga ik de maischtijd optrekken naar 90 minuten.

Denk dat mijn schoonvader nog een magneetpompje heeft liggen, wat ik volgende keer zal gebruiken om de wort te hercirculeren.

Hopelijk brengt dat het rendement wat omhoog want anders is het weggesmeten mout