There are 4 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgens mij heb ik bij mijn tweede brouwsel ergens een foutje gemaakt en niet lang genoeg gewacht om over te hevelen naar het filtervat hoe lang wacht je best?), waardoor er heel wat trub mee het filtervat is ingegaan. Vergisting is intussen bijna afgelopen. Kan ik het bier alsnog ergens mee filteren, of hoe pak ik dit probleempje het best aan?
    En als filteren mogelijk is, blijft er dan nog genoeg gist over voor de navergisting (op fles)?

Alvast bedankt.

• Ik Whirlpool altijd eens aan het einde vd brouwsessie. Minuutje of 5a10 wachten en overpompen...

Als de (hoofd)vergisting bijna afgelopen is kan je perfect overhevelen naar een ander vat. Trub weg, nog paar puntjes afsnoepen en dan lagering starten 😉

En er blijven nog genoeg levende gistcellen over voor de hergisting op fles 😘

• hey D_Reamzzz

Ik had ook in mijn laatste brouwsel veel trub. Ik heb dan steeds met een hevel met droesemkap gewerkt. eerst overgeheveld van mijn vergistingsvat in een vat waarin ik het bier een maand heb laten lageren. na het lageren heb ik dan gebotteld ook vanuit de hevel met droesemkap. het bier was nog steeds troebel, maar wel geslaagd te noemen. En geen zorgen inderdaad voor je gistcellen, die hebben bij mij ook alles overleefd, inclusief lagering van 1 maand bij 3°C.:thumbup:

• Met filtervat bedoel je waarschijnlijk je gistvat? Laat je gisting nog even doorgaan tot deze bijna is afgelopen. Je kan dit zien doordat het krausen (dikke laag schuim op je bier) is weggezakt en je bier lichtjes begint te klaren. Hevel dan over naar een lagerfles die net groot genoeg is voor het volume bier dat je hebt gebrouwen. Hevelen doe je vanaf boven naar onderen toe. Steek de hevel halverwege je gistfles en begin te hevelen, zak na een tijdje voorzichtig naar beneden met je hevel tot je +/- een cm boven de trub zit. Daarna stop je met hevelen, de trub&co zijn voor de toilet of composthoop.

Eenmaal gedaan met hevelen voeg je een suikerklontje toe aan je lagerfles. Dit gaat voor een heel korte gisting zorgen die de zuurstof uit je lagerfles haalt die erin is gekomen door het hevelen. Waterslot erop en als de gisting helemaal voorbij is (het waterslot blijft langer als een minuut stil en het bier wordt helder) dan kan je het bier koud wegzetten. Ofwel in een koelkast ofwel op een koele plek in je huis. Hoe kouder -> hoe helderder je uiteindelijke bier gaat worden.

• Helpful

Door hopbloemen te gebruiken en die los te laten meekoken kan je wort overhevelen van de kookketel naar het gistvat zonder trub.

Hoe?

- Voeg tijdens het filteren en spoelen, dus vóór het koken, zuur toe aan het wort tot het pH 5,1 is.

- Voeg tijdens het koken 1g/10L Iers mos toe aan het kokende wort.

- Koel met een spiraalkoeler (liefst roodkoper) het kokende wort en roer in het wort.

- Na het koelen met een schuimspaan flink roeren zodat als goed ronddraaid (whirlpoolen) en steek uw hevelbuis voorzien van een droesemkapje onder de laag hopbloemen.

- Na enkele minuten zullen de samengeklonterde eiwitten (die de trub veroorzaken)bezinken op het bergje met hopbloemen.

- Dan kan je daarna helder wort zonder trub overhevelen naar uw gistvat, want de trub ligt bovenop de laag hopbloemen.