Magneetroerder aankopen

There are 43 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik zou graag een magneetroerder aankopen, er bestaan al enkele topics maar die zijn ondertussen gedateerd.

Heeft er iemand goede opties en een overzicht van wat ik allemaal nodig heb?

• Er zijn een paar dingen waar je moet op letten:
    Belangrijk is het roerbaar volume, dat is meestal aangegeven. neem hier min 3 liter
    Koop geen magneetroerder gemaakt van een PC ventilator, Een PC ventilator dient om een PC te koelen en niet om magneten op te plakken en dan als magneetroerder te dienen, (de as slijt snel door het niet uitgebalanceerd zijn)
    Op Ali expres keuze genoeg maar je moet wel rekenen de meeste zijn boven de 22€ dus BTW en invoertax extra is mogelijk.
    Deze en deze is een mooie aanbieding is incl. roersstaafjes en uit de EU.

• Ik vond het DIY projectje wel héél plezant. Vooral met zo'n pc-ventilator: goedkoop en werkt toch wel ok voor mij sinds een 6-tal jaar. Maar je moet zelf uitmaken wat je eraan wil geven. Ik vond het knutselen op zich plezant, voor ik gebruik die hoogstens 9-10 x per jaar.

• De PC ventilator mag je zeker en vast niet afschrijven. Die dingen zijn gemaakt om lang achter elkaar te blijven draaien, zeker de modernere varianten ervan. De truuk is wel om de magneten er correct op te plakken en als dat niet goed is gebeurd gaat de as zeker uitslijten.

Van de magneetroerders van Klucky_13 heb ik ook al goede dingen gehoord en voor die prijs kan je het niet laten. Het zelfbouwpakketje kost nog geen 40 euro en lijkt me niet te moeilijk om zelf in elkaar te knutselen.

• Met PC ventilatoren moet je de specs zoeken op internet en je weet alles van de lagers. De meeste grotere ventilatoren zijn goed genoeg en kunnen jaren aan een stuk door draaien.

Wel is het zo dat een heel aantal ventilatoren zich niet goed gedragen op PWM motor regelaars omdat er al elektronica in de ventilator zit.

• Idd dat is mijn website (de vortex magneetroerder) en bouw en verkoop mijn spullen al meer dan 2 jaar. Intussen al een slordige 600 stuks in omloop, volledig in orde met de wetgeving (CE certificaat etc). Tot nu toe kan ik het aantal defecte toestellen nog op 1 hand tellen (en deze paar zijn keurig hersteld of vervangen onder garantie).

Inmiddels vind je 2 van mijn toestellen ook terug in het gamma van brouwmarkt, homebrewshop etc. M’n eigen site heeft wat enkele modellen meer.

Bij verdere vragen: shoot

;-)

• Ik heb genoeg tests gedaan met allerlei motoren, 1 motor kwam er als geschikt uit en was in aankoop vele malen duurder dan de ventilator die ik hier gebruik. De ventilator werkte ook gewoon beter op verschillende toerentallen. Ik heb hier een grote doos vol met allerlei motoren en ventilatoren die de revue gepasseerd zijn en afgekeurd waren in de testperiode :-)

• Blij dat je overal een mening over wil doordrukken :-) een ventilator is niet gemaakt om een magneetroerder mee te maken dus niemand zou dit mogen doen, duidelijke mening Serge, als je je daar even kan overzetten kan je lezen dat m’n toestellen super betrouwbaar zijn en dus eindeloos meegaan. Maargoed, ik ga hier verder geen discussie aangaan. De eigenaars van een toestel van mij liggen er gelukkig niet wakker van en zijn gewoon tevreden dat het toestel werkt zoals ontworpen ;-)

• Toch nog even zeggen dat die Chinese toestellen niet gekeurd zijn en geen geldig CE keurmerk dragen. Het “professionele” toestel dat je refereert zie ik ook geen melding of typeplaatje dat er een keuring zou op zitten..

Ik heb ettelijke 1000en euro’s betaald om mijn toestel tot op de draad te laten testen op alle mogelijke (en verplichte) criteria (EM straling, temperatuurtests, stresstesten, noem maar op). Niets toonde aan dat de ventilator ook maar 1 graad warmer werd met de magneetjes bevestigd. Zoals reeds aangehaald zijn deze perfect in balans en zorgen dus voor niets extra stress op de ventilator.

Maargoed, hier laat ik het maar bij, denk niet dat hier nog meer aan toegevoegd moet worden.

• Blij dat je overal een mening over wil doordrukken :-) een ventilator is niet gemaakt om een magneetroerder mee te maken dus niemand zou dit mogen doen, duidelijke mening Serge, als je je daar even kan overzetten kan je lezen dat m’n toestellen super betrouwbaar zijn en dus eindeloos meegaan. Maargoed, ik ga hier verder geen discussie aangaan. De eigenaars van een toestel van mij liggen er gelukkig niet wakker van en zijn gewoon tevreden dat het toestel werkt zoals ontworpen ;-)

Heeft niets te maken met een mening door te drukken maar met een mening te hebben.
    Een ventilator is ontworpen om lucht te verplaatsen een motor onder een roerplaat is ontworpen om de magneten te laten draaien. Niet meer of niet minder is mijn mening.

Het is gewoon spijtig dat je je aangevallen voelt omdat ik een magneetroerder die vermoedelijk een betere koop is ergens in een link zet dan die jij verkoopt

Wat betreft CE certificering van de toestellen die ik in de link aangeef, die van Ali Express heeft een CE certificering. (zie op de doos)
    Het is niet omdat iets van China komt dat het niet CE gecertificeerd is.

• Ik heb dat specifieke toestel reeds besteld en op dat toestel zat in ieder geval geen CE label op ;-)

Maargoed, ik zal dan wel de enige zijn die zich mateloos stoort aan mensen die denken dat hun mening de enige correcte is. Ik heb meer dan 2 jaar ervaring op vlak van dit topic, maar dan is er toch altijd iemand die denkt dat zijn mening correcter is ookal geef je duidelijke feiten over het gebruik van een ventilator en dan nog wordt je nog tegengesproken.

Denkende dat ik mij aangevallen voel doordat je links plaatst naar Chinese toestellen die volgend jou betere kwaliteit zijn louter omdat ze een motor gebruiken in plaats van een ventilator is gewoon triest :-) meer heb ik daar niet over te zeggen. Haal zo een toestel uit elkaar en je zal zien dat die motors lang niet zo een goede kwaliteit zijn. Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat die ventilatoren minstens even lang, al is het niet langer zullen meegaan.

Ik verkoop mijn toestellen nog altijd goed, zoals gezegd zitten ze in het gamma van brouwmarkt etc dus link zoveel je wilt naar alternatieven. Maar maak mijn methode aub niet zwart omdat jouw mening anders is dan die van mij (en anderen hier trouwens). Jij baseert je mening op een idee en op een principe dat een ventilator is gemaakt voor het verplaatsen van lucht. Ik baseer de mijne op ervaring en labo-tests. Maar toch is jouw mening volgens jou correcter, en dat is het gene waar ik mij aan erger.

Ik vraag me af waarom ik hier op het forum niet meer zo actief ben? Oh ja juist; als Serge gepasseerd is met zijn mening maakt het niet meer uit wat anderen zeggen en is er geen plaats meer voor een constructieve discussie ;-)

• Ik heb zelf geen magneetroerder en die staat ook niet op het programma om dit jaar aan te schaffen. Ik heb hier nog een hele lading Mangrove Jack's gisten liggen. Maar eenmaal die voorraad uitgeput is, dan komt het er wel van omdat ik na al die jaren eens serieus met vloeibare gist aan de slag wil.

Aangezien ik geen b&l afken van elektromotoren, CE labels en dergelijke meer, ga ik wel af op wat andere forumleden als ervaring hebben met een bepaalde magneetroerder. De roerders van KLucky_13 hebben op dat gebied een heel goede reputatie. Ze zijn professioneel geassembleerd, zijn gekeurd en getest EN je krijgt er nog een heel deftige dienst na verkoop bij. Dat laatste alleen is voor een leek als mezelf gewoon onbetaalbaar.

Van Ali-express en E-bay ben ik intussen al serieus terug gekomen omdat de kwaliteit keer op keer toch te wensen over laat. En als het product niet naar wensen is, kan je niet even aankloppen hier bij een bekend gezicht maar mag je het gaan uitleggen aan een Chinees die geen b&l geeft om het feit dat jij tevreden bent of niet.

Kunnen we nu gewoon terug gaan naar het topic op zich en niet naar de fabrikant(en) ervan? Net als stijn26 wil ik eigenlijk ook wel weten wàt je juist nodig hebt tesamen met de roerder. En in het verlengde ervan : hoe gebruik je dat ding nu juist?

• Voor een magneetroerder is het wel belangrijk dat de bodem van het recipient vlak is. De mandflessen die ik heb hebben een holle bodem dus daarmee gaat het niet.

Groot voordeel van die erlenmeyers is dat je de kokende wort rechtstreeks erin kan kappen en zo het risico op besmetting minimaliseert.

• Idd, bodem dient zo vlak mogelijk te zijn, hoe verder de roervlo van de roerder verwijderd is hoe meer aantrekking je verliest.

Je kan bv op m’n roerder perfect roeren in een typisch cola glas met een bodem van 1cm dik omdat het slechts een klein volume is. Diezelfde dikte voor een recipiënt van 2liter of meer en dat gaat niet lukken want daar heb je alle aantrekking nodig om het volume in beweging te houden zonder dat de roervlo “uit de bocht” gaat

• De mandflessen die ik heb hebben een holle bodem dus daarmee gaat het niet.

Ok, goed om weten. Ik heb wel een paar gistflessen van 5l met een vlakke bodem (zo van die flessen met een oortje). Die kan ik daarvoor opzij houden.

Volgende vraag : dat we proper en netjes moeten werken weten we, maar volstaat een grondige reiniging met een alkalische reiniger gevolgd door een onstmetting met een product als starsan?

• Tijdens het proces kook je op een bepaald moment je moutextract (ik werk toch met DME). Dit zorgt ook voor ontsmetting zou ik denken. Een normale reiniging van de erlenmeyer is dus naar mijn gevoel voldoende?

Ik was de erlenmeyer uit na gebruik en giet hem vol met een oxi-oplossing, kwartiertje laten staan, uitspoelen en daarna gewoon afdrogen. Wanneer ik hem terug gebruik doe ik er water in, moutextract en gistvoeding en dit kook ik in de erlenmeyer op mijn gasfornuis met alufolie afgedekt. Daarna koel ik de erlenmeyer in de pompbak met koud water, dan voeg ik de gist toe en zet ik die op de magneetroerder. Geen kans op infectie.

• Ik heb echter 5l mand- en gistflessen bij de vleet. Kan ik die in de plaats gebruiken?

Er zijn speciale roerder voor flessen met een ziel, maar niet echt handig in gebruik omdat de vlo niet altijd naar het hoogste punt wil klimmen.
    Erlenmeyers worden veel gebruikt maar zijn onhandig, als je belucht schuimt het al snel over, een recht vat werkt daar beter. Ook worden erlenmeyers vaak veel te vol gemaakt. Eigenlijk vul je ze tot maximaal het eerste streepje, liever blijf je daar onder. Hoe verder je vult hoe minder oppervlak je hebt voor de interactie met lucht/zuurstof als je geen beluchting gebruikt.
    Erg mooi zijn de rechte wijdhalsflessen van borosilicaatglas (b.v. Duran) alleen heel prijzig.

• Maargoed, ik zal dan wel de enige zijn die zich mateloos stoort aan mensen die denken dat hun mening de enige correcte is. Ik heb meer dan 2 jaar ervaring op vlak van dit topic, maar dan is er toch altijd iemand die denkt dat zijn mening correcter is ookal geef je duidelijke feiten over het gebruik van een ventilator en dan nog wordt je nog tegengesproken.

Ik vraag me af waarom ik hier op het forum niet meer zo actief ben? Oh ja juist; als Serge gepasseerd is met zijn mening maakt het niet meer uit wat anderen zeggen en is er geen plaats meer voor een constructieve discussie

Sorry, daar ga je verkeerd ik hoef geen gelijk te krijgen,
    Iemand vraag een mening van wat het beste te kopen, ik geef dan gewoon mijn mening.
    Als die dan niet overeen komt met het product dat jij probeer te verkopen, is dat spijtig.
    Vergeten hoe je op je donder kreeg op het NL forum omdat je een magneetroerder zonder CE certificaat wilde slijten.
    Vergeten wie je toe meerdere keren informatie heeft toegestuurd hoe je dit in orde moest krijgen?

En dan zeg je dat ik niet constructief ben en niet open sta voor discussie :cop:

• Volgende vraag : dat we proper en netjes moeten werken weten we, maar volstaat een grondige reiniging met een alkalische reiniger gevolgd door een onstmetting met een product als starsan?

Walter, ik gebruik mijn erlenmeyer op een kookplaatje om de starter met extract te maken. Dan moet je niets ontsmetten ofzo want door het koken in de erlenmeyer is alles steriel. Daarna alles afdekken en in koud water zetten.

Zo moet je geen pan meer gebruiken, moet je niet overgieten of ontsmetten. WEL goed opletten dat het niet overkookt want ik heb zo eens een vulkaanuitbarsting gehad in de keuken :D

• Wat ik me afvraag : die Erlemeyers zijn nogal duur in aankoop. Zeker de grotere versies. Ik heb echter 5l mand- en gistflessen bij de vleet. Kan ik die in de plaats gebruiken?

Volgens mij is alles goed als het roerstaafje maar mooi draait en niet "uit de bocht" vliegt. Een redelijk vlakke bodem is dus wel een must.

• Ik gebruik van die bruine apotheekflessen, heb er ene van 2,5 en 5 liter die ik maar halfvol doe. Geen perfect vlakke bodem, maar werkt goed.

Starterswort: zoals vroeger al beschreven = opkoken en bewaren in schone glazen bokalen. Openen met een klik en direct gebruiken. Makkie.

Wanneer ik hem terug gebruik doe ik er water in, moutextract en gistvoeding en dit kook ik in de erlenmeyer op mijn gasfornuis met alufolie afgedekt.

vandaag ook geprobeerd. Erlenmeyer uit brouwmarkt is "hittebestendig" maar dat is blijkbaar niet voldoende. resultaat: bodem gescheurd en plakkerig gasvuur 😭

• vandaag ook geprobeerd. Erlenmeyer uit brouwmarkt is "hittebestendig" maar dat is blijkbaar niet voldoende. resultaat: bodem gescheurd en plakkerig gasvuur 😭

Ik zet die altijd op een "verdelerplaat", zo'n geperforeerde dubbelwandige warmteverdeler om op een gasbek te plaatsen, nog nooit en Erlenmeyer gehad die kapot ging, denk dat je beter zacht begint op te warmen dan direct de volle hitte erop, is maar een gok/suggestie natuurlijk...? :angel:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik oogst mijn starterswort tijdens het koken van elk brouwsel, nadat de eerste hopgift al 30 minuten meegekookt heeft. Het wort wordt gezeefd en kokend afgevuld in beugelflessen helemaal tot over de rand vol. Trekken vacuüm tijdens het afkoelen en bewaren perfect gewoon op het rek. Ook vul ik een klein flesje van 100ml met een kroonkurk waarvan ik 50ml gebruik in een erlenmeyer van 0,5L, als eerste toevoeging op een flesje van 11ml met de gist, ik verdun die 50ml naar 1040 samen met enkele druppels olijfolie.

Na 24u is er al genoeg gist bijgekomen en gebruik ik de overige 50ml. De volgende dag gaat er een volledige fles van 500ml bij, maar verhuist alles naar een erlenmeyer van 2L

De morgen van de brouwdag de laaste fles van 0,5L er bij zodat ik rond 14u een zeer actieve starter heb met miljarden jonge actieve gistcellen.

Flesje met 11ml steriel wort met op de bodem de gist

540.jpg

Halverwege de opkweek, s'nachts staat de magneetroerder uit.

540.jpg

s'middags op de brouwdag

540.jpg

Met afgieten hou ik mij helemaal niet bezig, heb ik niet nodig want gedoseerd werken met gistvoeding geeft de starter absoluut geen vieze smaak, want het is bier in wording omdat er hop heeft meegekookt in het gebruikte wort.

• Ik oogst mijn starterswort tijdens het koken van elk brouwsel, nadat de eerste hopgift al 30 minuten meegekookt heeft.

Met afgieten hou ik mij helemaal niet bezig, heb ik niet nodig want gedoseerd werken met gistvoeding geeft de starter absoluut geen vieze smaak, want het is bier in wording omdat er hop heeft meegekookt in het gebruikte wort.

Hop bij in je opkeekwort is nadelig voor de gistgroei (lees er de lectuur er maar even over na)
    Een starter die belucht of continu geroerd is geweest aan de lucht is absoluut ook volledig geoxideerd, als je dit bij je bier toevoeg beperkt dit de houdbaarheid van je bier en heeft dit een nadelig effect op de frisse smaak van je bier.
    Algemeen wordt door iedereen aanvaard dat je best een geroerde of beluchtte starter dient af te gieten.
    Maar ieders doet wat hij wil en waar hij zich goed bij vind.