The Black Beast of Aarrrggghhh

There are 23 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hopelijk lukt het me dit weekend om nog eens te brouwen (en anders is het voor volgende week). Dit staat op de planning : The Black Beast of Aarrrggghhh

De bedoeling is om een donker, zeer sterk bier te bekomen met een complexe mout- en hopsmaak. De hopkeuze is deels mee gemaakt omdat ik restjes van het vorige brouwjaar wil opgebruiken vooraleer ik met mijn eigen tuinhop aan de slag ga.

• Ik heb ooit zo'n schema gebruikt om een theorietje van mij te testen (met succes trouwens). De meeste omzetting tijdens een temperatuursstap gebeurt gedurende de eerste 5 à 10 minuten. Daarna valt de omzetting terug tot een minimum. Door telkens de temperatuur te verhogen met een paar °C geef je de enzymen een trap onder hun ... en doen ze hun werk beter. Tenminste, dat is mijn ervaring ermee.

Het brouwen is trouwens verplaatst naar volgende week, vandaag heb ik flesjes lopen wassen en een bier gebotteld. Moet ook eens gebeuren.

• Holy handgrenade of antioch: sterke blonde

Geloof het of niet, maar die stond op de lijst voor een Westmalle Tripel kloon mee te brouwen 8o

Zit al een hele week thuis met een ferme oorontsteking :cursing: Penicilline heeft niet gewerkt, zit nu aan antibiotica. Hopelijk voel ik morgen al een stuk beter, anders moet ik het nog een weekje opschuiven.||Maar een plus bij een min : nu heb ik wel de tijd om het boek "Brew like a Monk" eens te lezen dat ik al jaren in mijn kast heb liggen. Misschien haal ik daar nog een paar tips uit voor dit bier.

• Penicilline IS een antibioticum. Maar waarschijnlijk wel iets waar mee wordt gestart, in plaats van iets straffers.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Penicilline IS een antibioticum.

Voor zover ik het snap zijn het twee aparte dingen, maar ik ben geen dokter. Wat ik wel weet is dat de tweede kuur wel aan het werken is. Maar ik ben nog altijd doof aan de ene kant en brouwen zit er deze week niet in. :(

Wordt volgende week dus en dat geeft me tijd om nog champagnegist te bestellen en de Aarrrggghhh wat meer AARRRGGGHHH te maken 8o Dit wil ik bereiken door enkele aanpassingen in het recept te doen, voornamelijk door de aanpassing van de suikergift. Vervangen door donkere kandijsuiker (vloeibaar) en het alcoholgehalte ermee een stuk naar omhoog halen, richting 14, misschien zelfs 15%.

• Zoiets 8o

Ik heb ondertussen het recept wat aangepast. 1.3kg kandijsuiker in plaats van 0.5kg gewone suiker. Deze wordt toegevoegd aan het einde van de hoofdgisting tegelijk met de gehydrateerde Bioferm Champ. Van deze Champagnegist ga ik een heel klein beetje opzij houden voor het bottelen. Kwestie van het hergisten gemakkelijk te laten verlopen.

Ik heb voor de Nottingham gist ook 80% ingegeven als vergistingsgraad. Volgens mij moet die dat goed kunnen halen, zelfs op een stamwort van 1.090 SG (dat is voor de suiker). Het maischschema heb ik ook nog aangepast voor een maximale omzetting en zoveel mogelijk vergistbare suikers.

Het recept kan je trouwens hier vinden :)

• Ik hanteer meestal een regel van 2 weken hoofdgisting, 2 weken lageren en 2 weken hergisten op fles. In dit geval was de hoofvergisting na een goede week afgelopen en begon het bier reeds uit te klaren. Daarom heb ik het dan ook naar de lagerfles geheveld, lager in een gistvat laten staan had geen nut. Het heeft dan nog een week warm gestaan omdat het iets is beginnen hergisten door het overhevelen. Vorige week heb ik het dan koud gezet in de koelkast en gisteren was het al mooi helder en heb ik het ook gebotteld. Rijpen kan het nog rustig in de flesjes.

Die lange gist- en lagertijden waar je her en der wel eens van hoort zijn volgens mij niet meer van deze tijd. Zorg voor een goede vergisting met voldoende gist en dan is de hoofdgisting na een week, maximaal twee weken voorbij. Langer als dat en je hebt eigenlijk ergens een probleem in je gistmanagement (die paar uitzonderingen buiten beschouwing zoals lambiek en Brett bieren). Lageren doe je ook enkel om het bier helderder en stabiel te krijgen. Na een paar weken is dit meestal in kannen en kruiken en ik heb de ervaring dat het in een koude lagering (<6°C) nog een stukje sneller gaat.

Maar dat is eigen ervaring, ik kan er geen wetenschappelijke uitleg aan geven.

• Dikke k$k : ik krijg maar geen deftig koolzuur op de flesjes. We zijn nu ruim 3 weken verder en er staat zo goed als geen sprit op.

Ik heb ze al geschud en alles maar het koolzuur blijft hetzelfde. Het enige dat ik nu nog eens kan proberen is om de flesjes naast de verwarming te zetten en de gist eens goed zijn gang laten gaan bij +25°C.