Effekes Wèèze

There are 24 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voila, we gaan een van dees nog eens wat graantjes verspillen.

Het wordt een simpel weissbiertje, zonder al te veel poeha. Gewoon om deze stijl eens onder de knie te krijgen.

Ik weet, die mannen passen decoctie toe, maar ik ga het niet moeilijker maken en misschien enkel gedurende de 72°C stap dit toepassen. Hangt van de goesting af. Hieronder het receptje.

BROUWCEL 1.0 RAPPORT - Datum Export: 21/09/2018

Naam van het bier : Effekes Wèèze

Type van het bier : Weissbier / Weizen

Brouwvolume : 16 liter

Extractie-efficiëntie : 70%

Voorspelling begindensiteit : 1051,3 SG /12,7 °P /13,1 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1012,0 SG /3,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,2%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 12 IBU / 12 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Weyerman Extra Pale Premium Pilsner 2 1,100 30,3%

Tarwemout 5 2,000 55,1%

CaraPils 5 4 0,180 05,0%

Munich mout 15 15 0,350 09,6%

MAISCHEN EN SPOELEN

Maischwater : 13,8 liter aan 57 °C

45,0°C gedurende 15 min (1e fase, Ferulinezuur)

54,0°C gedurende 10 min (2e fase, Eiwitrust)

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 35 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C 5 min

Totaal spoelwater : 9,8 liter aan max 80 °C

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Hallertauer Mittelfrüh (A) BLM 4,2% 18 FWH 10,9

Hallertauer Mittelfrüh (A) BLM 4,2% 10 55' 0,9

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Rijsthulzen 100,0 g Maisch

VERGISTING

Gistnaam : Danstar Munich Classic

Gisteigenschappen : Weizen en Chimay achtig / banaan en kruidnagel / tot 12%

Advies temp. : 17 tot 22

Instructie gist : 09 gram rehydrateren in vooraf gekookt water afgekoeld tot 25°C -28°C

Schema : 4 dagen 18°C - 5 dagen 20°C

• De munich zit erin om een beetje broodsmaak te krijgen en om de kleur wat donkerder te krijgen. De carapils, een vuile gewoonte. Misschien gooi ik die er nog uit.

Bedoel je dat de danstar munich Classic geen goede gist is? Volgens mij is dit na veel lezen, de beste weizenkorrelgist die op de markt is.

Kruidnagel krijg je door lage temp te vergisten. Banaan door hogere temp en ik wil beide. Ook de eerste dagen laag omdat deze gist nogal een schuimerke is blijkbaar. ;)

• Gisteren deze dus gebrouwen.

Voorspelde begindensiteit niet behaald. SG: 1045 i.p.v 1051. Aantal liters Oké. Maar een extract-efficiëntie behaald van 64%.:@

Het zal een lichte weizen worden. Benieuwd hoever die gaat uitgisten.

• Vanmorgen was de labgisting al zeer hevig. Ik hoop dat in men gistkast het een beetje rustiger is want anders ga ik straks wat kuiswerk hebben. Ben vergeten een blow-off te steken.:(

• Eventueel aanvullen met moutextract?

Heb ik niet in huis. Ik ga het zo laten. Als alles vergist zoals verwacht, kom ik gebotteld aan 5%. Lijkt me wel genoeg.;)

Vanmorgen nog snel eens gekeken. De gisting loopt goed. Gelukkig heeft het ballonnetje op de labgisting het schuim tegen gehouden. in de Fermonster(frigo) gaat het er wat rustiger aan toe omdat de temperatuur op 19°C staat.

• Dat was de bedoeling dat ik in de stijl bleef en in grote lijnen hun werkwijze handhaaf als je dat al kan met een BrewMonk. Alhoewel ik bij de botteling, hiervan ga afwijken door bottelsuiker toe te voegen. :/

• Gisteren overgeheveld.

Labgisting geeindigd op: 6.2°Pt = 1012 (Refractometer)

Batch: 6.5°Pt = 1013 (Refractometer)

Dit gaan we natuurlijk nog eens controleren vóór botteling.

Smaak en geur komen toch, volgens mij, overeen met een weizen, dus denk dat dit wel goed komt. Had nog liever iets meer banaan gehad maar de gist heeft mij in snelheid gepakt. Ik denk dat op dag 4 de gisting al voorbij was. Had het moeten weten bij zo'n laag OG(1045)

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

The post was edited 1 time, last by Steinie ().

• Gisteren gebotteld.

Gemeten met Hydrometer:

Labgisting: 1014

Batch: 1014

Bananengeur en smaak is oke. Zat wel een smaakje in dat ik niet kan thuisbrengen. Hopelijk gaat dit er nog uit bij het hergisten op de fles.

Uiteindelijk komen we nu op een weizen van om en bij de 4.6Vol%. Nog binnen de range van de stijl maar had hem toch liever een procentje, 5.6Vol% en iets moutiger gehad.

En in mijn haast toch wel wat te weinig bottelsuiker gebruikt.:@ 7.5Gr/Liter wat neerkomt op een 2.5 volume. Had gerust 1 of 1.5 gram per liter meer mogen zijn, zodat ik op een 3 volumes kwam en meer.

• Kruidnagel?

Awel, dat was ook mijn eerste gedacht.

Als hij hergist is op fles ga ik nog eens fatsoenlijk proeven.

Als het zo is, is deze gist toch wel een goede korrelgist om een weizen te brouwen. Kruidnagel, banaan, dat zijn de smaken die er in thuishoren.

Ik zal dan wel de bij de volgende poging de ferulinezuurrust i.p.v. 15 minuten naar maximum 10 minuten brengen want dat smaakje neemt nu wel de bovenhand.

En evenentueel de 2 eerste dagen maar op 19° vergisten i.p.v. 3dagen om wat minder kruidnagel te krijgen tijdens de vergisting.

Of gewoon zorgen dat men OG op 1051 komt I.p.v. op 1045 zodat ik wat meer moutsmaak krijg. :pieker:

toch leuk hé, dat brouwen. 8o

• Ik denk dat het wel goed gaat komen. Wat de volheid ervan betreft, misschien wat caramout de volgende keer? Het is wel vloeken in de kerk maar we hoeven ons toch niet aan alle regeltjes te houden?

Oeps, dan heb ik weer eens gevloekt in de kerk want er zat 5% carapils in.

Eind sg van 1014 zou toch voor wat body moeten zorgen.

OG was maar 1045 dus veel body kon hij al niet hebben denk ik of denk ik hier fout over?

• Zou het aan de gist kunnen liggen? De smaak van Weizen wordt toch voor een niet onbelangrijk deel bepaald door de gist en ik weet niet of de Danstar gist dan de beste keuze is? Eventueel bij een volgend bier eens de mout- en hopstort hetzelfde houden maar een Wyeast of White Labs gist gebruiken. Misschien dat dat een ander/beter resultaat geeft?

• Van de Belle Saison is bekend dat die, hoewel die ver doorgist, toch nog wat zoetigheid achterlaat.

Ja , inderdaad. Deze heb ik al vaak gebruikt en dat klopt volledig.

Zou het aan de gist kunnen liggen? De smaak van Weizen wordt toch voor een niet onbelangrijk deel bepaald door de gist en ik weet niet of de Danstar gist dan de beste keuze is? Eventueel bij een volgend bier eens de mout- en hopstort hetzelfde houden maar een Wyeast of White Labs gist gebruiken. Misschien dat dat een ander/beter resultaat geeft?

Deze gist zou de Doemens 479 zijn, een afstammeling van de 476 die 'gelijk' is aan de W68. Dezelfde stam als basis maar niet 100% identiek, want andere cel als oorsprong. In ieder geval zitten de smaken van kruidnagel en banaan er zeer goed in. Dus er moet wel een goede weizen mee te brouwen zijn. Maar we wachten geduldig af en proeven binnen een 14-tal dagen nog eens. En anders een vloeibaar gistje gebruiken.