chemipro oxi ontsmettend?

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik gebruik sinds het begin van mijn brouwen chemipro oxi. echter begin ik me steeds meer de vraag te stellen of dit wel voldoende is? ik gebruik dit als enige product om mijn flessen en dergelijke te reinigen. of dien ik nog iets anders als zijnde puro san ofzo te gebruiken?

• Is eigenlijk een reinigingsmiddel (een base), als je wil ontsmetten moet je een zuur gaan gebruiken.

Enkele voorbeelden: Starsan, Oxonia, ...

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Tenzij je materiaal héél erg vuil is, zou ik met niet teveel schrik laten aanjagen. Ik gebruik al lang die Oxi, zelfs de versie van Bioplanet voor zowel vaten als flessen.

Occasioneel Chempro Acid in een spuitbus voor het snelle werk.

Key is contacttijd van de oxi. Na een half uur op schone oppervlakken (glas, nieuw plastic), zal het meeste wel weg zijn. Starsan heeft wel zijn degelijkheid bewezen, maar bij mij gaan bvb de flessen nog altijd via de avvinator en de oxi.

• Reinigen van het brouwmateriaal doe ik ook met Oxi.

De flessen dan weer met Caustic dit om zeker de etiketten en andere rotzooi in de flessen weg te hebben + geeft geen witte waas zoals Oxi.

Mijn bottelspullen + fermenters gebruik ik altijd wat Starsan (ontsmetting) voor.

• Is het niet zo dat de Oxi slaat op H202, peroxide, en dat dit een ontsmettende werking heeft?

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

The post was edited 1 time, last by chthon: Incorrect statement ().

• Flessen, darmpjes en gistigsvaten worden bij mij altijd met Oxi gereinigd, met warm (40°C) water. Starsan heb ik in een spuitbus staan om tussendoor kleine zaken te ontsmetten. Nog nooit problemen gehad!

• Ik reinig en ontsmet in twee delen. Ik begin met het reinigen en dit doe ik door een combinatie te gebruiken van huishoudsoda (kan ook natriumhydroxide of een vaatwastablet zijn, afhankelijk van wat ik heb liggen) tesamen met chloortabletten (te koop in den aldi voor geen geld) en heet water. Daar gaan de flesjes in gedurende minstens een dag. Daarna worden ze goed nagespoeld, ondergaan ze een visuele inspectie en worden ze eventueel nog eens nageschrobt met een flessenborstel. Flesjes met hardnekkig vuil -> glasbak.

Voor het ontsmetten werk ik momenteel met PuroSan (is hetzelfde als starsan maar een stuk goedkoper). Gewoon in de avvinatore en zo spoel ik de flesjes ermee. Daarna gaan ze op het droogrek. Tot slot worden ze nog een keer nagespoeld met warm water om de star/purosan eruit te halen en klaar.

Dame jeannes, lagerflessen en dergelijke worden op dezelfde manier schoongemaakt. Enkel bij vaten en flessen die breed genoeg zijn om er met mijn hand in te kunnen (mijn gistvat is een breedmondige dame jeanne van 25l) gebruik ik een propere microvezeldoek en detergent om de reiniging te doen. Daarna worden ze op dezelfde manier ontsmet als de flesjes.

Vroeger deed ik het wel eens anders, met minder stappen, maar sinds ik deze methode toepas heb ik nog geen besmettingen waar dan ook gehad, dus de methodiek werkt en "if it ain't broken, don't fix it"