Saison de Heide

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De herfst komt er aan (het is nu 21 graden aan zee :rofl: en al avond) maar toch een herfst Saison recept bedacht. Met 21% roggemout en een heel klein toefje rookmout moet dit een enigszins donkere stevige saison worden van 7,5 tot 8%.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

KenmerkCB0065

Naam receptSaison De Heide

Brouwdatum19-09-2018

BierstijlSterke Saison

Volume14.5 l

Begin SG1.059 SG

Berekende kleur (Morey)23 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU

Brouwzaalrendement80.0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

16.50 lWater uit Velsen

1.00 gCaCl2

2.00 gCaSO4

2.10 mlMelkzuur

1.00 gMgSO4

6.02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

83 mg/l25 mg/l68 mg/l147 mg/l101 mg/l141 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

2.00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC57.3 %

0.75 kgRoggemoutWeyermann7 EBC21.5 %

0.25 kgMünchenerBrewferm15 EBC7.2 %

0.25 kgGoldSwaen Munich DarkDe Swaen150 EBC7.2 %

0.04 kgChateau PeatedCastle Malting4 EBC1.1 %

0.20 kgBruine basterdsuiker (van Gilse)Supermarkt35 EBC5.7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Rogge inmaischen40.0 °C1 min.15 min.5.0 l/kg

Mouten storten52.0 °C12 min.2 min.5.0 l/kg

Amylaserust64.0 °C12 min.90 min.5.0 l/kg

Uitmaischen78.0 °C14 min.3 min.5.0 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

5.9 gMagnumbellen11.6%90 min.12.3 IBU

13.0 gGolding East Wellbellen6.3%10 min.5.0 IBU

13.0 gNorthern Brewerbellen8.6%10 min.6.8 IBU

15.0 gFugglebellen5.8%5 min.2.9 IBU

15.0 gSaphirbellen3.5%5 min.1.8 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

1.40 gIers mosklaringsmiddelkoken

2.90 gYeast Nutritiongistvoedingkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

10.0 gFrench Saison Ale (M29)bovengist

0.5gSafbrew bottelgist (F2)bovengist

• Gaat die niet te donker worden ? Vindt een donkere of amber kleurige saison een beetje raar, maar dat is maar een gedacht
    Verder toch wel veel rogge..ipv bijv spelt?
    Tenslotte qua gist ben ik eerder geneigd naar de dupont of blaugies te gaan, en indien korrel dan de belle saison te nemen..maarja, saison is een zeer rekbare stijl..en mogelijk maak je net met deze keuzes wel een mooie variant, ook die zachtere aromahop vind ik wat vreemd..ik hou zelf van een stevige en droge paardenstal saison a la moinette of saison d epeautre

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Saphir hop. Ik heb er hier een heleboel van in mijn vriezer liggen. Zou die Saaz kunnen vervangen in een recept?

Ik heb er verleden jaar een smash mee gebrouwen, ik vond het meer een Hallertauer dan Saaz. Het was ook wat bloemig en een beetje fruitig volgens mijn aantekeningen. Prima als je een wat klassieke smaak zoekt.

Die ik heb komt van het Hoppecruyt.

• Gaat die niet te donker worden ? Vindt een donkere of amber kleurige saison een beetje raar, maar dat is maar een gedacht
    Verder toch wel veel rogge..ipv bijv spelt?
    Tenslotte qua gist ben ik eerder geneigd naar de dupont of blaugies te gaan, en indien korrel dan de belle saison te nemen..maarja, saison is een zeer rekbare stijl..en mogelijk maak je net met deze keuzes wel een mooie variant, ook die zachtere aromahop vind ik wat vreemd..ik hou zelf van een stevige en droge paardenstal saison a la moinette of saison d epeautre

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Deze is zeker donkerder dan een gewone Saison, maar ook zwaarder in alcohol. Niet volgens de stijl dus.

De zomer Saisons doe ik meestal met spelt erbij in, nu bewust vrij veel rogge. Hoe het uitpakt is afwachten.

Deze gist had ik toevallig over, dus die gaat op. Deze smaakt toch weer anders dan de Dupont. Maar ik gan wel weer heet vergisten ik start op 26 graden en ga dan zover de gistkast wil gaan.

De hopkeuze is voornamelijk bepaald door de voorraad hier. Ik wacht met nieuwe hop nog even tot de hele 2018 oogst beschikbaar is, dan ga ik weer andere soorten bestellen.

• Dat moet goed gaan in een WM kloon, maar je gaat wel iets minder een exacte kloon krijgen denk ik.

Laatst heb ik het gebruikt in een WV-6 kloon in plaats van Hallertau Mittelfruh, of het perfect is durf ik niet te zeggen, wel dat het resultaat heel lekker was.

• Alles goed verlopen?

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

5.9 gMagnumbellen11.6%90 min.12.3 IBU

13.0 gGolding East Wellbellen6.3%10 min.5.0 IBU

13.0 gNorthern Brewerbellen8.6%10 min.6.8 IBU

15.0 gFugglebellen5.8%5 min.2.9 IBU

15.0 gSaphirbellen3.5%5 min.1.8 IBU

Ik merk dat je ook bij het clubje bent die graag met allerlei soorten hop es experimenteert.
    Je moet alleszins es die (Belgische) Record hop uitproberen als single hop. Je zal er zeker tervreden over zijn, zeker als je een fruitig karakter zoekt.
    Misschien kan Walter een beetje van z'n Record (eigen oogst / niks bespoten dus 100% bio) missen?

• Een beetnje experimentrren is best goed. Bij deze heb ik tijdens het brouwen besloten de Fuggles weg te laten en de Saphir daarvoor in de plaats te verdubbelen. Geeft denk ik toch een mooier aroma.

De Record wil ik dit jaar ook aanschaffen, ik wacht nog even tot alle oogst binnen is.