bier voor vrienden en lokale evenementen

There are 3 replies in this Thread. The last Post () by pepito.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik wens eenmalig 1000 l bier te laten brouwen (bierfirma dus). Dit bier wil ik dan 'verkopen' aan vrienden en sporadisch aan zeer lokale evenmenten.

Vraag: kan ik als prive persoon een batch kopen van een brouwer en deze dan aan de man brengen (vrienden/collega's/een lokale BBQ). Dus geen verkoop in winkels, cafés, drankenhandels, etc...). De bedoeling is wel dat ik er een beetje winst aan over hou voor mijn geleverde moeite. 20 % op de aankoopprijs bijvoorbeeld.

Kan ik dit als prive persoon doen? of is het opstarten van een eenmanszaak met BTW nummer noodzakelijk?

dankje

• In het kort : je hoeft geen bedrijf op te starten om 1000l bier te verkopen. Je kan dit doen in bijberoep zolang je het op de juiste plek op je belastingaangifte invult. Best eens checken met een boekhouder.

Maar stel jezelf even de vraag : wat als het bier goed verkoopt en je er meer van wil laten brouwen? Dan is een BTW nummer wel handig.

• handel drijven =btw nummer aanvragen, ongeacht of je dat in hoofdberoep, bijberoep, als eenmanszaak of vennootschap doet. Of je btw plichtig bent is dan een andere discussie. Verkopen aan consumenten is horeca, en dan kom je zelfs niet in aanmerking voor de vrijstellingsregeling.