Oude cider...

There are 7 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beetje vreemde vraag misschien, maar op 7 november 2009 liet ik 45 liter appelsap vergisten tot cider (enfin, ik voegde op die dag de giststarter toe).

Ondertussen zijn we bijna 9 jaar later en ben ik verhuisd, maar ik ben er nooit toe gekomen om de cider te bottelen, en de mandflessen zijn gewoon meeverhuisd en staan wat in mijn kelder in de weg te staan.

Nu ben ik die kelder aan het opruimen om er een brouwhok van te maken zodat ik na enkele jaren van niet-brouwen de hobby terug op kan nemen. De reden dat ik die cider zolang bijhield was om hem te gebruiken voor het distilleren, maar daar is het dus nooit van gekomen en ook nu ben ik niet van plan hier tijd voor te maken :-)

Nu ben ik me aan het afvragen of ik hem niet gewoon beter weggiet en weer wat ruimte bijmaak, of zou ik eerst eens proeven en dan verder zien?

Welke kans maakt zo'n oude cider dat die nog goed is volgens jullie?

In het begin vulde ik het waterslot nog bij met alcohol, maar de laatste keer was nu ook al weer twee jaar terug :-)

• Ben eindelijk er toegekomen om de cider te proeven, voornamelijk omdat ik één van de mandflessen nodig had :-)

En... hij is tegen mijn verwachting in lekker! Niet verzuurd of geoxideerd. Ben nu een glas aan het koelen, want daarnet heb ik op kamertemperatuur geproefd.

Ben nu opnieuw aan het twijfelen, want heb via een kennis waarschijnlijk iemand gevonden die het voor mij kan destilleren. Misschien dat ik toch een deel bottel.

• Gewoon bottelen en van genieten. Maak een mooi wort aan van 1.080 met enkel pilsmout en laat dat goed droog vergisten (een US-05 of Nottingham zijn hiervoor ideaal). Geef dat, eenmaal vergist, mee met die persoon om het te destilleren en dan kan je er mooie whiskey mee maken.

PS : toch opletten met het refereren naar destilleren. Het mag niet volgens de wet :-$