Welke PH meter raden jullie aan?

There are 44 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Effe off-topic naar aanleiding van twee opmerkingen hierboven ivm temperatuur-gecontroleerde vergisting: als je dan geen plaats hebt voor een koelkast, is jullie stelling dan: begin niet aan brouwen?

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Effe off-topic naar aanleiding van twee opmerkingen hierboven ivm temperatuur-gecontroleerde vergisting: als je dan geen plaats hebt voor een koelkast, is jullie stelling dan: begin niet aan brouwen?

Nee, zonder temperatuurcontrole kan ook, ik heb lang zo gebrouwen en vergist, maar door controle van de vergistingstemperatuur is mijn bier toch opmerkelijk verbeterd.

Toen ik nog geen gistkast had werkte ik een tijdje met een verwarmingsplaat waar ik mijn gistvat op plaatste en dan een beetje geïsoleerd met folie voor de autovoorruit. Ik vergist in de kelder en brouwde nooit in de zomer. Koelen was dus niet zo belangrijk.

https://www.brouwland.com/nl/o…plaatje-28x28-cm-25w-230v

• Ik doe dan eigenlijk liever niets. ;)

Ik meet liever niet, dan meten maar eigenlijk niet echt weten welke waarde je nu precies meet.

Ja, ieder zijn keuze natuurlijk, vanaf mijn eerste brouwsel reeds aangezuurd en met die papiertjes "gemeten", doe ik toch wel liever met een pH-meter, ook al staat hij op de lijst van toestellen met een mindere sonde. Ik koel wel eerst altijd mijn wort in een kleine Erlenmeyer van 100 ml. eer ik meet, dus de temp. range moet dan niet zo hoog zijn wat de kostprijs ten goede komt. Zal nog nauwkeuriger zijn om af te lezen dan die kl*te papiertjes. Ik bestel mij straks deze die Serge heeft opgezocht, kost maar 10 Euro minder als de meter zelf destijds maar daar zal het niet op aan komen, als het om te verbeteren is mag het iets kosten. Ieder zijn beleving van de hobby natuurlijk, en de een is al een beetje gedrevener dan de ander denk ik dan... ;)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."