Welke PH meter raden jullie aan?

There are 44 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Zoals de titel van het bericht al zegt ben ik als beginner op zoek naar een PH-meter om mijn brouwmateriaal mee uit te breiden. Op de verschillende online brouwshops zijn er wel te vinden, MAAR waarschijnlijk zijn er andere, misschien betere en eventueel ook goedkopere meters te vinden.

  • Kies er eentje waar de sensor van kan vervangen worden. Die dingen moeten ook af en toe vervangen worden.

    pH strips werken minstens even goed en zijn veel goedkoper.

    Volgens mij werkt een pH meter veel nauwkeuriger als die papiertjes. Papiertjes geven slecht een indicatie in welke richting uw pH zit. Wat mij betreft is een pH meter onmisbaar tijdens het brouwen.

  • Ik heb beide liggen, strips en een goede pH meter. Strips zijn inderdaad makkelijker in gebruik maar een stuk minder nauwkeurig en eerlijk gezegd ook minder goed afleesbaar. Een pH meter is nauwkeuriger en makkelijker afleesbaar.


    Een goede pH meter kost je ongeveer 100 euro met bufferoplossingen en bewaarvloeistof erbij. Een goede meter is deze van Voltcraft :

    Digitale pH-meter PH-100 ATC


    Je kan hem kopen bij Conrad.be (klik op de foto voor een link ernaar) voor 75 euro. Ik heb deze ook en hij werkt goed. Uiteraard moet je hem voor elke brouwsessie calibreren, maar dat is echt niet zoveel werk en daarna kan je de hele brouwsessie metingen doen.


    Wil ik ook nog even kwijt : een goede brouwsoftware zal, als je je watergegevens goed hebt ingevuld, ook een vrij nauwkeurige voorspelling van de pH doen en de hoeveelheden melk- of fosforzuur je nodig hebt om een bepaald pH te verkrijgen.

  • Betere en goedkopere is bij PH meters (lees electrodes) meestal een onbestaande combinatie.


    Maar laten we eerst vooral duidelijk maken wat is een PH meter en wat is een PH meter niet en wat is er belangrijk.

    De PH meter op zich is niet meer dan een weerstands-meter waar je een PH electrode aan hangt. (eigenlijk gewoon een multimeter) Dus het toestel dat de PH aan geeft werkt bij alle toestellen op het zelfde principe.

    Je het natuurlijk toestellen waar wat software is ingebouwd en wat slimmer zijn, deze geven bijvoorbeeld aan wanneer je moet kalibreren, wanneer het te lang duurt alvorens je PH meting gestabiliseerd is (drift genoemd), geven de temperatuur aan,.....

    Die laatste dingen kosten natuurlijk een beetje meer geld.

    MAAR waar het echt om gaat is je PH electrode

    Je hebt vele verschillende elektroden, en daar zit hem het kwaliteitsverschil in

    Hervulbare, niet hervulbare (gel elektroden genoemd) , met temperatuurs compensatie. met ingebouwde temperatuur meter, Singel junction dubbel junction, Labo electrode, field electrode,...


    Dan heb je nog de meet nauwkeurigheid
    Een PH meter met een meet nauwkeurigheid van 0.1 op de PH schaal is voor ons onvoldoende wij hebben eigenlijk een PH meter nodig die tot op 0.1 op de PH schaal kan meten.
    Dit is niet de aflees nauwkeurigheid!!!!
      
    Mijn advies is koop een PH meter met electrode die geschikt en ontworpen is om in een sterk vervuild milieu te werken zoals waar wij brouwers in werken en ook de temperatuurs range aan kan waar wij in werken.
    Dus geen PH meter met een electrode voor zwembaden of zuiver water, geen PH meter met een electrode voor een analytisch labo.

    Een volgende belangrijke factor in de keuze van je electrode is je kennis van het onderhoud van een PH electrode.
    Heb je er geen verstand van koop dan een goede gel electrode. (gemiddelde levensduur 2 jaar)
    Heb je verstand van onderhoud van PH electrodes koop dan een electrode die je kan hervullen en zelfs indien mogelijk met een vervangbare junction. Die gaan in principe eindeloos mee als je ze maar goed onderhoud.

    Persoonlijk advies; welk is nu een zeer goede PH meter voor ons gebruik:
    De EXTECH PH100 (gel electrode)
    of als je goed in electrode onderhoud bent de Extech PH110. (hervulbare electrode en vervangbare junction)
    De bijgeleverde elektroden zijn trouwens het enige verschil tussen deze 2 toestellen en zijn onderling zelfs uitwisselbaar op dit toestel
    Dus als je en PH100 koopt kan je achteraf de electrode van de PH110 er opzetten en omgekeerd


    • Ingebouwde thermometer (°C/°F)
    • Automatische temperatuurcorrectie (ATC): -5°C tot +90°C
    • Digitale weergave van pH-waarde en temperatuur met stabilisatieindicatie (dus als je te veel drift hebt geeft die aan dat je electrode moet reinigen of vervangen.
    • Eenvoudige 2- of 3-punts kalibratie met autoherkenning van de kalibratievloeistof
    • Hervulbare(PH110), vlakke elektrode (veel minder onderhevig aan vervuiling en makkelijker te reinigen), ook geschikt voor pH-meting van vaste en semivaste stoffen (zoals eigenlijk wort is)
    • Meting ook mogelijk op oppervlakken en bij lage vloeistofniveaus je heb dus slechts enkele druppels nodig om te meten, (je staal is dan ook dadelijk afgekoeld top op 25°C, dat is de enige temperatuur waarop PH metingen 100% correct worden uitgevoerd)
    • RENEW functie: waarschuwt wanneer de elektrode vervangen moet worden
    • CAL functie: waarschuwt wanneer de elektrode gekalibreerd moet worden
    • Meetbereik pH: 0.00 - 14.00 pH, 0 - 90°C
    • Meetbereik temperatuur: -5 tot +90°C
    • Nauwkeurigheid: ± 0.01 pH, ± 1°C
    • IP67: waterdichte behuizing (je mag het toestel dus volledig onder de kraan steken om af te spoelen of zelf laten vallen in je ketel zonder dat dit er stuk van gaat)


    Wat betreft PH indicator papiertjes, deze geven een indicatie van je HP bereik aan, de nauwkeurigheid is eigenlijk onvoldoende om over een echte PH meting te spreken, en ze zijn beperkt houdbaar.
    Op enkele jaren heb je er evenveel uitgegeven als voor een goede PH meter (hangt natuurlijk af van hoeveel je brouwt)
    Maar als indicatie dat je ongeveer op de juiste PH zit best bruikbaar.

    Een goedkoop alternatief voor PH strips en zeker even goed,
    Geef je je waterprofiel en moutstort correct in en een brouwapplicatie in waar je waterbehandeling mee kan uitvoeren en laat die de PH correctie door het toevoegen van fosforzuur/melkzuur/natriumcarbonaat uittellen dat is even nauwkeurig.

    Ieders moert voor zich maar uitmaken in hoeverre hij een PH meter nuttig vind, het is een hele investering en het is niet dat je geen bier kan brouwen zonder.

    Alle info over PH meters electrodes, hoe onderhoud doen, en hoe gebruiken en interpreteren vind je hier

  • Serge, is er ook een manier om te weten wanneer je je sonde moet vervangen? Want ik neem aan dat de metingen met een versleten sonde onjuist zullen zijn zelfs al worden er meetwaarden gegeven?


    Wat het uitrekenen door de brouwsoftware betreft : ik heb dit de laatste paar keer gecontroleerd met metingen tijdens het brouwen en de waarden kwamen acceptabel (+/- 0.1 afwijking) overeen. Dus in principe kan je zo te werk gaan zonder pH meter.


    Het is ook niet zo dat je zonder pH meter geen bier kan brouwen, in den beginne had ik geen pH meter en slaagde ik er ook in om lekker bier te brouwen. Ik heb alleen de indruk dat de algemene kwaliteit wat is verbeterd sinds ik de pH wel meet en het water aanpas.

  • Een goede pH meter kost je ongeveer 100 euro met bufferoplossingen en bewaarvloeistof erbij. Een goede meter is deze van Voltcraft :

    Digitale pH-meter PH-100 ATC



    De nauwkeurigheid van de combinatie van de electrode met dit toesel is eigenlijk ontoereikend (en ze geven 2 verschillende waarde op de enen is voor de meter de ander is voor de electrode)
    De nauwkeurigheid wordt hier dus bepaald door de electrode die maar ±0.2 nauwkeurig is.
    Je Kalibreert je toestel dan heb je dus:
    1 Een kalibratie fout van je bufferoplossing = 0.01
    2 De meet nauwkeurigheid van je electrode = 0.20
    3 De toegestane afwijking op je kalibratie (bepaal je zelf) 0.01
    Opgeteld kom je dan op een afwijking van 0.22
    Als je een PH van 5.40 afleest welke PH is het dan werkelijk? PH 5.62 of PH 5.18 ? beide kunnen dus of ergens er tussen in ??

  • Serge, is er ook een manier om te weten wanneer je je sonde moet vervangen? Want ik neem aan dat de metingen met een versleten sonde onjuist zullen zijn zelfs al worden er meetwaarden gegeven?

    Ja, laat je electrode en (PH meter) en je bufferoplossing bekertjes netjes acclimatiseren bij 25°C,
    Met ander woorden zorg dat alles die 25°C heeft. steek dan je PH meter in een bufferoplossing en je meting zou op een aanvaardbare tijd correct moeten zijn. (hoe lag die tijd dat bepaal je eigenlijk zelf maar ik hanteer 30 sec)

  • Als je een PH van 5.40 afleest welke PH is het dan werkelijk? PH 5.62 of PH 5.18 ? beide kunnen dus of ergens er tussen in ??

    Niet meteen wat ik graag wou horen, maar bedankt dat je dit voor mij hebt uitgeklaard, Serge. Als ik je goed begrijp kan ik beter de pH niet meten als met dat apparaat? Ik heb ook nog stripjes liggen, ik zal die de komende tijd wat meer gebruiken.

  • veel winkels willen je laten geloven in sprookjes. Dit gaat over balansen, tot pH meters, maatbekers ... Het is niet voor niets dat degelijke pH meters die in labo's gebruikt worden altijd enkele honderden, tot duizend(en) euro kosten. Deze moeten immers niet enkel op het schermpje een waarde laten zien, maar deze moet ook JUIST zijn. Waardes die niet moeten bewezen worden bij de goedkope meettoestellen. Iedereen doet ermee wat hij zelf wilt natuurlijk, maar ik heb liever een degelijke indicatie, dan een heel duur toestel, wat aan onderhoud zeer gevoelig is.

  • en wat voor één gebruik jij dan ?

    pH strips. Ideaal is dit misschien niet, maar pH strips zijn (in mijn ogen) zeer geschikt voor een hobbybrouwer. Ik relativeer wel een heel aantal zaken, omdat de omstandigheden waarin ik brouw ook niet altijd gelijk zijn (temperatuur, luchtvochtigheid, ...), waardoor ik toch niet het jaar door op dezelfde manier kan brouwen. Daarbuiten wil je natuurlijk wel een beetje weten waarmee je bezig bent, en bij het uitschrijven van een recept wilt weten waar je naar toe gaat met je bier. Dus indicaties zijn zeker wel nuttig.

    ps: moet er wel bij zeggen dat ik met zeer zacht leidingwater zitten, wat alles natuurlijk wat simpeler maakt...

  • Niet meteen wat ik graag wou horen, maar bedankt dat je dit voor mij hebt uitgeklaard, Serge. Als ik je goed begrijp kan ik beter de pH niet meten als met dat apparaat? Ik heb ook nog stripjes liggen, ik zal die de komende tijd wat meer gebruiken.

    die is even nauwkeurig als papiertjes,

    Ik heb deze meter van voltcraft ook , en heb deze week gezien dat er een luchtbel in de electrode zit

    werkt dat dan niet meer ?

    Aha, die zit er bij mij ook in. Hopelijk werkt die sonde nog :pray:

    Kan best dat er een luchtbel inzit, als die er altijd ingezeten heeft geen probleem,
    Was dit niet zo en is het een hervulbare electrode gewoon even bijvullen met KCL oplossing (via het bovenste gaatje)
    Als die niet navulbaar is, zien of je hem nog kan kalibreren,
    Ideale test is: kalibreer PH7, dan PH4 en dan doe je in de kalibratie oplossing van PH 7 dadelijk gewoon een meting, als die dus snel wordt bereikt (hou rekening met je meet nauwkeurigheid want dat is sowieso de toegelaten afwijking) en redelijk stabiel blijft werkt je sonde 100%

  • Aha, die zit er bij mij ook in. Hopelijk werkt die sonde nog :pray:

    Ik heb dezelfde meter en de luchtbel is er ook, heb hem de laatste keer nog in ijkvloeistof geijkt, stond nog perfect op de ijkwaarden, dus niks aan de hand, ik koel wel mijn wort alvorens te meten, gaat hierdoor wel langer meegaan...

    "Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

  • Niet meteen wat ik graag wou horen, maar bedankt dat je dit voor mij hebt uitgeklaard, Serge. Als ik je goed begrijp kan ik beter de pH niet meten als met dat apparaat? Ik heb ook nog stripjes liggen, ik zal die de komende tijd wat meer gebruiken.

    Geef mij dan maar die meter, die papiertjes zijn echt wel kl*te... En nog altijd beter meten met een minder nauwkeurig toestel dan niks doen eigenlijk... ;-)

    "Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

  • Mijn pH meter is al > 15 jaar oud en is er een met apparte sonde en dateert dus van de tijd dat er nog zo geen internet commerce was, de eerste sonde(meegeleverde originele) heeft 12 jaar meegegaan,

    Gekocht in een electronica shop indertijd in zomergem.


    Electrode altijd in juiste vloeistof bewaard. Onderwijl 2 chinese goedkope sondes versleten, elk op minder dan 1/2 jaar! Geen sikke toebak waard!

    Als ik nu terug een sonde zou moeten kopen is me dat echt teveel geld voor hetgeen ik nog maar brouw op m'n leeftijd.


    Dus gebruik ik nu pH strookjes, 2 sets: van pH 3,8 tot 5,5 en van 5,2 tot 6,8.

    Dat werkt prima.

    De meter zelf ga ik verkopen is van een zeer degelijk merk (HANNA instruments) model HI 8014:


    http://www.hannacan.com/PDF/manHI8014.pdf


    De sonde aansluiting is een BNC-plug (dus algemene standaard voor degelijke pH sondes)

    Wie hem wil mag hem hebben voor 45 €.

  • Mijn pH meter is al > 15 jaar oud en ...

    Ouder! de prijs heb ik nog lang op de etui bewaard en was in BEF en € getekend, was dus van begin dat we Euro's hadden. De etui was plastic simili leder en was gescheurd... heb dat vorig jaar weggegooid en nu de meter + sondes in houten bakje in inlegmouuse bewaard.

    Ik weet niet meer hoeveel, maar dat was indertijd wel heel duur! meer dan 2000 BEF !

  • Interessante topic.

    Vooral omdat ik er eigenlijk niet zo veel van weet.


    Ik heb al redelijk wat gelezen over PH-gehaltes en dergelijke, maar ik kan het hele verhaal niet samenstellen.

    Kan iemand me in klare taal vertellen waarom precies dat PH-gehalte zo van belang is, aub?

    Kan je eigenlijk niet gewoon bier brouwen zonder het water te behandelen? Dus met gewoon water uit de kraan.

    (Geen verzacht water, waarschijnlijk :))

  • pH (zuurtegraad) is een belangrijke parameter bij het bereiden van bier omdat het een invloed heeft op de enzymatische werking en het al dan niet oplossen van eiwitten. Een te hoog pH gehalte gaat ervoor zorgen dat uw rendement slechter is, en dat je een troebel bier kunt krijgen. De gemiddelde pH van leidingwater kan makkelijk opgezocht worden. Vanaf het moment dat je stort gaat de pH nog wel een stuk dalen. Woon je in kalkrijk gebied (leem/klei grond) is er wel een kans op vrij hard water (hoge pH). Over het algemeen is het leidingwater van de kempen / zandgrond vrij zacht.

  • De pH beïnvloedt de activiteit van de enzymen in de maish, en heeft na de maish ook invloed op de resultaten van het koken.


    Wanneer de pH in de maish te hoog of te laag is dan wordt je extractie minder efficiënt, m.a.w. er wordt minder zetmeel omgezet in suikers.


    Wanneer de pH in de maish, en eventueel daaropvolgend tijdens het spoelen te hoog is, en de temperatuur wordt hoger dan 78° C, dan worden er tannines onttrokken aan het kaf van de gerst. Dit maakt je bier bitterder.


    Tijdens het koken heeft de pH van de wort invloed op het uitvlokken van proteïnen, en op de oplosbaarheid van de alfa-zuren.


    Het uitvlokken van de proteïnen gebeurt bij een pH van 5,2.


    Alfa-zuren lossen gemakkelijker op bij een hogere pH. Hierdoor zou je bitterheid door de hop groter kunnen worden dan gewenst. Maar als de pH te laag is, dan gaat de bitterheid door de hop waarschijnlijk te laag zijn.


    Dus

    • extractie
    • tannines (astringent)
    • hop bitterheid niet juist
    • te veel proteïnes in bier na koken

    De belangrijkste oorzaak van een verkeerde pH zijn carbonaten in het water, die verhogen de pH (maken het water minder zuur), en omgekeerd, hoe donkerder gebruikte mouten, hoe zuurder alles wordt.


    Het meeste kraantjeswater hier in België heeft te veel carbonaten, en dan meestal nog in variërende hoeveelheden. Dit maakt het moeilijk om zonder meetapparatuur op de juiste waardes uit te komen. Door gebruik van melkzuur of fosforzuur kunnen de carbonaten worden verwijderd, en de pH van het water kan worden verlaagd.


    Het is een hele evenwichtsoefening, die eigenlijk samenkomt op het volgende punt. Een kwartier na de start van de maish meet je de pH (bij kamertemperatuur, staal laten afkoelen) en waarde van rond de 5.2-5.6 is voldoende. Indien te veel, kun je corrigeren met melkzuur of fosforzuur, indien te weinig kun je corrigeren met natriumbicarbonaat. Maar zie hiervoor best informatie over de Bru'n Water spreadsheet op het forum, want het heeft geen zin om met de natte vinger deze hoeveelheden aan te passen.


    Hopelijk heb ik het eindelijk in voldoende menselijke taal kunnen voorstellen.

    Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

  • Je kan zeker bier brouwen zonder het water te behandelen en/of de pH te corrigeren. Ik doe dat altijd zo.


    Desalniettemin zal het bier er beter van worden als je het wel doet. De vraag, als hobbybrouwer, is: "Hoever wil je hier in gaan, vnl. financieel dan. Met de bijkomende bemerking, dat je goed moet opletten dat je wel meet, wat je denkt dat je meet".

  • Maar voor mij als hobby brouwer mag er wat speling op zitten bv als ik 5.4 meet in plaats van 5.7 is het voor mij toch nog altijd beter dan mijn oorspronkelijk >7

    Uw oorspronkelijke 7, zal bij het toevoegen van mout dalen tot waarschijnlijk onder de 6. (Hangt natuurlijk sterk af van het water).


    Als je 5.4 meet ipv 5.7 zal er idd geen probleem zijn, maar als je 5.7 meet ipv 5.4 en je gaat nog aanzuren, is het toch een heel andere zaak.

  • Pfff. Er is redelijk wat onder de knie te krijgen voor je een goed biertje kan produceren! :-)


    Ik zal eerst eens proberen alle processen goed uit te voeren voordat ik me in nog iets nieuws verdiep. Sebiet zie ik door de bomen het bos niet meer! :P

    En dan kom je tot de juiste conclusie dat een (goede) PH meter ongeveer het laatste is waar je geld moet aan uitgeven.
    Beter investeer je eerst in een temperatuurgecontroleerde vergisting zodat je tijdens de vergisting je gistende wort op de juiste temperatuur kan houden en dit zowel door te koelen als te verwarmen.
    En dan ook eerst ook nog in een paar goede boeken die dieper ingaan op Gist Management, en alle aspecten van het brouwproces.
    En dan...
    En dan volgt pas een PH meter.

  • Beter investeer je eerst in een temperatuurgecontroleerde vergisting zodat je tijdens de vergisting je gistende wort op de juiste temperatuur kan houden en dit zowel door te koelen als te verwarmen.

    Volledig mee eens. Beter 100 euro in een goede koelkast en temperatuurscontroller steken, ga je beter bier mee brouwen. Ik ga wat het aanzuren betreft maar eens betrouwen op wat BrewFather me aangeeft als waarden. De sonde van mijn meter is niet goed meer (getest, kostte meer als een minuut vooraleer ik een vaste waarde had) en eerlijk gezegd heb ik op het moment geen 50 euro liggen daarvoor.

    Ik denk trouwens dat als ik gewoon mijn water aanpas zoals de calculator aangeeft, ik niet moet aanzuren en ik zo in een aanvaardbare range terecht kom qua pH.

  • Volledig mee eens. Beter 100 euro in een goede koelkast en temperatuurscontroller steken, ga je beter bier mee brouwen. Ik ga wat het aanzuren betreft maar eens betrouwen op wat BrewFather me aangeeft als waarden. De sonde van mijn meter is niet goed meer (getest, kostte meer als een minuut vooraleer ik een vaste waarde had) en eerlijk gezegd heb ik op het moment geen 50 euro liggen daarvoor.

    Ik denk trouwens dat als ik gewoon mijn water aanpas zoals de calculator aangeeft, ik niet moet aanzuren en ik zo in een aanvaardbare range terecht kom qua pH.

    Als je goeie brouwsoftware hebt en je alle gegevens van je ingrediënten er goed ingestopt hebt zou dit ook een zeer nauwkeurige indicatie moeten geven.

    Hier is dat toch het geval... Dit weekend spot on!

  • Als je goeie brouwsoftware hebt en je alle gegevens van je ingrediënten er goed ingestopt hebt zou dit ook een zeer nauwkeurige indicatie moeten geven.

    Hier is dat toch het geval... Dit weekend spot on!

    Bij mij is dit ook in 95% van de gevallen. Enkel voor het aan zuren van het spoelwater zit die berekening er steeds naast ???
    Maar daar moet je onder de 6 zitten (lees tussen 5 en 6) dus de rage is zo groot dat je het met het simpelste lakmoespapiertje kan meten.
    Ik moet wel zeggen het geeft je wel een goed gevoel als je met een PH meter je waarden netjes kan aflezen,
    En het is voornamelijk handig voor brouwproblemen te detecteren die aan PH gerelateerd zijn, maar dat is dan meestal eerder bij een collega (hobby)brouwer dan bij mij zelf.

  • en voor diegenen die tamelijk tot zeer hard water hebben:


    Belangrijk: begin pas met aanzuren tot je na het inmaischen al een goeie 10 minuutjes aan het maischen bent.

    en dan goed roeren en meten, zie dat je niet overdoseerd, dus met beetjes werken en als je er bijna bent, dan stoppen met aanzuren.