Kveik underpitchen

There are 16 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik heb Kveik Hornindal waar ik volgende week met wil brouwen.

Ik heb 60 ml waarin 100 billion yeast cells in zitten.

Volgende week ga ik als experiment 7,5 liter apart in een gistvat steken en ik wil deze underpitchen met Kveik.

De vraag is, hoe doe ik dat? Ik heb nog nooit een starter gemaakt maar dat is geen probleem. Het probleem is om te weten hoeveel cells er exact in moeten gaan en hoe ik dit kan tellen/berekenen.

Iemand een idee?

• Vorige week geproduceerd. Het punt is net, ik wil expres underpitchen (goed voor Kveik zijn werk te laten doen). Maar ik heb al berekend dat ik daarvoor 28 ml van van de 60 voor moet gebruiken. Ik ga echter eerst een starter maken en daar een gedeelte van gebruiken, zodat ik met de originele gist langer toekom.

• Als er geheimen aan verbonden zijn zou ik het niet delen Walter H., dat schaadt het imago denk ik... ;-) Kennis wordt hier openbaar gedeeld, niet persoonlijk, daar dient een forum niet voor, anders moet je de tip van de sluier niet lichten... ;-)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Het is een tekst overgenomen uit een vertaling naar het Nederlands het Engelstalige boek gisten van P Rajotte die verkrijgbaar is bij BL

Ik heb niet de toelating om hiervan zomaar delen openbaar te maken op een forum.

De mensen die de info willen sturen mij persoonlijk een mail en krijgen de tekst

TELLEN MET DE GEGOTEN PLAATMETHODE.

waarin beschreven staat hoe te werk gaan om gistkolonies te verkrijgen in enkele petri platen uit een heel nauwkeurige verdunning van 5 of 6 keer 1/10 van een homogene suspentie van exact 1 ml gistend wort.

Na enkele dagen kan je dan tellen hoeveel gistcellen, die kolonies werden, je hebt in elke petriplaat.