Tropical IPA

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by stijn26.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Eerste poging tot dit recept:

OG: 1.060

IBU:17

1u mash op 65°C

Mikken op 35 liter ambient wort (na het koken)

Pale ale: 44,5%

Pils: 40%

Havervlokken: 10%

Lactose: 5,5% (514 gr)

Magnum 60 min meekoken 15 gr

Motueka 5 min meekoken 10 gr

Citra 5 min meekoken 10 gr

El Dorado 5 min meekoken 10 gr

Abrikozenpuree toevoegen tijdens flameout 1,5 kg

Perzikpuree toevoegen tijdens flameout 1,5 kg

Motueka dryhop 90 gr

Citra dryhop 90 gr

El Dorado dryhop 90 gr

Dryhop 3 a 4 dagen

van die 35 liter verwacht ik nog 5 liter verlies door trub. Daarna zal de 30 liter verdeeld worden over 4 gistemmers die ik vervolgens ga vergisten met:

7,5 liter Kveik Hornindal (underpitchen)

7,5 liter Omega Yeast Lab DIPA https://omegayeast.com/yeast/ales/dipa-ale

7,5 liter The Yeast Bay Vermont Ale https://www.theyeastbay.com/br…east-products/vermont-ale

7,5 liter met BRY-97

De dryhop zal uiteraard dan ook verdeeld worden over die 4 emmers :)

Eerste keer dat ik met de Arsegan easybrew 50 zal werken.

• Mooi!

Interessant dat je geen speciaalmout gebruikt (behalve de haver). Ben ik ook van plan, maar dan vooral om later nieuwe moutsmaken te kunnen herkennen in een gewijzigd recept. Jij doet het waarschijnlijk om vooral de hop te laten domineren?
    Wat is het doel vd lactose? Vergist die niet misschien?

En geen bitterhop aan het begin van de kook, zie ik dat goed?

• Dit lijkt op de tropical milkshake ipa die ik laatst in diest proefde bij brouwerij anders..is dit hun recept..want het lijkt er ferm op, tenminste wat ze me toen verteld hebben ..of is dit gewoon de milkshake ipa stijl..die in diest was wel verdomd lekker..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Dit lijkt op de tropical milkshake ipa die ik laatst in diest proefde bij brouwerij anders..is dit hun recept..want het lijkt er ferm op, tenminste wat ze me toen verteld hebben ..of is dit gewoon de milkshake ipa stijl..die in diest was wel verdomd lekker..

Wat zeiden zr dan? Heb met hun recept niets te maken. Hopsoorten en fruit zelf gekozen en aantallen en hoeveelheden door naar andere recepten te kijken. Hoe zag hun recept eruitm

@willem: het lijkt me ook weinig maar tzal wel iets doen zeker? Kookt trouwens 5 min mee ipv whirlpool

• Abrikozenpuree toevoegen tijdens flameout 1,5 kg

Perzikpuree toevoegen tijdens flameout 1,5 kg

Eerste keer dat ik met de Arsegan easybrew 50 zal werken.

Ik zou de puree toevoegen in je gistvat als je met de easybrew gaat werken met bazookafilter. Die gaat zo verstoppen.

• Ik heb zo'n filterheks gekocht, werkt niet beter als de gaas bazooka. Dus als je hem nog niet hebt besteld, zou ik het ook niet doen.

Het is en blijft een probleem bij dit type toestellen, het hevelen na het koelen. Ik denk dat ik maar weer als vroeger gewoon het wort ga overscheppen naar het gistvat en het door een keukenzeef ga laten lopen om de hopbellen tegen te houden. Dat werkte ook in het verleden.

• Even terug naar uw recept : heb je geen schrik dat die abrikozen en perziken veel pectines bevatten? Eventueel zou je deze voor gebruik wel even kunnen behandelen met pecto-enzym om de pectines af te breken.

Wat ik wel weet van milkshake ipa van brouwerij anders is dat ze helemaal geen fruitpuree gebruiken..smaak en geur van citrus en tropisch fruit komt volkomen van extreem veel aromahop en dryhopping, wazigheid en zoetige dikte van de lactose ..melksuiker

• (Quote from w@lter)

Wat ik wel weet van milkshake ipa van brouwerij anders is dat ze helemaal geen fruitpuree gebruiken..smaak en geur van citrus en tropisch fruit komt volkomen van extreem veel aromahop en dryhopping, wazigheid en zoetige dikte van de lactose ..melksuiker

Ja ik denk dat ik mss een klein deeltje nog apart ga vergisten zonder fruit. Eens vergelijken