Belgisch bier geproefd

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Sinds deze maand ligt het boek "Belgisch bier geproefd" in de rekken. Dit is een boek van de hand van Kevin Verstrepen, misschien kennen jullie hem wel als een van de bier-professoren die de KUL rijk is :)

9789401452885.jpg?itok=MDDqcTWT

Het boek zou vooral gaan over de aromas en smaken die je kan terugvinden in bieren en is geschreven vanuit een wetenschappelijk perspectief.

Mijn exemplaar is alvast onderweg :P

• Nog van Prof. Verstrepen: vandaag in De Tijd (hopelijk werkt de link...)

https://www.tijd.be/ondernemen…ilige-graal/10053996.html

Uit bovenstaand artikel:

"Het boek helpt ook hardnekkige mythes te ontkrachten. ‘In België doet al lang het verhaal de ronde dat Westvleteren hetzelfde bier is als Sint-Bernardus. Je hoeft geen bierexpert te zijn om te proeven dat ze op elkaar lijken, dat is waar. Maar een objectieve analyse leert dat ze significant verschillen. De Abt 12 van Sint-Bernardus is veel nauwer verwant aan de Rochefort 10 dan aan de Westvleteren 12. Het is heerlijk om dat met wetenschap te kunnen aantonen.’"

Is dat geen mooie ??? En weet je wat ? Als je aan zo'n bernardus gist ruikt, dan ruik je inderdaad meer een rochefort gist dan de westvleteren/westmalle.. want de donkere westmalle, dat is de westvleteren ..

• Ziet er zeer interessant boek uit.

Iemand al een idee hoe zich dit verhoudt tot het boek designing great beers?
    Als ik het zo zie, staat hier toch ook van redelijk wat bieren de data in als zijnde EBC en IBU en ABV
    Of ben je toch beter met designing great bears om ook iet of wat correcte grondstoffen erbij te leggen?

Moest ik geld op overschot hebben zou ik ze alle twee kopen, maarja...

• Ik heb gisteren het boek in de Standaard boekhandel gekocht. Nog niet veel tijd gehad om het boek te lezen maar bij het doorbladeren leek het me een goed boek. Ik zou het niet gaan vergelijken met Designing Great Beers, de set-up is helemaal anders. Op het eerste gezicht lijkt het me dat je er gericht mee bieren kan gaan proeven en bekom ja als hobbybrouwer net dat tikkeltje informatie dat het boek een 'nice to have' maakt.