bier met mispels en kweeperen

There are 7 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In mijn tuin zijn zowel de mispels als kweeperen aan het rijpen.. Om één of andere reden denk ik dat je beiden apart of samen zou kunnen gebruiken als toevoeging om een soort herfstfruitbier te maken.. ik dacht eraan om van beiden gelei te maken ( op zich al lekker) en dit ipv suiker toe te voegen aan het einde van de kook..

Iemand die hier al van gehoord heeft ? Iemand een recept ? of klinkklare onzin ?

• Onzin zeker niet, wie niet waagt gaat het ook nooit leren. Ik heb dit jaar ook voor de eerste keer met vlierbessen gewerkt, zijn er bij mij gewoon tijdens het koken bijgegaan maar dat is omdat je geen rauwe vlierbessen mag gebruiken.

Persoonlijk zou ik geen gelei gebruiken maar vers fruit en het toevoegen bij het koken. Waarom? Gelei bevat veel pectines en dat gaat een serieuze waas in je bier geven. Als je dat niet erg vindt, dan is er niks aan de hand natuurlijk maar ik dacht ook dat de vergisting van pectines ook voor methanol zorgt (?) en dat is misschien minder goed. Wijnmakers als HermanH gaan hier zeker meer over weten.

• Klopt pectine kunnen zorgen voor een verhoogde methanol productie door gisten, maar dit is ster afhankelijk van de giststam, en vergistings temperatuur.
    Kweepeer bevat sowieso veel pectine dus gelei of geen gelei maak voor deze vrucht niet uit.
    Ik zou er ipv gelei er een stroop van maken zo voeg je geen extra pectine toe. En alvorens stroop te maken aan de fruitpulp pecto-enzym toevoegen en dit overnacht laten inwerken bij 20°C zodat de pectine is afgebroken alvorens je er stroop van maakt.

• Ik ben dit jaar (via mijn grootmoeder) ook aan kweeperen gekomen. Op haar aanraden heb ik eerst likeur gemaakt, terwijl zij volop confituur/jam/siroop aan het maken was. Maar aangezien we nog zeker 5 emmers over hebben, ben in ook wel geïnteresseerd in wat er nog allemaal mee kan. :)

Als je minder pectine wil zou je zeker de pitten uit de vrucht moeten halen. Je kan ook enkel de schil gebruiken, aangezien daar het meeste van de smaak in zit.

Mijn likeur recept is simpel, het is gebaseerd op het oude familierecept met een paar kleine aanpassingen geïnspireerd door een aantal videos op Youtube en recepten posts op verschillende sites.

• 500g kweepeer in stukjes zonder pitten, met schil! (Liefst aan de rijpere kant)
    • 300g suiker
    • 1L graanjenever (Wij hebben 30% Peterman gebruikt)
    • 1 citroen in stukken gesneden + sap van 2e citroen (voornamelijk omdat ik geen plaats meer had in de pot.)
    • Kruiden
      • 1 Kaneelstok
      • 1 Steranijs
      • 1 Kruidnagel
      • ~5 gekneusde Kardemom
    • Bij het snijden van de kweepeer eerst de "vacht" er af wrijven. Dit gaat best met een vochtige "schotelvod".
    • Doe alle ingrediënten in een pot van 2L (liefst een die dicht kan, voor het schudden).
    • Wacht 6 weken, af en toe schudden. (Hier zit ik nu, dus verdere stappen zijn nog speculatief.)
    • Filter de stukjes en kruiden. Eerst vergiet, dan zeef, dan neteldoek/koffiefilter.
    • Klaar :)
  • Bedankt voor het delen, Dries. En welkom op het forum :thumbup:

Ik vraag me af of je met die likeur niet aan de slag kan in bier? Anders zou ik met de peren een soort ingedikt sap maken (wijnmakers gaan dat beter kunnen als ik) en daarmee aan de slag gaan aan het einde van de hoofdgisting. Gezien de smaak van kweeperen (ik ben een fan) en de gelijkenis met honing qua smaak zou het niet misstaan in een honingbier.

En in die trend verder misschien als toevoeging aan een mede?

• Bedankt, ik lees al een tijdje :)

Hier is een foto van de resultaten van ons kookavontuur van gisteren.

De "confituur" is eigenlijk meer ingedikt sap met suiker. Hij is zeer lopend, meer dan de meeste honing.

De pitten zijn "bewaard" op alcohol, volgens grootmoeder zou dit een gel moeten vormen die goed is voor droge huid etc. Je kan in de foto al zien hoe de alcohol helemaal dik is geworden.

Ik heb nog niet zo lang geleden ook mijn eerste 2 batchen mede gemaakt. (foto, meer info hier)

Als ik mijn imker nog eens vast krijg ga ik zeker meer maken, dus deze suggestie zal ik onthouden.