Hopoogst 2018

There are 115 replies in this Thread. The last Post () by WBR.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zijn we het niet een beetje aan het over-engineeren? Ik ga eens zien hoeveel ruimte ik tussen mijn bankvijs heb. Daar moet ik wel wat mee kunnen. Ik zou zowiezo eerst de buis vullen en handmatig al goed aandrukken. Dan kan er veel meer in. Daarna pers ik dan blokjes ermee.

• Zijn we het niet een beetje aan het over-engineeren?

Heu... ik denk het niet, als je ziet dat WalterWaldonk schrijft: "want ik moet niet veel kracht zetten om de inhoud van 10cm samen te drukken tot 0,8 cm.

Met een bankvijs heb je seffens veel kracht, ook met een grote sergeant en dat bereik je niet met een stok + hamer, want dat veert seffens terug.

• Eerder als appelpers in te zetten

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Om appels te persen heb ik een wijnpers. Die perst ook pastillen maar die worden 30 cm doormeter op 8 cm dik.

Als ik het nog goed herinner geeft 10 kg pulp ongeveer 6 tot 7 liter sap.

De delen die in aanraking komen met de pulp en sap zijn in inox, de rest in staal, gemaakt vóór 1980.

• Als ik dat allemaal zie is 2018 een superjaar voor de hop,ook bij de Noorderburen.

Heb gisteren hier vlakbij in stadstuintjes es wilde hop opengedaan en ik zie tamelijk wat gele stuf.

Voor mout of liever voor brouwersgerst is het echter alles behalve een superjaar, VEEL minder oogstgewichten wegens de droogte.

• 't Is met alles zo! niet alleen granen en groenten, maar ook fruit!

Wilde braambessen waren er heel veel en goed zoet, vrouw heeft veel lekkere confituur kunnen maken, gemengd met 1/3 frambozen.

Ook zijn er veel walnoten (ook okkernoten genoemd), maar daar haal je niet veel sap uit ^^

• 't Is met alles zo! niet alleen granen en groenten, maar ook fruit!

Wilde braambessen waren er heel veel en goed zoet, vrouw heeft veel lekkere confituur kunnen maken, gemengd met 1/3 frambozen.

Ook zijn er veel walnoten (ook okkernoten genoemd), maar daar haal je niet veel sap uit

Notenbier..vast lekker !

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Vrijdag van iemand hop gekregen. Zaterdag een deel geplukt, en zondag een deel geplukt.

Alles ligt open op 4 horren. Heerlijk aroma!

Maar als ik daarnet ging kijken, zie ik op de grond allemaal groene 'puntjes', op één hoek van de hor, en op de grond ...

Bij nader inzicht lijken de 'puntjes' te bewegen, tenzij dat dit door luchtverplaatsing is, maar ik vrees van niet ...

Natuurlijk kunnen jullie op afstand niet echt weten hoe of wat, maar ik vraag me af wat het kan zijn ...

Hopelijk kan iemand me wat goede raad geven?

• Bladluizen ? Heb je een foto ?

• Bij deze dus 2 fotootjes, maar ik vermoed nog steeds moeilijk te zien ...

lijken mij toch eerder eitjes van één of andere bladluissoort, vooral op 2e foto ..zou er mij eigenlijk niks van aan trekken..

je droogt ze nu dus zullen er al veel afvallen, misschien nog eens goed schudden, misschien vries je ze even in na verpakken

en tenslotte ga je ze uiteindelijk nog eens koken gedurende zeker een uur.. er zal daarna niet veel meer overleven..

en anders heb je wat extra eiwitten in je bier.. het zijn toch geen lupiline stuifmeelkorrels, he ( kan kleur niet zien, maar die zijn geel tot groen, nog nooit witte gezien )

• lijken mij toch eerder eitjes van één of andere bladluissoort, vooral op 2e foto ..zou er mij eigenlijk niks van aan trekken..

je droogt ze nu dus zullen er al veel afvallen, misschien nog eens goed schudden, misschien vries je ze even in na verpakken

en tenslotte ga je ze uiteindelijk nog eens koken gedurende zeker een uur.. er zal daarna niet veel meer overleven..

en anders heb je wat extra eiwitten in je bier.. het zijn toch geen lupiline stuifmeelkorrels, he ( kan kleur niet zien, maar die zijn geel tot groen, nog nooit witte gezien )

Heb het idee dat het de mix van beiden is ... sommige puntjes zijn eerder groen (en heb de indruk dat die ook niet bewegen). Sinds deze middag precies wel wat witte bijgekomen, en daar bewegen er toch wel van.

Heb ook eens op enkele bellen gecontroleerd, en kan niet zeggen dat ik daar echt iets op zie.

De bellen zullen idd binnen enkele dagen ingevroren worden, dus zou ik de bellen wel nog kunnen gebruiken?

Dat zou goed nieuws zijn ;)

• De bellen zullen idd binnen enkele dagen ingevroren worden, dus zou ik de bellen wel nog kunnen gebruiken?

Dat zou goed nieuws zijn ;)

Waarom zou je die niet mee kunnen gebruiken? In commerciële hop zitten ook beestje hoor (wel niet zo veel).
    Zeker al deze dan nog even mee gekookt, einde kook of in de whirlpool worden toegevoegd dan is alles gepasteuriseerd. (= 15 sec >72°C)
    De stoffen die vrij gezet worden door bladluizen te koken zijn immers gelijklopend dan aan die als je gist zou mee koken.
    zijnde eiwitten, aminozuren, vitaminen, chitinne en spore elementen zoals kalium, ijzer, magnesium, zink en selenium. (dus eigenlijk gist voeding)
    Als dryhop??? op dat moment is je bier al bacteriostatisch, en bladluizen zijn reeds gedroogd en ingevroren geweest dus de kans op een besmetting langs die zijde is ook beperkt

Gaat dit een smaak invloed geven????
    Ik zou zeggen test het eens, maak een tas thee van hop met veel bladluizen en thee zonder, en proef het verschil.

Mijn besluit:
    Enkel de smaak zou eventueel een contra indicatie kunnen zijn, andere elementen om deze hop niet te gebruiken zie ik niet dadelijk.

• In commerciële hop zitten ook beestje hoor (wel niet zo veel).

Dat was dan idd mijn volgende punt ... Ik vermoed dat in commerciële hop ook wel beestjes zitten ... Alleen is hun droogproces meestal sneller dan wat ik hier nu doe...

Door te drogen zie ik wel dat er al veel uitgevallen zijn, dus de hoeveelheid zal ook wel meevallen ...

Merci voor de uitleg Serge.

• Bij mij staat Groene Belle, Coigneau, Loerenhop en Cascade. Geplant sinds oktober 2017. In totaal heb ik een 3,5kg oogst gehad. Daarmee ben ik erg tevreden voor een eerste (droog) jaar.

De Coigneau is maar een metertje hoog geraakt en heeft geen bellen gevormd. In de buurt zijn er nog mensen die hem hebben en het wordt algemeen gezegd dat het een sukkelaarke is.

• De Coigneau is maar een metertje hoog geraakt en heeft geen bellen gevormd. In de buurt zijn er nog mensen die hem hebben en het wordt algemeen gezegd dat het een sukkelaarke is.

Volledig met u eens. Hier was de oogst teleurstellend in vergelijking met de andere rassen die ik staan had. Daaraan merk je toch dat er door de eeuwen heen een serieuze selectie is geweest in hoprassen en hun opbrengst. Misschien dat ik hem vervang door een cascade maar eerst eens brouwen ermee.

• Gisteren op m'n dagelijkse >5 km wandeling in de kleine bosjes ten Oosten van Gent diverse wilde hop al een tijdje in de gaten gehouden.

Één vrouwelijke struik ervan blijft m'n aandacht vragen. Het zijn grote langwerpige bellen, die als ik ze openmaak, veel geel laat zien (en nog geen pitten!). Blijkt zeer aangenaam aroma te hebben.

Denk dat ik deze namiddag met grotere plastic zak zal gaan (heb altijd hondenpoepzakskes bij me), en es ga oogsten en drogen.

Ik wil het zeker eens uitproberen, wie weet? Over het bittergehalte kan ik natuurlijk nog niets vertellen.

Maar geen enkele andere struik (en er zijn er heel veel vandejaar) heeft zulke mooie en geurige bellen!

• Denk dat ik deze namiddag met grotere plastic zak zal gaan en es ga oogsten en drogen.

Ik wil het zeker eens uitproberen, wie weet?

Mag het vergeten...

... de geplukte hop ligt al op de composthoop. :(
    Tamelijk grote zak geplukt... weegt verdorie met moeite 130 gram...

Gedroogd zal dat iets van 28 gram zijn, wat kan ik daarmee nu doen ^^

is drogen + al dat werk niet waard.

• Hopgiftje op 1' voor het einde koken? Hoeveel brouw je per keer Ronnie?

Meestal standaard hoeveelheid = 28 liter (tot 7 vol%)

en meer voor 6 vol %.

Ik wil niet lager gaan omdat verhouding werk versus vol% niet lonend is.

Ga me nooit amuseren met 10 literkes te brouwen, kost me bijna evenveel tijd, ondanks pensioen.

Heb dan meer deugd van een fikse wandeling, veel meer dan de 5 km per halve dag.

• Hier is het net andersom: als ik grotere batches brouw dan zit er naar mijn gevoel te veel tijd tussen verschillende brouwdagen en ik probeer nogal graag verschillende dingen.

:focus: Jij brouwt ook met een Grainfather, doe jij niet telkens 15 a 20 liter?
    Ronnie is al een 'pro' die weet wrs dat er elke keer deftig bier uitkomt ook...
    Waar in het proberen wrs eens iets minder geslaagd uitkomt...?

Soit, back on topic... Ik heb vorige week gebrouwen met mijn wilde hop van uit 't straat.
    Neutrale gist, enkel pilsmout en alle hopgiften met de geplukte/gedroogde hop.
    Bitterheid is ver te zoeken en heel veel smaak zit er ook niet in... :rofl:
    't zal een Moutig blondje worden :loveyou:
    Maar niet getreurd want ik ga er verder op experimenteren met dryhopping :cool:

• Ga me nooit amuseren met 10 literkes te brouwen, kost me bijna evenveel tijd, ondanks pensioen.

Ik brouw eigenlijk niet veel meer als 12 liter. Het is evenveel werk als 20 of 30 liter (behalve bij het bottelen) maar ik drink niet meer als dat. En zo kan ik vaker brouwen op een jaar en meer dingen uitproberen.

Ik heb ergens in een of andere post al gewezen op het feit dat ik ondervonden heb dat wilde hop heel weinig bitterstoffen bevat.

Ook heel weinig aroma waardoor je je moet afvragen of het de ruimte in je diepvries waard is. En deftige hop kost echt niet veel geld en groeit makkelijk in ieders tuin. Dus als je hop wil telen, koop dan een deftige plant bij een winkel als 't Hoppecruyt of beter nog, in het voorjaar kom je eens langs met een paar eigen gebrouwen biertjes en dan kan je een paar scheuten van mij krijgen. In een potje en alles :) (ik ben er trouwens zeker van dat dat niet alleen bij mij geldt maar ook bij veel andere brouwers die hop in hun tuin staan hebben ;))

Dat is misschien nog eens een idee om te doen : een hopruil organiseren in het voorjaar. We kunnen dan rizomen ruilen of pakjes hop die over zijn en dit eventueel koppelen aan het bezoek van een brouwerij?

als ik grotere batches brouw dan zit er naar mijn gevoel te veel tijd tussen verschillende brouwdagen en ik probeer nogal graag verschillende dingen.

ik splits een 30l batch bijna altijd op om 3 gisten, 3 dry-hoppen, 3 fruitsoorten, etc uit te testen. Maar drink gelukkig ook niet alles zelf op ?